PHENOMENOLOGY OF ZAR RITUAL CEREMONY WITH AN EMPHASIS ON GEOGRAPHICAL RELATIONS OF ZANGEBAR AND QESHM
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.176921Анотація
Abstract. The initial exposure of human beings to nature was a terrifying encounter due to lack of sufficient cognition and human was compelled to solve lots of his mental and subjective difficulties by means of believing in existence of spirits and numerous powers. In ancient times, mental illnesses were known as the effect of supernatural powers, and sickness was known as the result of being possessed by evil spirits. The individual, who is possessed, could suffer from disease with physical and mental symptoms. In southern seashores of Iran, subduing these ghosts, which are known as "winds", would be viable by performing a ceremony called Zar. Zar have been set in the spiritual beliefs of
this region. Studying this curative ritual, assists to comprehend the rules and beliefs of fringe inhabitants of Persian Gulf and its ritual aspect is greatly significant. Zar, which is remained from the primary tribes of east Africa, was originated from Shamanism. From psychological point of view, some of the symptoms of being haunted by winds are defined as indications of psychosis and hysterics nature; furthermore, these symptoms probably arise from an individual's mental disorders and reactions to the pressures and disputes with his social conditions. Since psychology deals with human
mind and thoughts and inner emotions, proving behavioral theories and subjective processes that are presented by psychologists and psychoanalysts, is very difficult and even doubtable. In addition, proof of issues which are derived from the humanities, is encountered with difficulties because they cannot undergo experience. In psychology, in which human mind is the main part, this case runs into more complications. Nevertheless, research methods, current tools and techniques for studying psychological subjects have rectified the mentioned defect to a large extent. Zar ritual, as a substitute for conventional medical descriptions, provides a kind of interpretation of the illness that science is not
capable of its healing.
Key words: Zar, the people of the air, possession, Qeshm, Zangebar.
Посилання
Rostami Tabrizi, Lamia. (2014). Criminal Psychology, 1 st ed. Tehran, Majd Publication.
Asl Marz, M. & Zavieh, S. (2012). The Study of Social and Psychological Roots of Zar Rituals. Iranian
Journal of Anthropology Research. Vol. 3, No. 1, spring & summer 2012, pages 111-141.
Saedi, Gh. H., (1976). The People of the Air, 2 nd ed. Tehran, Amir Kabir Publication.
Sabzian, M. (2008). Comprehensive Book of Iran Tourism. Tehran, Kamel Publication Co.
Sami Pour, H. (2008). Pars Sea, 1 st ed. Mashhad, Javan Hamyaran Publication.
Majidi, Sadeghi, (2002). The Concept of Hysteria. Institute for Cognitive Science Studies Journal. 4 th year,
No.1, 2002, pages 75- 83.
Maqsoudi, M. (2012). Unbeliever Winds and Three- Headed Dhol in Persian Gulf Zar Curative Ritual
Ceremonies. Iranian Journal of Anthropology Research. Vol. 2, No.2, autumn & winter 2012, pages 117- 140.
Noqrekar, A.M. (1996). Retaining Social Values in Architecture and Urbanism. Journal of General Culture.
No. 89, autumn & winter 1996.
www.ammi.ir
www.mashreghnews.ir/fa/news
www.qeshm.ir/en
www.qeshmtoor.persianblog.ir
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.