БАЛЕТИ ЗА ТВОРАМИ М. ГОГОЛЯ: «ШИНЕЛЬ»

Автор(и)

  • Oleksandra Hres

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220421

Ключові слова:

балет «Шинель», Гоголіана, балет і література, інтерпретація, хореографія.

Анотація

Мета дослідження – виявити художні особливості балетних інтерпретацій за твором М. Гоголя «Шинель». Методологія. Аналіз літератури з теми дозволив з’ясувати стан розробки проблеми; мистецтвознавчий аналіз – виявити лексичні та стилістичні хореографічні особливості балетів. Наукова новизна. Вперше проаналізовано хореографічні інтерпретації твору М. Гоголя «Шинель», виявлено їхні художні особливості. Висновки. Аналіз хореографічних інтерпретацій творів М. Гоголя у контексті функціонування балетного театру ХХ – початку ХХІ століть не був предметом спеціального комплексного дослідження. Попри те, що ознакою сучасного балетного театру стало звернення до складних соціально-філософських тем, гоголівський твір «Шинель» не зазнав численних хореографічних інтерпретацій. Найвідоміший балет – «Шинель» Х. Ле Бара - М. Бежара (1999), де центральним є образ «маленької людини». Виставу втілено засобами синтезованої лексики класичного танцю з елементами сучасної хореографії, з використанням ряду предметів, що набувають ознак символів-образів (шинель, перо тощо). Неоднозначні оцінки критиків та мистецтвознавців «Шинелі» у постановці М. Бежара (Д. Десятерик, Т. Кузнєцова, О. Чепалов) свідчить про зацікавленість твором, багатоплановість та полісемантичність вистави. «Шинель» Д. Гелберта (2006) – традиційний сюжетний твір. «Шинель. Балет» І. Кушніра – М. Діденка (2013) – своєрідний мікст лексики танцю контемпорарі, клоунади, драматичного театру, тяжіє до сучасних перфомативних форм. Міні-балет «Шинель» О. Расторгуєва (2016) акцентує на акторській грі Значної особи. Представлена стаття лише один з перших кроків на шляху комплексного дослідження балетної гоголіани.

Посилання

Hres, O. I. (2016). Literary legacy of Mykola Gogol in world ballet art. Culture and art in the modern world, issue 17, 147–153 [in Ukrainian].

Desiateryk, D. (1999, September 28). Dancing motley optimism. As Maurice Bejart conquered the Kiev public. Day, № 178. Retrieved from https://day.kyiv.ua uk/article/kultura/tanci-strokatogo-optimizmu [in Ukrainian].

Dunaeva, A. (2013, October 8). How to make the "Shinel". Petersburg Theater Magazine. Retrieved from http://ptj.spb.ru/blog/kak-sdelana-shinel/ [in Russian].

Zahaikevych, M.P. (1978). Ballet dramaturgy. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Zahaikevych, M.P. (2009). Mykola Gogol and ballet creativity of Ukrainian composers. Art studies studios, № 4(28), 68–73. [in Ukrainian].

Kavunnyk, O. (2014). Musical gogolian. Actual problems of history, theory and practice of artistic culture, issue 32, 293–299. [in Ukrainian].

Korobkov, S. (2016, April 18). Arabesque for Gogol. Star. Retrieved from http://zvzda.ru/columns/b4a 55275c333 [in Russian].

Kuznecova, T. (1999, September 28). Bezhar took Gogol for Chaplin. Kommersant, № 176. Retrieved from http://www.kommersant.ru/doc/226320 [in Russian].

Majniece, V. (2006, March 30). Names, benefits, parades. Culture. Retrieved from http://www.kultura-portal.ru/tree_new/cultpaper/article.jsp?number=632&rubric_id=204 [in Russian].

Petrov, O.A. (1981). Gogol. Grigorovich, Y. (Eds.). Ballet: Encyclopedia. Moscow: Soviet Encyclopedia, 150 [in Russian].

Stanishevskyi ,Yu.O. (2003). Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history. Kyiv [in Ukrainian].

Sjuj Czydun. (2017). Gogolean in Russian music of the XIX – XXI centuries. Scientific journal KubGAU, № 32(08). Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/v/ gogoleana-v-russkoy-muzyke-xix-xxi-vekov [in Russian].

Fedorchenko, O. (2014, May 15). Setting a special cut: "Shinel. Ballet" in St. Petersburg. Kommersant, № 81. Retrieved from http://www.kommersant.ru/doc/2470466 [in Russian].

Chepalov, O. (2003). Maurice Bejar - Roland Petit: Parallels and differences in the philosophy of dance. Art studies studios, issue 4, 88–96 [in Ukrainian].

Chepalov, O. (2007). Choreographic Theater of Western Europe of the twentieth century. Kharkiv: KDAK [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Хореографія