Самоідентифікація та полікультурний простір постмодерну: нові обличчя шаманізму
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177334Ключові слова:
шаманізм, неошаманізм, самоідентифікація, множинна ідентичність, духовність, постмодерн.Анотація
Мета дослідження. Стаття спрямована на дослідження неошаманізму як культурного, духовного і психологічного феномену в контексті полікультурного простору постмодерну. Методологія дослідження. Автори використовували інтегративний антропологічний підхід, мультидисциплінарний аналіз, порівняльний, культурно-історичний та описовий методи. Наукова новизна. Відкидаючи класичну раціональність, дуалістичне мислення «або/або», постмодерн повертається до глибинних традицій міфологічної свідомості, пов’язаної з природою і сповненої бажання жити в гармонії з нею. Шаманське магічне мислення є частиною людської мудрості і виражається в акті злиття особистості шамана з божеством або духами чи в поклонінні фетишам. Свідомість шамана фрагментується і його «Я» існує в будь-якій частині фрагментованої реальності. Шаман самоідентичний у множині ідентичностей. У контексті постмодерного світогляду особистість втрачає свою унітарність. Ідея множинності «я»/потоку свідомості притаманна шаманському світогляду. Акцент на чудесне, уявне, символічне дозволяє нам говорити про повернення ірраціонального. Висновки. Для сучасного індивіда шаманські практики являють собою спосіб вийти за межі власного «Я», відчути причетність до певної цілісності, уникнути почуття тотальної самотності. Неошаманізм пропонує спосіб духовного оновлення особистості через шаманську практику, яка є психотерапевтичним методом відновлення цілісної системи тіло-розум.
Посилання
Castaneda C. The Teachings of Don Juan: A Yaqui Way of Knowledge. Touchstone/Simon & Schuster, 1983. 288 p.
Culliford L. The Big Mistakes of Religion and Secularism. Psychology Today. 2015. URL: https://www.psychologytoday.com/blog/spiritual-wisdom-secular-times/201503/the-big-mistakes-religion-and-secularism (дата звернення: 10.03. 2019).
Danylova T. The Way to the Self: The Novel “Steppenwolf” Through the Lens of Jungian Process of Individuation. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2015. Is. 7. P. 28-35.
Danylova T.V. The Desire for Recognition in the Context of Francis Fukuyama’s Universal History. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2016. Is. 10. P. 69-77. doi 10.15802/ampr.v0i10.87303
Danylova, T. Searching for the True Self: The Way of Nondual Wisdom. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2017. Is. 12. P. 7-15. doi 10.15802/ampr.v0i12.119069
Derrida J. Speech and Phenomena. Evanston: Northwestern U.P., 1973. 166 p.
Drake Bear Stephen. Levels of Shamanic Consciousness. How to Journey. 2014. URL: https://drakebearstephen.wordpress.com/2014/02/13/levels-of-shamanic-consciousness/ (дата звернення: 10.03. 2019).
Drury N. The Shaman and the Magician: Journeys Between the Worlds. Penguin Books, 1987. 146 p.
Dunning W.V. Post-Modernism and the Construct of the Divisible Self. British Journal of Aesthetics. 1993. Vol. 33. Is. 2. P. 132-141.
Eliade M. Shamanism: Archaic Techniques of Ecstasy. Doniger, W. (Foreword), Trask, W.R. (Trans.). Princeton University Press, 2004. 648 p.
Frecska E., Hoppál M., Luna L.E. Nonlocality and the Shamanic State of Consciousness. NeuroQuantology. 2016. Vol. 14. Is. 2. P. 155-165. doi: 10.14704/nq.2016.14.2.934.
Gingras B., Pohler G., and Fitch W.T. Ed. by S. Kotz. Exploring Shamanic Journeying: Repetitive Drumming with Shamanic Instructions Induces Specific Subjective Experiences but No Larger Cortisol Decrease than Instrumental Meditation Music. PLoS One. 2014. Vol. 9. Is. 7. E102103. doi: 10.1371/journal.pone.0102103.
Harner M. The Way of the Shaman. HarperSanFrancisco, 1992. 205 p.
Harner M. Shamanic Healing: We Are Not Alone. Interview by Bonnie Horrigan. Alternative Therapies in Health and Medicine. 1996. Vol. 2. Is. 3. P. 68-75.
Harner M. The Need for a Spirituality Focused on Healing – Free of Politics. The Foundation for Shamanic Studies. 2002. URL: http://www.shamanism.org/articles/article04.html (дата звернення: 10.03. 2019).
Ingerman S. Soul Retrieval: Mending the Fragmented Self. HarperOne; Revised, Updated edition, 2010. 240 p.
Jacobsen M.D. Shamanism: Traditional and Contemporary Approaches to the Mastery of Spirits and Healing. New York-Oxford, Berghahn Books, 1999. 290 p.
Khmil V. Ambiguous Janus of Modern Democracy. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2016. Is. 9. P. 47-54. doi 10.15802/ampr2016/72228
Kottler J.A., Carlson J., Keeney B. American Shaman: An Odyssey of Global Healing Traditions. Routledge, 2004. 230 p.
Levi-Strauss C. Structural Anthropology. Basic Books, 1974. 410 p.
Maffesoli M., Perrier B. L’homme postmoderne. François Bourin Editeur, 2012. 216 p.
Maffesoli M. Interview with Michel Maffesoli. Mètode. Universitat de València. 2013. URL: https://metode.org/issues/entrevista-revistes/michel-maffesoli-2.html (дата звернення: 10.03. 2019).
Pizza M. and Lewis J.R. (eds.). Handbook of Contemporary Paganism. Brill Academic Pub, 2008. 649 p.
Pollock D. Shamanism. Oxford Bibliographies. 2015. URL: http://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199766567/obo-9780199766567-0132.xml (дата звернення: 10.03. 2019).
Puchalski, C., Vitillo, R., Hull, S.K., Reller, N. Improving the Spiritual Dimension of Whole Person Care: Reaching national and International Consensus. Journal of Palliative Medicine. 2014. Vol. 17. Is. 6. P. 642-656. doi: 10.1089/jpm.2014.9427.
Rothenberg J. (ed.). Technicians of the Sacred: A Range of Poetry from Africa, America, Asia, Europe, and Oceania (2nd edn). Los Angeles and London, Berkeley, California: University of California Press, 1985. 672 p.
Scuro J., Rodd R. Neo-Shamanism. Encyclopedia of Latin American Religions. 2015. DOI 10.1007/978-3-319-08956-0_49-1. Springer International Publishing Switzerland. URL: https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007%2F978-3-319-08956-0_49-1. (дата звернення: 10.03. 2019).
Shynkaruk V.D., Salata H.V., Danylova T.V. Myth as the Phenomenon of Culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald. 2018. Is. 4. P. 17-22. DOI: doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.152938.
Shynkaruk L., Shynkaruk O. Social and Cultural Bases of Educational Services Provision and Supply of Labor Market. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald. 2017. Is. 4. P. 42-47.
Storozhuk S., Goian I. Gender Existence: Correlation Between Equality and Identity. Philosophy and Cosmology. 2017. Is. 18. P. 208-218.
The Foundation for Shamanic Studies. 2018. URL: https://www.shamanism.org/ (дата звернення: 10.03. 2019).
Castaneda, C. (1983). The Teachings of Don Juan: A Yaqui Way of Knowledge. Touchstone/Simon & Schuster. [in English].
Culliford, L. (2015). The Big Mistakes of Religion and Secularism. Psychology Today. Retrieved March, 10, 2019, from https://www.psychologytoday.com/blog/spiritual-wisdom-secular-times/201503/the-big-mistakes-religion-and-secularism [in English].
Danylova, T. (2015). The Way to the Self: The Novel “Steppenwolf” Through the Lens of Jungian Process of Individuation. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 7, 28-35. [in English].
Danylova, T.V. (2016). The Desire for Recognition in the Context of Francis Fukuyama’s Universal History. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 10, 69-77. doi 10.15802/ampr.v0i10.87303 [in English].
Danylova, T. (2017). Searching for the True Self: The Way of Nondual Wisdom. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 12, 7-15. doi 10.15802/ampr.v0i12.119069 [in English].
Derrida, J. (1973). Speech and Phenomena. Evanston: Northwestern U.P. [in English].
Drake Bear Stephen. (2014). Levels of Shamanic Consciousness. How to Journey. Retrieved March, 10, 2019, from https://drakebearstephen.wordpress.com/2014/02/13/levels-of-shamanic-consciousness/ [in English].
Drury, N. (1987). The Shaman and the Magician: Journeys Between the Worlds. Penguin Books. [in English].
Dunning, W.V. (1993). Post-Modernism and the Construct of the Divisible Self. British Journ
al of Aesthetics, 33(2), 132-141. [in English].
Eliade, M. (2004). Shamanism: Archaic Techniques of Ecstasy. Doniger, W. (Foreword), Trask, W.R. (Trans.). Princeton University Press. [in English].
Frecska, E., Hoppál, M., & Luna, L.E. (2016). Nonlocality and the Shamanic State of Consciousness. NeuroQuantology, 14(2), 155-165. doi: 10.14704/nq.2016.14.2.934. [in English].
Gingras, B., Pohler, G., & Fitch, W.T. Ed. by S. Kotz. (2014). Exploring Shamanic Journeying: Repetitive Drumming with Shamanic Instructions Induces Specific Subjective Experiences but No Larger Cortisol Decrease than Instrumental Meditation Music. PLoS One, 9(7), e102103. doi: 10.1371/journal.pone.0102103. [in English].
Harner, M. (1992). The Way of the Shaman. HarperSanFrancisco. [in English].
Harner, M. (1996). Shamanic Healing: We Are Not Alone. Interview by Bonnie Horrigan. Alternative Therapies in Health and Medicine, 2(3), 68-75. [in English].
Harner, M. (2002). The Need for a Spirituality Focused on Healing – Free of Politics. The Foundation for Shamanic Studies. Retrieved March, 10, 2019, from http://www.shamanism.org/articles/article04.html [in English].
Ingerman, S. (2010). Soul Retrieval: Mending the Fragmented Self. HarperOne; Revised, Updated edition. [in English].
Jacobsen, M.D. (1999). Shamanism: Traditional and Contemporary Approaches to the Mastery of Spirits and Healing. New York-Oxford, Berghahn Books. [in English].
Khmil, V. (2016). Ambiguous Janus of Modern Democracy. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 9, 47-54. doi 10.15802/ampr2016/72228. [in English].
Kottler, J.A., Carlson, J., & Keeney, B. (2004). American Shaman: An Odyssey of Global Healing Traditions. Routledge. [in English].
Levi-Strauss, C. (1974). Structural Anthropology. Basic Books. 410 p. [in English].
Maffesoli, M., & Perrier, B. (2012). L’homme postmoderne. François Bourin Editeur. [in French].
Maffesoli, M., (2013). Interview with Michel Maffesoli. Mètode. Universitat de València. Retrieved March, 10, 2019, from https://metode.org/issues/entrevista-revistes/michel-maffesoli-2.html [in English].
Pizza, M. & Lewis, J.R. (eds.). (2008). Handbook of Contemporary Paganism. Brill Academic Pub. [in English].
Pollock, D. (2015). Shamanism. Oxford Bibliographies. Retrieved March, 10, 2019, from http://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199766567/obo-9780199766567-0132.xml [in English].
Puchalski, C., Vitillo, R., Hull, S.K. & Reller, N. Improving the Spiritual Dimension of Whole Person Care: Reaching national and International Consensus. (2014). Journal of Palliative Medicine, 17(6), 642-656. doi: 10.1089/jpm.2014.9427. [in English].
Rothenberg, J. (ed.). (1985). Technicians of the Sacred: A Range of Poetry from Africa, America, Asia, Europe, and Oceania (2nd edn). Los Angeles and London, Berkeley, California: University of California Press. [in English].
Scuro, J., & Rodd, R. (2015). Neo-Shamanism. Encyclopedia of Latin American Religions. DOI 10.1007/978-3-319-08956-0_49-
Springer International Publishing Switzerland. Retrieved March, 10, 2019, from https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007%2F978-3-319-08956-0_49-1. [in English].
Shynkaruk, V.D., Salata, H.V., & Danylova, T.V. (2018). Myth as the Phenomenon of Culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 17-22. DOI: doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.152938. [in English]. [in English].
Shynkaruk, L., Shynkaruk, O. (2017). Social and Cultural Bases of Educational Services Provision and Supply of Labor Market. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 42-47. [in English].
Storozhuk, S., & Goian, I. (2017). Gender Existence: Correlation Between Equality and Identity. Philosophy and Cosmology, 18, 208-218. [in English].
The Foundation for Shamanic Studies. (2018). Retrieved March, 10, 2019, from https://www.shamanism.org/. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.