Виконавська семантика тиші в інструментальній музиці ХХ–ХХІ століть
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167181Ключові слова:
тиша, пауза, семантика тиші, мовчання, виконавець, музичний хронотоп, музично-інструментальна «абсолютність» тиші.Анотація
Мета роботи. Дослідження пов'язане з виявленням семантичних значень тиші засобами музично-інструментального виконавства. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурологічного, логіко-семантичного, естетичного, історико-логічного, узагальнюючого методів. Важливими видаються музично-текстологічний, аналітичний музикознавчий та виконавський підходи. Разом вони створюють єдину методологічну базу дослідження. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлень про образно-семантичному значенні тиші в інструментальній музиці ХХ – ХХІ століть. Стверджується спеціальна «абсолютність» тиші в музично-інструментальному виконавстві як «інобуття» тематично-звукових значень, що відповідають процесуальності музичного мислення, природі музичного хронотопу, інструментально-ігрових рухів. Висновки. Осмислення філософських, психологічних, естетичних, музикознавчих та інструментально-виконавських смислів тиші і паузи в музиці виводить на нові семантичні парадигми мистецтва другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Форми музично-інструментальних виконавських рухів «музики тиші» (гра в повітрі, беззвучне натискання клавіш або клапанів інструменту і т.д.), абсолютність інструментальної тиші, її театралізована наочна гіперболізація втілюють інобуття звучних тонів і тематичних структур в їх художньому різноманітті. Семантичний діапазон образу-символу тиші коливається в музиці від інтимно-трепетного до філософського, від експресивно-напруженого до умиротвореного.
Посилання
Аркадьев, М.О. Лингвистическая катастрофа (Антропология абсурда: новый стоицизм). М., 2011. 279 с.
Барсукова, Т.В. Метафизика паузы в художественно-творческой игре. Вестник Челябинского государственного университета: Философия. Социология. Культурология. Челябинск : ЧГУ, 2010. № 31 (212). Вып. 19. С. 68–72.
Вернадский, В.И. Размышления натуралиста. Пространство и время в неживой и живой природе. М.: Наука, 1975. 368 с.
Зинькевич, Е.С. Музыка как молчание. URL: : http://jgreenlamp.narod.ru/muzykamolchanije.htm
Кириллина, Л.В. Идея развития в музыке ХХ века. Западное искусство. XX век: Проблема развития западного искусства XX века. СПб: Дмитрий Буланин, 2001. С. 101–126.
Майденберг-Тодорова, К.І. Тиша як полісемантичний феномен: композиторські та виконавські способи втілення. Часопис Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. № 1. 2013. 66–72.
Некрасова, И.М. Поэтика тишины в отечественной музыке 70-90-х гг. XX века. автореф. дисс. … канд. искусствоведения: 17.00.02 / М.. 2005. 26 с. URL : http://cheloveknauka.com/poetika-tishiny-v-otechestvennoy-muzyke-70-90-h-gg-xx-veka
Чинаев В. Время Пространство – Мгновение. Сов. музыка. 1991. №7. С. 31–36.
Arkadiev, M.O. (2011). Linguistic catastrophe (Anthropology of the absurd: a new stoicism). Moscow [in Russian].
Barsukova, Т.V. (2010). The metaphysics of a pause in an artistic and creative game. Bulletin of the Chelyabinsk State University: Philosophy. Sociology. Culturology. Chelyabinsk: Chelyabinsk State University, № 31 (212). Issue. 19. P. 68-72 [in Russian].
Vernadsky, V.I. (1975) Reflections of the naturalist. Space and time in inanimate and living nature. Moscow: Nauka [in Russian].
Zinkevich, E.S. Music is like silence. URL: http://jgreenlamp.narod.ru/muzykamolchanije.htm [in Russian].
Kirillina, L.V. (2001) The idea of development in the music of the twentieth century. Western art. XX century: The problem of the development of Western art of the twentieth century. SPb: Dmitry Bulanin. P. 101-126 [in Russian].
Maydenberg-Todorova, K.I. (2013). Silence as a polysemantic phenomenon: composing and performing ways of embodiment. Journal of the National Music Academy of Ukraine named after PI Tchaikovsky No. 1. 2013. 66–72 [in Ukrainian].
Nekrasova, I.M. (2005). Poetics of silence in the domestic music of the 70-90's. XX century. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow. URL: http://cheloveknauka.com/poetika-tishiny-v-otechestvennoy-muzyke-70-90-h-gg-xx-veka [in Russian].
Chinaev V. (1991). Time Space – Instant. Ow. music. No. 7. 31–36 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.