EFFECT OF TOBACCO SMOKING ON DRIVING ACCIDENTS BY USING CLUSTER ANALYSIS
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.177666Анотація
Abstract. The aim of the study is to investigate the influence of tobacco smoking as a risky behavior in driving accidents. In this study, the relationship between consumption and non-consumption of tobacco with the behavior and the information on vehicle drivers from the aspect of traffic safety has been investigated. This relationship was confirmed as a hypothesis using different statistical tests of Chi-square, Mann–Whitney U, and Kruskal–Wallis. Our review has shown that in these tests, there is a high probability of a significant relationship between tobacco smoking and the duality of driving accidents and traffic safety. The traffic safety parameters have been considered with accident status, accident type, average distance, and driving time, brake time length, brake distances, length of overtaking, stop length, maximum speed, and the high bright beam of the car's headlights. A cluster analysis has been used to classify drivers as per this relationship, which resulted in the introduction of three groups of drivers: the first cluster include non-smoker drivers who have a very low accident rate, the second cluster include drivers who do not smoke while driving, and the third cluster include drivers who tend to smoke and their car accident rate is higher. For non-smokers of the first and the second clusters, the probability of an accident type comprises collision with another vehicle, and for drivers who do smoke while driving, probability includes other types besides the following: collision with another vehicle, pedestrian accident, overtaking or exit from the road, and collision with a fixed object.
Keywords: tobacco smoking; driving accidents; Chi-square; Mann–Whitney U; Kruskal–Wallis and clustering analysis
Посилання
Reason, J., Manstead, A., Stradling, S. Baxter, J., Campbell, K. (1990). Errors and violations on the roads: a real distinction? Ergonomics, 33, 10 & 11, 1315 – 1332.
Lawton, R., Parker, D., Manstead, A. S. R., Stradling, S. G. (1997). The role of affect in predicting social
behaviours: the case of road traffic violations. Journal of Applied Social Psychology, 27, 1258–1276
Ozkan, T., & Lajunen, T. (2006). Why are there sex differences in risky driving? The relationship between sex and
gender-role on aggressive driving, traffic offences, and accident involvement among young Turkish drivers,
Aggressive Behavior, 31(6), 547-558.
Parker, D.L., McDonald, L., Rabbitt, P. & Sutcliffe, P. (2000). Elderly drivers and their accidents: the aging driver
questionnaire. Accident Analysis & Prevention, 32, 751-759.
Elliott, M.A., Baughan, C.J., Sexton, B.F. (2007). Errors and violations in relation to motorcyclists' crash risk.
.Accident Analysis & Prevention. 39(3):491-9
Gerber b.susan, Finn voelkl , Using SPSS for Windows : Data Analysise and Graphics, Springer, Second Edition.
Research Methods in the social Sciences Fourth Edition by chava Frankfort-Nachmias and David Nachmias 1992 –
London-Melbourne-Auckland
Alan, C.E.(2007). Statistical Analysis Quick Reference Guidebook With spss
Jolliffe, I.(2002) Principle component analysis , 2 nd edition, Springer-Verlag.
Kaufman, L. and Rousseuw P.J. (2005) Finding groups in data : an introduction to cluster analysis, Wiley.
Rasouli, M.R., Nouri, M., Zarie, M.R., Sadat, S., Rahimi-Movaghar, V. (2008). Comparison of road traffic
mortalities and injuries in Iran with other countries, Chinese Journal of Traumatology, 11(3),131-134.
Stough, C. & King, R. (2010). The role of alcohol and other drugs in road deaths and serious injuries, Prevention
Research Quarterly, 12, 1-23.
Leistikow BN, Martin DC, Jacobs J, Rocke DM, Noderer K. Smoking as a risk factor for accident death: a meta-
analysis of cohort studies. Accid Anal Prev 2000;32:397-405.
Global status report on road safety 2013: supporting a decade of action.www.who.int/violence_injury_prevention
Harvey A. Data systems: a road safety manual for decision-makers and practitioners. Geneva: World Health
Organization; 2013; Available from:
Pei X, Wong S C, Sze N.N. The Roles of Exposure and Speed in Road Safety Analysis. Accid Anal Prev. 2012;
: 464-71.
Peden M, Scurfield R, Sleet D, Mohan D, Hyder AA, Jarawan E, et al. World report on road traffic injury
prevention. World Health Organization Geneva; 2004.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.