КИТАЙСЬКА ТЕМА В НІМЕЦЬКОМУ Й УКРАЇНСЬКОМУ СИМВОЛІЗМІ (НА ПРИКЛАДІ ПОРІВНЯННЯ ІНСТРУМЕНТАЛЬНОЇ ФАКТУРИ В «ПІСНІ ПРО ЗЕМЛЮ» Г.МАЛЕРА Й ЦИКЛУ НА ВІРШІ КИТАЙСЬКИХ ПОЕТІВ Б.ЛЯТОШИНСЬКОГО)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177784Ключові слова:
символізм, національный стиль у музиці, китайська тема в європейському символізмі, інструментальність звучання, фортепіанна фактура.Анотація
Метою роботи є висвітлення символістських аспектів методу творчості Г.Малера й Б.Лятошинського – на матеріалі інструментальних партій «Пісні про землю» Малера й фортепіанної партії циклу на вірші китайських поетів Лятошинського. Методологічною основою роботи є інтонаційна концепція музики школи Б.Асафьєва в Україні, у руслі якої розробляється аналітичний, стильово-порівняльний, історичний і герменевтический методи дослідження. Спеціальна увага приділена працям Ж.Кассу, Ф.Клодона й Д.Андросової, у яких підкреслюється символістська складова композиторського підходу названих майстрів. Наукова новизна роботи визначена самостійністю теоретичного трактування індивідуально-стильової озброєності названих авторів, а також тим, що вперше в зазначеному ракурсі розглядаються названі твори австрійського й українського композиторів. Висновки. Символістські аспекти творчого методу Г.Малера й Б.Лятошинського виявляються чітко, по-перше, самим змістом звертання до китайської класичної поезії, що воскресає староєвропейську манеру статично-споглядального, нормативно-естетичного осмислення світу – у його досконалості й бідуваності (див. наявність і в Малера, і в Лятошинского «лейттональностей ХХ ст.» у вигляді опорностей Е-f/Fis). Пентатонність стає периферійною ознакою музичного втілення китайської поезії, сполучаючись скоріше із загальсимволістським-староцерковним колоритом безполутонового мелодизму. По-друге, інструментальні партії «Пісні про землю» Малера й фортепианна партія циклу на вірші китайських поетів Лятошинського демонструють особливого роду лінеаризацію фактури, що категорично відстоїть від гомофонно-гармонічних конструкцій творів європейської класики Нового часу, наближаючись до лінеарно-гетерофонних побудов китайської театральної інструментальності.
Посилання
Андросова Д.В. Символизм и поликлавирность в фортепианном исполнительстве ХХ в. Монография. Одесса: Астропринт, 2014. – 400 с.
Асафьев Б.. Музыкальная форма как процесс. – Москва-Ленинград: Музыка, 1971. - 379 с.
Гегель Г. Лекции по истории философии… см. «Дух своего времени» Der Geist seines Zeit URL: https: // ru.wikipedia.org / wiki / Дух_времени.
Гудман Ф. Магические символы. – Москва: Издат.Ассоц.Духовного объединения «Золотой век», 1995. – 289 с.
Дебюсси и музыка ХХ века. Сб.статей, ред. Т.Цытович. Ленинград, Музыка, 1983. 248 с.
Кассу Ж. Энциклопедия символизма. Москва: Республика,1999. 412 с.
Кассу Ж. Энциклопедия символизма: Живопись, графика и скульптура. Литература. Музыка / Ж. Кассу, П. Брюнель, Ф. Клодон и др.; науч.ред и авт.послесл. В.М. Толмачев; пер.с фр. Москва, Республика,1999. 412 с., илл.
Левая Т., Леонтьева О. Пауль Хиндемит. Москва: Музыка, 1974. 448 с.
Маркова Е. Интонационность музыкального искусства. Киев: Музична Україна, 1990. 182 с.
Маркова Е. Проблемы музыкальной культурологии. Одесса, Астропринт, 2012. 164 с.
Рети Р. Тональность в современной музыке. Ленинград, Сов.композитор, 1967. 67 с.
Рижова О.О. Український символізм та фортепіанна спадщина Б. Лятошинського. Автореф.канд.дис. – Одеса 2006. – 18 с.
Androsova D.V. (2014) Symbolism and pоlyklavier type in piano performance art XX century. Monograph. Odessa, Astroprint [in Ukraine].
Аsаfiev B. (1963) Мusical form as process. Leningrad, Gos.muz.izdat. [in Russian]. Аsаfiev B. (1974) Мusic form as process. Books first and sekond. Мoscow, Мuzykа [in Russian].
Hеgеl G. The Lectures on histories of philosophy… see "Spirit of its time" Der Geist seines Zeit. URL: https: // ru.wikipedia.org / wiki [in Russian]
Gudman F. (1995) Magic symbols. Моscow, Izdat.Аssоc.Duhovnogo objedinenija «Zоlоtоy vjеk» [in Russian]
Debussi and music XX century (1983). Symposium, editor T.Cytovich. Leningrad, Muzyka [in Russian]
Сassou J. (1999) Encyclopedia of symbolism. Painting, graphics and sculpture. The Literature. Music. /Brunel P. Claudon F., Pillement G., Pichard L. Scientific editor and author of the epilogue V.Tolmachev. translat.with french. Moscow, Respublika [in Russian]
Lеvаja Т., Lеоntjеvа О. (1974) Paul Hindemith. Moscow, Мuzykа [in Russian]
Маrkоvа Е. (1990). Intonation type of music art. Kyiv, Muzychna Ukrajina [in Ukrainian].
Markova E. (2012) The problem of music culturology. Odessa, Astroprint [in Ukrainian]
Retie R. (1967) Tonality in contemporary music. Leningrad, Sov.kompozitor [in Russian]
Ryzhova O. (2006) Ukrainian symbolism and piano legaci of B. Ljatoshynskiy. The abstract to candidate's thesis. 17.00.03 ОNМА name А.V.Nеzhdаnоva. Оdеssа [in Ukraine]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.