THE RELATIONSHIP BETWEEN LIFE SKILLS AND ACCULTURATION AMONG ADOLESCENTS IN ISFAHAN CITY
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.178821Анотація
Abstract. The purpose of this research was to determine the relationship between acculturation and life
skills of adolescents in Isfahan. This research was a descriptive and correlational. The statistical population of the study consisted of 145,767 young people in Isfahan city. The sample size was estimated as much as 384 people ccording to the Cochran formula and the sampling method was convenience sampling. Data were collected through a researcher-made questionnaire on twelve vocabulary and a standard questionnaire of life skills with 20 items and 3 components. The face validity was confirmed by a number of young people and the reliability of the tools was as much as 0.83 and 0.91, respectively. In data analysis, inferential statistics (Pearson correlation coefficient, analysis of variance) were used. The findings showed that there is a positive and significant relationship between life skills and acculturation of adolescents in Isfahan at P≤0.05. In addition, there was a positive and significant relationship between acculturation and the components of the ability to make decisions, the ability to solve the problem, and the ability to think creative at P≤0.05. There was no significant difference between the respondents' opinions about life
skills and acculturation based on gender, degree of education, education level.
Keywords: life skills, acculturation, decision-making skill.
Посилання
Castells, Manuel. (2005). Information era: economics, society, and culture. Translation by Ahad Aligholian,
Afshin Khakbaz. Tehran: New Design.
Bolton, Robert. (2005). Psychology of Human Relations. Translation by Hamid Reza Sahrawi. Tehran: Growth
Publications.
Soltani, Gholam Reza. (2007). The Effect of Life Skills Training in Coping with Stress. Journal of Support, 26: 1-
Shohadaei, Maryam. (2012). The Relationship between Identity Styles and Life Skills in High School Students in
order to provide suggestions for using it. Thesis of Islamic Azad University, Central Tehran Branch. Faculty of
Psychology and Social Sciences, Department of Educational Sciences (Central Tehran).
Khannifar, Hossein, Pour Hosseini, Mozhdeh. (2007). Life Skills. Publisher: Hajat Publishing Center, Second
Edition, Summer.
Mahmoodi, Maryam, Zahrakar, Kianoush, Shabani, Hasan. (2016). The Effectiveness of Life Skills on
Improving Students' Quality of Life. Quarterly Journal of Psychological Development, Iranian Psychology, 10
(37).
Valizadeh, Shahrokh. (2009). Mental health and stress coping skills, anxiety, anger. Reform, Khordad, 85: 37.
Kazdin, A. E., Dowson, KE. , French, NH. (2015). Problem solving skills training and relationship therapy in the
Acculturation child behavior, Journal of Consulthing and Cli nical Psychology, 55: 76-85.
Yankey, T., NzndaBiwas, U. (2014). Life skills training as an effective intervention strategy to reduce stress
among Tibetan refugee adolescents. Journal of Refugee Studies, 4 (25): 536-514.
Edward, CC. (2013). Predicting suicide ideation in an adult's cence population: Examining the role of social
problem solving individual differences Acculturation. The Journal of Behavior Research and therapy, 86: 863-
Yousefpour, Maryam, Garousi, Mirtaghi. (2017). The Effect of Life Skills Training on Improving Mental Health,
Physical Symptoms and Anxiety in Physical Welfare Disabled in Tabriz. Woman and Family Studies, Volume 2,
: 123-127.
Mahmoudi, Maryam, Zahrakar, Kianoush, Shabani, Hasan. (2013). he Effectiveness of Life Skills Training on
Improving Students' Quality of Life, Journal of Evolutionary Psychology (Iranian Psychologists), Volume 10,
Autumn, 37: 71-79.
Lima, N., Robert, SE. (2010). Grounding in communication. In L. B. Resnick J. M. Levine & S. D. Teasley
(Eds.). Perspectives on socially shared cognition (pp. 127-149).
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.