СКРЯБІНІВСЬКИЙ ГЕН РАДОСТІ В КОНЦЕРТНІЙ СИМФОНІЇ № 4 К. ШИМАНОВСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220575Ключові слова:
екстатика О.Скрябіна як «ген Радості», жанр в музиці, жанр концертної симфонії, традиційність, неокласицизм.Анотація
Метою дослідження є виявлення скрябінівського типу екстатики Радості (скпрябінівського типу виразності) в Концертній симфонії К. Шимановського як атрибуту українських культурних проекцій на творчість останнього. Методологічною основою дослідження є герменевтичний аспект інтонаційного підходу в музикознавстві, визначений працями послідовників Б. Асаф’єва та Б. Яворського в Україні, культурологічний міждисциплінарний аналіз у розвиток досліджень О. Лосєва, Т. Гуменюк. Наукова новизна роботи угрунтована першістю в мистецтво- і культурознавчих розробках виявлення у К. Шимановського скрябінівської екстатичності в представництві саме української культурної традиції, оскільки скрябіністів-композиторів в Росії немає (скрябіністи І. Вишнєградський і М. Обухов репрезентують музичну Францію), тоді як могутня фігура українського симфоніста Б. Лятошинського, геніального автора «психодрам» В. Ребікова, одесита за місцем роботи і творчості, уособлюють саме український шлях усвідомлення генія творця «Поеми екстазу». Висновки. Четверта симфонія К. Шимановського в її адраматичній тричастинній якості не являється осередком «традиційності», оскільки в ній сходяться надто широкі обсяги моделей мислення ХХ ст., у тому числі необарокові уподібнення церковним композиціям, а, головне, має місце збереження скрябінівської екстатики, що стала здобутком оригінального переломлення К. Шимановським символістських впливів творця «Поеми екстазу». Повнота втягування польським композитором скрябінівських заповітів «адраматизації» музики складає паралель до скрябінівських же тяжінь класика симфонізму України Б. Лятошинського, до творчості В. Ребікова, що перебував в Україні і в Одесі, тоді як в Росії композиторський скрябінізм не відбувся. Вказана сторона мислення К. Шимановського, його раннє високе визнання в Одесі, яка стала з кінця ХІХ ст. оплотом скрябінізму, безпосередня дотичність до глибинних національних основ буття попри звертання до фольклорних джерел і яка відрізняла як твори К. Шимановського 1910-х років, так і виповнення задуму тих років у 1932 р. створенням 4-ї Концертної симфонії.
Посилання
Androsova D.V. (2014) Symbolism and pоlyklavier type in piano performance art XX century. Monograph. Odessa, Astroprint [in Ukrainian].
Vоlynskiy E. (1974) Каrol Szymanowski. 1882-1937. Short essay to lifes and creative activity. Leningrad: Мuzykа [in Russian].
Gоliachowski S. Каrol Szymanowskiy. Iwаszkiewicz J. Meeting with Szymanovski (fragments) (1982). The translat. with polish I. Svirida, entr.article and gener.edit. I.Belza. Мoscow: Мuzykа [in Russian].
Gusejeva V. (1997 )Vocal symphony. Classical model and varietys of genre. The abstract to candidate's thesis. 17.00.03 NМАU name P.I.Chaikovskiy. Kyiv [in Ukrainian]
Gumenyuk Т.К. (2002) Pоstmоdеrnіsm as transcultural phenomenon. Aesthetical аnаlysis. The abstract to doctor’s thesis of philosophical sciences, 09.00.08. КNУ name Т.G. Shevchenko. Кyiv [in Ukrainian]
Каminskaja-Маrkоvа Е.N. (2015). The methodology musicology and problems music culturology. To 50 years of pedagogical activity work. Odessa, Astroprint [in Ukrainian]
Karol Szymanovski. The Memorys. The Articles. The Publications. (1984) The Editings and formation of I. Nikoliska and Yu. Kreynina. Moskow: Sоv.kоmpоzytоr [in Russian].
Losev A. (1991) Philosophy, mythology, kulitura. Moskow: Publishers of the political literature [in Russian].
Sеcvencia [Yu. Hоlоpоv (1978). Musical encyclopedia in 6 volumes. Editor-in-chief Ju.Keldysh. V. 4. Moscow, Sov.encyklopedija. P. 903-908. [in Russian]
Shevchenko L. (2019) Stile characters of Ukrainian piano culture in XX cetntury: monograph. Odesa: Astroprint [in Ukrainian].
Volkova G. (2018) The ritual stimulus of the shaping to genre typology on example of the etude of Karol Szymanowski. Interpreting the music work in semantic aspect. №3. Bydgoszcz, P. 149 – 158 [in Polska]
Szymanowskiy К. Symfonia-koncertujaca. URL: https://pwm.com.pl/pl/wypozyczenie/utwory-wg-kategorii/publikacja/symfonia-koncertujaca,szymanowskiy-karol/2557,v The date of tag 28.02.2020. [in Polska]
Szymanowski. URL: https://www.belcanto.ru/ szymanowski.htmlThe date of tag 28.02.2020 [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.