КИТАЙСЬКА ТЕМА В НІМЕЦЬКОМУ Й УКРАЇНСЬКОМУ СИМВОЛІЗМІ (НА ПРИКЛАДІ ПОРІВНЯННЯ ІНСТРУМЕНТАЛЬНОЇ ФАКТУРИ В «ПІСНІ ПРО ЗЕМЛЮ» Г.МАЛЕРА Й ЦИКЛУ НА ВІРШІ КИТАЙСЬКИХ ПОЕТІВ Б.ЛЯТОШИНСЬКОГО)

Автор(и)

  • Olga Ryzhova Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177784

Ключові слова:

символізм, національный стиль у музиці, китайська тема в європейському символізмі, інструментальність звучання, фортепіанна фактура.

Анотація

Метою роботи є висвітлення символістських аспектів методу творчості Г.Малера й Б.Лятошинського – на матеріалі інструментальних партій «Пісні про землю» Малера й фортепіанної партії циклу на вірші китайських поетів Лятошинського. Методологічною основою роботи є інтонаційна концепція музики школи Б.Асафьєва  в Україні, у руслі якої розробляється аналітичний, стильово-порівняльний, історичний і герменевтический методи дослідження. Спеціальна увага приділена працям Ж.Кассу, Ф.Клодона й Д.Андросової, у яких підкреслюється символістська складова композиторського підходу названих майстрів. Наукова новизна роботи визначена самостійністю теоретичного трактування індивідуально-стильової озброєності названих авторів, а також тим, що вперше в зазначеному ракурсі розглядаються названі твори австрійського й українського композиторів. Висновки.  Символістські аспекти творчого методу  Г.Малера й Б.Лятошинського виявляються чітко, по-перше, самим змістом звертання до китайської класичної поезії, що воскресає староєвропейську манеру статично-споглядального, нормативно-естетичного осмислення світу – у його досконалості й бідуваності (див. наявність і в Малера, і в Лятошинского  «лейттональностей ХХ ст.» у вигляді опорностей  Е-f/Fis). Пентатонність стає периферійною ознакою музичного втілення китайської поезії, сполучаючись скоріше із загальсимволістським-староцерковним колоритом безполутонового мелодизму. По-друге, інструментальні партії «Пісні про землю» Малера й фортепианна партія циклу на вірші китайських поетів Лятошинського демонструють особливого роду лінеаризацію фактури, що категорично відстоїть від гомофонно-гармонічних конструкцій творів європейської класики Нового часу, наближаючись до лінеарно-гетерофонних побудов китайської театральної інструментальності.

Біографія автора

Olga Ryzhova, Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової

кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Андросова Д.В. Символизм и поликлавирность в фортепианном исполнительстве ХХ в. Монография. Одесса: Астропринт, 2014. – 400 с.

Асафьев Б.. Музыкальная форма как процесс. – Москва-Ленинград: Музыка, 1971. - 379 с.

Гегель Г. Лекции по истории философии… см. «Дух своего времени» Der Geist seines Zeit URL: https: // ru.wikipedia.org / wiki / Дух_времени.

Гудман Ф. Магические символы. – Москва: Издат.Ассоц.Духовного объединения «Золотой век», 1995. – 289 с.

Дебюсси и музыка ХХ века. Сб.статей, ред. Т.Цытович. Ленинград, Музыка, 1983. 248 с.

Кассу Ж. Энциклопедия символизма. Москва: Республика,1999. 412 с.

Кассу Ж. Энциклопедия символизма: Живопись, графика и скульптура. Литература. Музыка / Ж. Кассу, П. Брюнель, Ф. Клодон и др.; науч.ред и авт.послесл. В.М. Толмачев; пер.с фр. Москва, Республика,1999. 412 с., илл.

Левая Т., Леонтьева О. Пауль Хиндемит. Москва: Музыка, 1974. 448 с.

Маркова Е. Интонационность музыкального искусства. Киев: Музична Україна, 1990. 182 с.

Маркова Е. Проблемы музыкальной культурологии. Одесса, Астропринт, 2012. 164 с.

Рети Р. Тональность в современной музыке. Ленинград, Сов.композитор, 1967. 67 с.

Рижова О.О. Український символізм та фортепіанна спадщина Б. Лятошинського. Автореф.канд.дис. – Одеса 2006. – 18 с.

Androsova D.V. (2014) Symbolism and pоlyklavier type in piano performance art XX century. Monograph. Odessa, Astroprint [in Ukraine].

Аsаfiev B. (1963) Мusical form as process. Leningrad, Gos.muz.izdat. [in Russian]. Аsаfiev B. (1974) Мusic form as process. Books first and sekond. Мoscow, Мuzykа [in Russian].

Hеgеl G. The Lectures on histories of philosophy… see "Spirit of its time" Der Geist seines Zeit. URL: https: // ru.wikipedia.org / wiki [in Russian]

Gudman F. (1995) Magic symbols. Моscow, Izdat.Аssоc.Duhovnogo objedinenija «Zоlоtоy vjеk» [in Russian]

Debussi and music XX century (1983). Symposium, editor T.Cytovich. Leningrad, Muzyka [in Russian]

Сassou J. (1999) Encyclopedia of symbolism. Painting, graphics and sculpture. The Literature. Music. /Brunel P. Claudon F., Pillement G., Pichard L. Scientific editor and author of the epilogue V.Tolmachev. translat.with french. Moscow, Respublika [in Russian]

Lеvаja Т., Lеоntjеvа О. (1974) Paul Hindemith. Moscow, Мuzykа [in Russian]

Маrkоvа Е. (1990). Intonation type of music art. Kyiv, Muzychna Ukrajina [in Ukrainian].

Markova E. (2012) The problem of music culturology. Odessa, Astroprint [in Ukrainian]

Retie R. (1967) Tonality in contemporary music. Leningrad, Sov.kompozitor [in Russian]

Ryzhova O. (2006) Ukrainian symbolism and piano legaci of B. Ljatoshynskiy. The abstract to candidate's thesis. 17.00.03 ОNМА name А.V.Nеzhdаnоva. Оdеssа [in Ukraine]

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство