RESEARCH CREATIVE SKILLS OF STUDENTS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL RETRAINING
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.178172Анотація
Abstract. The importance of the issue is due to the rapid development of innovative technologies which are entering all spheres of our lives (including education), due to the current unstable socio-economic situation requiring people to become more resourceful and creative in their professional lives and in their communication with the dynamically developing information society. The article aims to reflect upon the issue of creative development in view of the fact that the new generation standards in ‘Teacher education’ set new requirements for university graduates – the formation of professional and cultural competencies in student teachers is now viewed as the main expected outcome of teacher education. This makes the necessity to develop students’ creativity a new educational priority. The following
research methods were used in this study: theoretical (theoretical and methodological analysis of philosophical, psycho- pedagogical and methodological literature relevant to the issue), empirical (a pedagogic experiment employing a range of educational methods), assessment-orientated (discussions, surveys, tests), praximetric (the analysis of creative work outcomes – the results of essays, educational programs, creative assignments, etc.) and predictive (modeling, thought experiment, statistical analysis). Al in all, the results of our experimental work confirm our hypothesis. The materials of
this article might be of interest to teachers, teacher trainers and student teachers.
Keywords: personality, computer environment, didactics, creativity, pedagogical conditions.
Посилання
Nikandorov, N.D. (1990). Pedagogical creativity. Moscow: Pedagogics, 144 p.
Davydov, V.V. (1996). The theory of developing education. Moscow: INTOR, 544 p.
Andreev, V.I. (2000). Pedagogics: creative self-development (a study course). 2 nd edition. Kazan: The center of innovative
technologies, 608 p.
Matyushkin, A.M. (1972). Problem situations in thinking and in learning. Moscow: Logos, 248 p.
Imeridze, M. (2016). Implementation of the experimental model of future teachers media education competence formation.
Science and Education, Vol. 1, 102-106.
Massyrova, R., Bainazarova, T., Meterbayeva, K., Smanov, I., Smanova, G. (2015). Future Teacher Training For The
Children Under School Age Reative Abilities Development. PROCEEDINGS OF 2ND GLOBAL CONFERENCE ON
PSYCHOLOGY RESEARCHES (GCPR-2014), Vol. 190, 164-168. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.04.931
Akhmetshina, G.R., Salakhov, R.F., Gabdrahmanova, E.V. (2016). Theoretical and methodological foundations for creative
self-realization development among high school students by national applied art means. Turkish online journal of design art and
communication, Vol. 6, 3055-3060.
Bender, E., Schaper, N., Caspersen, M., Margaritis, M., Hubwieser, P. (2016). Identifying and formulating teachers beliefs
and motivational orientations for computer science teacher education. Studies In Higher Education, Vol. 41, No 11, 1958-1973.
Dauvarte, L., Dislere, V. (2015). Didactic Usability of the Information Communication Technologies in Home Economics
and Technologies Lessons Rural Environment, Education, Personality (REEP), Vol. 8, 188-197.
Efremova, O.N., Ivanova, T.O., Plotnikova, I.V., Chaykovskaya, O.N. (2015). Innovative computer technologies as an
implementer of active methods of training. RPTSS 2015: INTERNATIONAL CONFERENCE ON RESEARCH PARADIGMS
TRANSFORMATION IN SOCIAL SCIENCES, Vol. 28, UNSP 01031. DOI: 10.1051/shsconf/20162801031
Shubin, I., Karmanenko, O., Gorbach, T. Umyarov, K. (2015). The methods of adaptation in computer-based training
systems. PROCEEDINGS OF 2015 INFORMATION TECHNOLOGIES IN INNOVATION BUSINESS CONFERENCE (ITIB), 64-67.
Tushkanova, O.I. (2001). Tests. Personality. Communication. Volgograd, 61 p.
The test to measure creative thinking developed by Torrance
http://spkaltan.ucoz.net/praktikum/torrens_s_primerami_i_objasnenijami.pdf (accessed date 25.01.2018).
Rogers, S., Aldhafeeri, F. (2014). The pedagogical variation model for learning and teaching in the virtual classroom.
ICERI 2014: 7TH INTERNATIONAL CONFERENCE OF EDUCATION, RESEARCH AND INNOVATION, 1577-1588.
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.