THE ANALYSIS OF ZOYA PIRZAD'S NOVELS BASED ON THE READER-RESPONSE THEORY
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.178579Анотація
Abstract. The literary theory refers to reader-response theory or reader-oriented criticism to a set of critical theories and activities that were popular in North America in the late 1960s and 1970s. This critique was initially a response to critics of the new critique of literary texts, such as objective, that interpreted the text apart from the reader's experience and believed that the meaning of a text was only in the text itself, but in the new critique of the modified proposition, and the author is put aside. The critic and the reader will study the text in accordance with the patterns of the sign and contribute to the extraction of meaning. The initial form of this kind of critique emphasizes the reader, not the text. Zoya Pirzad, a contemporary writer and storyteller, was born in Abadan in, 1952; Before finding her interest in the field of fiction writing, she first translated some books, then wrote a collection of stories "Like All Ages," and two novels "I Turn Off the Lights" and "Let's Get It Used". for the present article, a
descriptive-analytical method that seeks to examine these effects from the perspective of criticism of the reader-response theory was used, and some of its findings can be cited as: Zoya Pirzad's stories and novels often have themes and subjects in femininity, and in the critique of the interactive reader-response theory, it seems that women can better communicate with the text as the reader. The spoken language of works is often conversational and colloquial; This feature is an ideal tool for more readers to interact with text. Zoya Pirzad is a realistic writer who tries to express the social, cultural, economic and emotional issues of society - especially the women's society - in a realistic way.
Keywords: Novel, Zoya Pirzad, Psychology, Interactive, Critique, Reader response.
Посилання
Iser, wolfgang, A theory of aesthetic response: Washington D.C: Johns Hopkins University Press, (1978)
------------------The Reading Procecc: APhenomenological Approach, Implied Reader Baltimore: Johns Hapkins UP, (1974)
------------------ The Implied Reader: Pattern of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett Baltimore: Johns Hapkins UP,(1972)
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.