Виконавська семантика тиші в інструментальній музиці ХХ–ХХІ століть

Автор(и)

  • Alla Chernoivanenko Одеська національна музична академія ім. А.В. Нежданової, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167181

Ключові слова:

тиша, пауза, семантика тиші, мовчання, виконавець, музичний хронотоп, музично-інструментальна «абсолютність» тиші.

Анотація

Мета роботи. Дослідження пов'язане з виявленням семантичних значень тиші засобами музично-інструментального виконавства. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурологічного, логіко-семантичного, естетичного, історико-логічного, узагальнюючого методів. Важливими видаються музично-текстологічний, аналітичний музикознавчий та виконавський підходи. Разом вони створюють єдину методологічну базу дослідження. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлень про образно-семантичному значенні тиші в інструментальній музиці ХХ – ХХІ століть. Стверджується спеціальна «абсолютність» тиші в музично-інструментальному виконавстві як «інобуття» тематично-звукових значень, що відповідають процесуальності музичного мислення, природі музичного хронотопу, інструментально-ігрових рухів. Висновки. Осмислення філософських, психологічних, естетичних, музикознавчих та інструментально-виконавських смислів тиші і паузи в музиці виводить на нові семантичні парадигми мистецтва другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Форми музично-інструментальних виконавських рухів «музики тиші» (гра в повітрі, беззвучне натискання клавіш або клапанів інструменту і т.д.), абсолютність інструментальної тиші, її театралізована наочна гіперболізація втілюють інобуття звучних тонів і тематичних структур в їх художньому різноманітті. Семантичний діапазон образу-символу тиші коливається в музиці від інтимно-трепетного до філософського, від експресивно-напруженого до умиротвореного.

Біографія автора

Alla Chernoivanenko, Одеська національна музична академія ім. А.В. Нежданової

кандидат мистецтвознавства, доцент, професор кафедри народних інструментів

Посилання

Аркадьев, М.О. Лингвистическая катастрофа (Антропология абсурда: новый стоицизм). М., 2011. 279 с.

Барсукова, Т.В. Метафизика паузы в художественно-творческой игре. Вестник Челябинского государственного университета: Философия. Социология. Культурология. Челябинск : ЧГУ, 2010. № 31 (212). Вып. 19. С. 68–72.

Вернадский, В.И. Размышления натуралиста. Пространство и время в неживой и живой природе. М.: Наука, 1975. 368 с.

Зинькевич, Е.С. Музыка как молчание. URL: : http://jgreenlamp.narod.ru/muzykamolchanije.htm

Кириллина, Л.В. Идея развития в музыке ХХ века. Западное искусство. XX век: Проблема развития западного искусства XX века. СПб: Дмитрий Буланин, 2001. С. 101–126.

Майденберг-Тодорова, К.І. Тиша як полісемантичний феномен: композиторські та виконавські способи втілення. Часопис Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. № 1. 2013. 66–72.

Некрасова, И.М. Поэтика тишины в отечественной музыке 70-90-х гг. XX века. автореф. дисс. … канд. искусствоведения: 17.00.02 / М.. 2005. 26 с. URL : http://cheloveknauka.com/poetika-tishiny-v-otechestvennoy-muzyke-70-90-h-gg-xx-veka

Чинаев В. Время Пространство – Мгновение. Сов. музыка. 1991. №7. С. 31–36.

Arkadiev, M.O. (2011). Linguistic catastrophe (Anthropology of the absurd: a new stoicism). Moscow [in Russian].

Barsukova, Т.V. (2010). The metaphysics of a pause in an artistic and creative game. Bulletin of the Chelyabinsk State University: Philosophy. Sociology. Culturology. Chelyabinsk: Chelyabinsk State University, № 31 (212). Issue. 19. P. 68-72 [in Russian].

Vernadsky, V.I. (1975) Reflections of the naturalist. Space and time in inanimate and living nature. Moscow: Nauka [in Russian].

Zinkevich, E.S. Music is like silence. URL: http://jgreenlamp.narod.ru/muzykamolchanije.htm [in Russian].

Kirillina, L.V. (2001) The idea of development in the music of the twentieth century. Western art. XX century: The problem of the development of Western art of the twentieth century. SPb: Dmitry Bulanin. P. 101-126 [in Russian].

Maydenberg-Todorova, K.I. (2013). Silence as a polysemantic phenomenon: composing and performing ways of embodiment. Journal of the National Music Academy of Ukraine named after PI Tchaikovsky No. 1. 2013. 66–72 [in Ukrainian].

Nekrasova, I.M. (2005). Poetics of silence in the domestic music of the 70-90's. XX century. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow. URL: http://cheloveknauka.com/poetika-tishiny-v-otechestvennoy-muzyke-70-90-h-gg-xx-veka [in Russian].

Chinaev V. (1991). Time Space – Instant. Ow. music. No. 7. 31–36 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство