THEORETICAL-METHODOLOGICAL BASES OF FORMATION OF LOGIC OF UNIVERSAL EDUCATIONAL ACTIVITIES IN PHYSICS LESSONS
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.171154Ключові слова:
analysis, synthesis, comparison, abstraction, classification, universal educational actions.Анотація
Abstract. Purpose. Designing a modern physics lesson on the basis of a system of didactic, methodical and
logical-psychological connections, allowing to form universal educational actions. Methodology. The research is based on system-activity and technological approaches. Results. The theoretical and methodological basis for the formation of ogical universal educational actions in physics lessons in the framework of the second generation of the Federal State Education Standards of the Basic General Education (FSES) is presented. Macro -, meso - and micro - levels of formation of logical operations in the process of studying physical concepts are considered. The analysis of the dynamics of the functional development of logical operations is a didactic condition for the formation of logical
universal educational actions.
Keywords: analysis, synthesis, comparison, abstraction, classification, universal educational actions.
Посилання
Abushkin, H.H. Methodology of problem training in physics: manual for higher education institutions / H.H. Abushkin. — 2-nd ed., — Moscow: Yurayt publishing house, 2018. — 178 pages.
Bogoyavlensky, D. N. Formation of methods of mental work as way of development of thinking and activation of the doctrine / D.N. Bogoyavlensky//Psychology Questions. – 1968. – No. 4.
Selomo, M. R., and Govender, K. K. (2016). Procurement and Supply Chain Management in Government Institutions: A Case Study of Select Departments in the Limpopo Province, South Africa. Dutch Journal of Finance and Management, 1(1), 37. https://doi.org/10.20897/lectito.201637
Davydov, V.V. Types of generalization in training: Logical and psychological problems of construction of school subjects [Text] / V.V. Davydov. - Moscow: Pedagogical society of Russia, 2000. - 480 pages.
Kabanova-Meller, E.N. Formation of methods of cerebration and intellectual development of pupils / E.N. Kabanova-Meller. - Moscow: Education, 1968. - 288 pages.
Ahdikaa, Atina. "Improvement of Quality, Interest, Critical, and Analytical Thinking Ability of Students through the Application of Research Based Learning (RBL) in Introduction to Stochastic Processes Subject." IEJME 12.2 (2017): 167-191.
Lublin, A.A. The analysis and synthesis in study of the younger school student / A.A. Lyublinskaya, St. Petersburg: IDES: Leningrad: 2008 - 342 p.
Menchinskaya, N.A. Problems of the learning and intellectual development of the school student: selected psychological works. / N.A. Menchinskaya; under the editorship of I.S. Yakimanskaya. – M.: Pedagogics, 1989 – 219 pages.
Pospelov, N.N. Formation of mental operations in high school students / N.N Pospelov, I.N. Pospelov. - M.: Pedagogics, 1989. - 162 p.
Pedraja-Rejas, Liliana, Roberto Vega Massó, and Jaime Riquelme Castañeda. "La importancia de los estilos de liderazgo en la calidad de las unidades académicas universitarias." Opción 34.86 (2018): 130-151.
Federal state educational standard [An electronic resource]. - Access mode: http://www.edu.ru/db/portal/obschee/
Kharitonova, A.A. Role of logical operations in formation of scientific concepts / A.A. Kharitonova. //An educational experiment in education, No. 1, 2013, p. 29-37.
Kharitonova, А.А. The formation of the logical operations in the formation of scientific concepts (on the example of natural mathematical disciplines): Dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.01: defended on 25.04.97: approved on 18.07.97 / Kharitonova Anna Anatolyevna. - Saransk, 1997. -120 p.
Kharitonova, А.А., O.N. Shalina, L.S. Kapkaeva, A.I. Sayfetdinova. System-Activity Approach To The
Organization Of Modern Lesson On Physic/ Modern Journal of Language Teaching Methods (MJLTM). Vol. 7, Issue 9
/ 1, September (2017). p. 189-200.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.