ТРАДИЦІЇ КУЛЬТУРИ МИСТЕЦЬКОЇ ФРАНЦІЇ ТА ФОРТЕПІАННІ КОНЦЕРТИ К. СЕН-САНСА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177792Ключові слова:
художня культура, французький національний стиль, символізм як стиль мистецтва й стиль світосприймання, жанр фортепіанного концерту, концертні жанри.Анотація
Метою роботи є усвідомлення органіки ліричної концепції фортепіанного концерту у французькій традиції, представленої Концертами К. Сен-Санса, актуальне інтонування яких визначено «неосимволізмом» (за О.Марковою) поставангарда в музиці й «неоготики» українського переломлення пост-поставангарда (див. роботу О.Новикової та ін.). Методологічною основою роботи є культурологічний підхід у мистецтвознавстві, представлений у тому числі школою Б.Асафьєва в Україні, початки якого зафіксовані французькою Ars nova кануну XIV століття й повернені в русло театрального мимезису Ж.-Ж.Руссо. Базисне місце займає метод жанрово-стильового порівняльного аналізу, герменевтичний, історико-описовий методи, що дозволяють у межах метафізики історії (А.Лосєв, Н.Конрад) зафіксувати значеннєві паралелі становлення гуманітарної сфери й виразності мистецтва. Наукова новизна роботи полягає в тім, що вперше в музикознавстві України співвідносяться інтонаційний стрій прото-символізму, символізму й неосимволізму початку ХХІ сторіччя в конкретиці жанрового наповнення тематизму й композиційних особливостей структури артефакту; уперше Концерти Сен-Санса й, насамперед, популярні Другий і П'ятий стали предметом герменевтичного аналізу в аспекті актуальної інтонаційної наповненості, у співвідносності із просимволістськими тяжіннями поставангарду й пост-поставангарду. Висновки. Творчість К. Сен-Санса хронологією й стильовими перевагами пов'язана із протосимволістськими й протонеокласицистськими тенденціями, які супроводжують підйом символістського, а згодом неосимволістського мистецтва граней XIX-XX і XX-XXI вв., відрізняючись салонним естетизмом і одухотвореним шануванням національних традицій і французького артистизму насамперед. Більшість зі створених Сен-Сансом симфонічних творів відносяться або до жанру концерту безпосередньо, або є такими по суті виразності й інструментального складу, що представляє композицію; у тому числі це 5 фортепіанных Концертів. З них популярний Другий демонструє стильову еклектику, показову для символістського підходу, а блискучий фінал стилізує «діамантовий стиль» класики французького піанізму, торкання якого знаходимо у С.Рахманінова й, тим більше, у О. Скрябіна. Концертний принцип мислення К. Сен-Санса визначений звертанням до духовних джерел творчості й становить природну супутність підйому інтересу до церковного мистецтва, піднятого на висоту творчістю С.Франка й В. д'Енді.
Посилання
Андросова Д.В. Символизм и поликлавирность в фортепианном исполнительстве ХХ в. Монография. Одесса: Астропринт, 2014. 400 с.
Асафьев Б.. Музыкальная форма как процесс. Москва-Ленинград: Музыка, 1971. 379 с.
Белый А. Символизм как миропонимание. Москва: Республика, 1994. - 336с.
Бурель А. Инструментальные концерты К. Сен-Санса в контексте французской жанровой традиции XIX – начала ХХ века. Канд.дисс., 17.00.03. ХНУИ имени И.Котляревского. Харьков, 2017. 225 с.
Вєркіна Т. Актуальне інтонування як виконавська проблема. Автореф.канд.дис. Одеса, 2008. 16 с.
Друскин М. История зарубежной музыки. Вторая половина XIX века. 5-е изд. Москва, Музыка, 1980. Вып. 4. 528 с.
Дубровина Е. Рококо и неорококо: стилевые соответствия в исторически разных этапах культурной эволюции. Бакалавр.раб. ОНМА имени А.В.Неждановой, 2015. 97 с.
Концерт Музыкальный энциклопедический словарь. Москва, Сов.энциклопедия, 1990. С. 269.
Маркова Е. Проблемы музыкальной культурологии. Одесса, Астропринт, 2012. 164 с.
Новикова О. Постмодернизм URL: litakcent.con/2013/05/17/postmodernizm-pomer-haj-zhyve-post-postmodernizm
Сен-Санс К. [Е. Бронфин. Музыкальная энциклопедия в 6-ти томах. Т. 4. Москва, Сов.энциклопедия, 1978 . С. 919-923.
Adler G. Der Stil in der Musik. Lpz.: Breitkopf und Härtel, 1911. 46 S.
Riemann H. Kleines Handbuch der Musikgeschichte mit der Periodisierung nach Stilprinzipien und Formen. Siebende Auflage. Leipzig, Verlag von Breitkopf & Härtel, 1947. 480 S.
Androsova D.V. (2014) Symbolism and pоlyklavier type in piano performance art XX century. Monograph. Odessa, Astroprint [in Ukraine].
Аsаfiev B. (1971) Мusic form as a process. Books first and second. Leningrad- Мoscow, Мuzykа [in Russian].
Bjеlyj А. (1994) The symbolism as world-conception. Moscow, Rеspublika. [in Russian].
Burel A. (2017) Instrumental concertos of C.Saint-Saёns in context of the French genre tradition XIX - beginning XX century. Candidate's thesis. Spec.17.00.03. HNUI of the name I. Kotljarevskiy. Harkov [in Ukrainian].
Vjerkina T. (2008) Instant intonation sounding like a performance problem. The Abstract to the candidate's thesis. 17.00.03 ОNМА name А.V.Nеzhdаnоva. Оdеssа [in Russian].
Druskin M. (1980) History of foreign music. The Second half XIX age. 5 publ. Issue drink. 4. Moscow, Muzyka [in Russian].
Dubrovina E. (2015) Rococo and neo-rococo: style conformity in historic different stages of cultural evolution. Bachelor work. ONMA name A.V. Nezhdanova. Odesa [in Ukrainian].
Cоncerto (1990) Мusical encyclopedical dictionary. Моscow, Sоv.encyklopedija. P. 269 [in Russian].
Markova E. (2012) The problem of music culturology. Odesa, Astroprint, [in Ukrainian].
Nоvikоvа О. (2018) To question about post-postmodernism. URL: http:/magazines.russ.ru/bereg/2011/32/по 18 pr.html [in Russian].
Saint-Sаёns C. [Е. Brоnfin. (1978). Musical encyclopedia in 6 volumes. Editor-in-chief Ju.Keldysh. V. 4. Moscow, Sov.encyklopedija. P. 919-923 [in Russian].
Adler G. (1911) Der Stil in der Musik. Lpz.: Breitkopf und Härtel [in Germany].
Riemann H. (1947) Kleines Handbuch der Musikgeschichte mit der Periodisierung nach Stilprinzipien und Formen. Siebende Auflage. eipzig, Verlag von Breitkopf & Härtel [in Germany].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.