MYTHOLOGICAL AND RELIGIOUS THEMES IN MODERN FINE ARTS OF TATARSTAN
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.178137Анотація
Abstract. Various relations between the forms of social consciousness such as art and religion are formed in the process of the historical development of the spiritual culture of mankind. In this historical phenomenon, certain religions “choose” this or that system of arts, which in the most optimal way is capable of reproducing the spiritual atmosphere and religious practice of this religion. Fine arts as the emotional-figurative affirmation of religious ideas occupies a certain place in the system of religious values. In a bright and clear form, this process is manifested in the functioning of the developed world religions, whose structure is the most stable and defined, although historically it has, of course, evolved. The present article discusses the mythological and religious themes in the works by artists of Tatarstan of the years 1990s-2000s, which reflect, above all, the two main religions represented in Tatarstan – Islam and
Christianity, and often regardless of the ethnic affiliation of certain artists. And the religious tolerance inherent in the Republic of Tatarstan, the dialogue of two cultures, are reflected in this interaction, the mutual influence of various religious denominations on the worldview, on the spiritual world of people, on the creativity of artists.
Keywords: fine arts; painting; graphic arts; mythology; religion; Islam; Christianity
Посилання
Fakhrutdinova, A.V., Kadyjrova, L.H., Musina, K.I. Artistic and aesthetic education of students by the means
of the national arts and crafts: the Tatarstan republic experience. Abstracts & Proceedings of SOCIOINT 2017– 4th
International Conference on Education, Social Sciences and Humanities. 10-12 July 2017, Dubai, UAE.- Р.752-757
Chervonnaya S. M. Art and Religion: Contemporary Islam Art of the peoples of Russia. – М.: Traditsiya,
–552 p.
Valeeva-Suleymanova G.F. Muslim Art in Volga-Ural Region (Advanced Study of the History and Culture of
Islam): Manual.–Kazan: Magarif, 2008.–223 p.
. Shageeva R. G. Abrek Abzgildin: Album / The Author of the Text R. G. Shageeva. – Kazan: Zaman, 2009.–
p.
. Sultanova R.R. The Art of New Cities of the Republic of Tatarstan (1960-1990). – Kazan, 2001.–194 p.
Polyakova L. Shamaili Rishata Salyakhutdinova // Argamak. – 1998.–№ 2.
Tatyana A. Lukankina, Leyla A. Mardievа, Tatyana Yu. Shchuklina, Radif R. Zamaletdinov. Russian language
as non-mother tongue in polyethnic region of Russia–Salazar y Herrera - QUID 2017, pp. 818-822, Special Issue N°1-
ISSN: 1692-343X, Medellín-Colombia
Madden Edward H. Some Characteristics of Islamic Art//The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 33,
No. 4, pp. 423-430. Blackwell Publishing on behalf of The American Society for Aesthetics [Электронный ресурс].–
URL: http://www.jstor.org/stable/429655
A.N.Valiahmetova, I.M.Salpykova, N.Kh.Nurgayanova. Music teacher to-be tolerance formation in the
multicultural educational environment by means of musical art.–Life Science Journal 2014;11(9). – Р.396-400
Liliya R.Akhmetova, Irina M.Mayorovа, Madina М.Makhmutova Ethnic component in modern interior design
as the factor of traditional folk art conservation//The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication–
TOJDAC.-2016.–Special Iss, November, pp.3049-3054
Gaudin Ph. Dialogue interreligieux et «laicite d'intelligence» dans la societe francaise//Skard H., Palard J.,
Woerling J.M., Husson J.F., Mahiels J., Gaudin P., Burchianti F., Itcaina X., Tietze N., Anwar A., Chivers C., Pearce
B., Moniak-Azzopardi A. Des dieux dans la ville–Le dialogue interculturel et interre-Hgieux au niveau local.–
Strasbourg : Ed. du Conseil de l'Europe, 2008.–P. 89-96.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.