ANALYSIS ON EFFECT OF RELIGIOUS EXPERIENCE ON MENTAL HEALTH OF TEACHERS IN BABOLSAR CITY
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.177223Анотація
Abstract. Subject: The mental health is a status of perfect rehabilitation by which individual are able to
perceive their own capabilities and adapted to stressors of normal life and shared with production in their community. The religious experience is also a type of immediate awareness of divinity position. Objective: The methodology of this study is of librarian and field type and research statistical population is composed of teachers in schools of Babolsar city and they were chosen and analyzed as 256 participants based on Morgan’s table of sample size. Then, research hypotheses were tested by data collection using a questionnaire with reliability coefficient (88.4%). Findings: The results of regression test indicated that variable of religious experience (religiosity) has significantly affected physical function, lack of anxiety, lack of depression, and social practice in teachers of Babolsar city. Conclusion: Paying attention to spiritual dimension empowers the human and contributes to him/ her in toleration of life difficulties and prevent human from anxiety, worry, and thus their consequences e.g. suicide etc. the real spirituality is life knowledge in fact and it trains human how to preserve his/ her spiritual and mental health and guarantee natural growth of soul by enjoying active and useful social life. Surely, these trainings will be led to personal and family health and eventually health of community.
Keywords: Religious experience (religiosity), Mental health, Teachers.
Посилання
Ajdarifard, Pari Sima, Ghazi, Ghasem & Nouranipour, Rahmatollah (2010). Analysis of effect of training of Gnosticism
and spirituality on mental health among students, Quarterly of new paradigms in educational sciences, 5 th year, 2 nd vol.
Etesaminia, Hassan, Narouyee Nosrati, Rahim & Ahmadi, Mohammad Reza (2015). The relationship among religious
orientation and mental health with moral change. Journal of psychology and religion, 8 th year, vol. 1, series 29, pp. 115-128.
Benisi, Vahid & Erfan, Arezoo (2014). The relationship between religious beliefs and mental health among high school
students in educational organization at Isfahan. The first national conference on educational sciences and psychology: Spirituality
and health. Bandar Gaz, Islamic Azad University, Bandar Gaz Branch.
Butorabi, Khadijeh (2003), The common aspects of mental health in Unitarian religious and scriptures.
Pourafkari, Nosratollah (1996). Behavioral sciences- clinical psychology, Up city.
Pirkhaefi, Alireza (2014). A treatise about creativity therapy (transformational approach to mental health). Tehran: Ketab
Mehraban Nashr Institute
Riahi, Mohammad Ismail, Aliverdinia, Akbar & Baniasadi, Mohammad Reza (2008). Journal of social sciences (Mashhad
University of Firdausi), vol. 12.
Salarifar, Mohammad Reza, Mousavi Asl, Seyed Mehdi, Dolatkhah, Mohammad, Shojaei, Mohammad Sadegh (2010).
Mental health by looking at Islamic sources. Seminary & University Research Center. The Organization for study and codification of
Islamic sciences books in universities (SAMT).
Faali, Mohammad Taghi (2005). Religious experience and mystic revelation. Tehran: Organization for publishing in
Islamic culture and thought research center.
Ghaeti, Mehdi (1993). Religion and psych. Islamic Revolution Publication and Training.
Ghoreishi Rad, Fakhr Sadat (2003). The role of religion in mental health, Islam and mental health. (Collection of essays,
vol. 20. Maaref Press.
Kaviani, Mohammad (2014). Psychology in Quran. Qom: Seminary & University Research Center.
Ganji, Hamzeh (2011). General psychology. Tehran: Savan Press.
Naraghi, Ahmad & Soltani. Ibrahim (2000). Wisdom and religious belief (An introduction to philosophy of religion,
Tehran: Tarh No Press)
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.