Виконавська семантика тиші в інструментальній музиці ХХ–ХХІ століть
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167181Ключові слова:
тиша, пауза, семантика тиші, мовчання, виконавець, музичний хронотоп, музично-інструментальна «абсолютність» тиші.Анотація
Мета роботи. Дослідження пов'язане з виявленням семантичних значень тиші засобами музично-інструментального виконавства. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурологічного, логіко-семантичного, естетичного, історико-логічного, узагальнюючого методів. Важливими видаються музично-текстологічний, аналітичний музикознавчий та виконавський підходи. Разом вони створюють єдину методологічну базу дослідження. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлень про образно-семантичному значенні тиші в інструментальній музиці ХХ – ХХІ століть. Стверджується спеціальна «абсолютність» тиші в музично-інструментальному виконавстві як «інобуття» тематично-звукових значень, що відповідають процесуальності музичного мислення, природі музичного хронотопу, інструментально-ігрових рухів. Висновки. Осмислення філософських, психологічних, естетичних, музикознавчих та інструментально-виконавських смислів тиші і паузи в музиці виводить на нові семантичні парадигми мистецтва другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Форми музично-інструментальних виконавських рухів «музики тиші» (гра в повітрі, беззвучне натискання клавіш або клапанів інструменту і т.д.), абсолютність інструментальної тиші, її театралізована наочна гіперболізація втілюють інобуття звучних тонів і тематичних структур в їх художньому різноманітті. Семантичний діапазон образу-символу тиші коливається в музиці від інтимно-трепетного до філософського, від експресивно-напруженого до умиротвореного.
Посилання
Аркадьев, М.О. Лингвистическая катастрофа (Антропология абсурда: новый стоицизм). М., 2011. 279 с.
Барсукова, Т.В. Метафизика паузы в художественно-творческой игре. Вестник Челябинского государственного университета: Философия. Социология. Культурология. Челябинск : ЧГУ, 2010. № 31 (212). Вып. 19. С. 68–72.
Вернадский, В.И. Размышления натуралиста. Пространство и время в неживой и живой природе. М.: Наука, 1975. 368 с.
Зинькевич, Е.С. Музыка как молчание. URL: : http://jgreenlamp.narod.ru/muzykamolchanije.htm
Кириллина, Л.В. Идея развития в музыке ХХ века. Западное искусство. XX век: Проблема развития западного искусства XX века. СПб: Дмитрий Буланин, 2001. С. 101–126.
Майденберг-Тодорова, К.І. Тиша як полісемантичний феномен: композиторські та виконавські способи втілення. Часопис Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. № 1. 2013. 66–72.
Некрасова, И.М. Поэтика тишины в отечественной музыке 70-90-х гг. XX века. автореф. дисс. … канд. искусствоведения: 17.00.02 / М.. 2005. 26 с. URL : http://cheloveknauka.com/poetika-tishiny-v-otechestvennoy-muzyke-70-90-h-gg-xx-veka
Чинаев В. Время Пространство – Мгновение. Сов. музыка. 1991. №7. С. 31–36.
Arkadiev, M.O. (2011). Linguistic catastrophe (Anthropology of the absurd: a new stoicism). Moscow [in Russian].
Barsukova, Т.V. (2010). The metaphysics of a pause in an artistic and creative game. Bulletin of the Chelyabinsk State University: Philosophy. Sociology. Culturology. Chelyabinsk: Chelyabinsk State University, № 31 (212). Issue. 19. P. 68-72 [in Russian].
Vernadsky, V.I. (1975) Reflections of the naturalist. Space and time in inanimate and living nature. Moscow: Nauka [in Russian].
Zinkevich, E.S. Music is like silence. URL: http://jgreenlamp.narod.ru/muzykamolchanije.htm [in Russian].
Kirillina, L.V. (2001) The idea of development in the music of the twentieth century. Western art. XX century: The problem of the development of Western art of the twentieth century. SPb: Dmitry Bulanin. P. 101-126 [in Russian].
Maydenberg-Todorova, K.I. (2013). Silence as a polysemantic phenomenon: composing and performing ways of embodiment. Journal of the National Music Academy of Ukraine named after PI Tchaikovsky No. 1. 2013. 66–72 [in Ukrainian].
Nekrasova, I.M. (2005). Poetics of silence in the domestic music of the 70-90's. XX century. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow. URL: http://cheloveknauka.com/poetika-tishiny-v-otechestvennoy-muzyke-70-90-h-gg-xx-veka [in Russian].
Chinaev V. (1991). Time Space – Instant. Ow. music. No. 7. 31–36 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.