Темброві перегукування як багатофункціональна система у Концерті для скрипки з оркестром Чайковського
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240077Анотація
Мета статті полягає у розгляді перегукувань у Скрипковому концерті П. І. Чайковського як багаторівневої системи. Методологія включає аналіз оркестровки як шлях до визначення функцій у Концерті окремих інструментів і варіанти їх взаємодії між собою; стилістичний аналіз з метою висвітлення специфічних рис викладу в оркестрі П. І. Чайковського; компаративний метод дослідження, що дозволяє порівняти особливості викладу в оркестрі у різних композиторів. Наукова новизна полягає у трактуванні перегукувань у Скрипковому концерті як взаємопов’язаної системи з багатогранним впливом. Виявлено, що перегукування різних інструментів у Концерті виявляються на кількох рівнях. На першому йдеться про перегукування як засіб експонування музичного матеріалу, адже зміна тембру стає поштовхом до розгортання теми: навіть за умови повторення музичного матеріалу інша оркестровка привносить у виклад новий відтінок. На другому рівні – перегукування як засіб музичної виразності: ліричний настрій може отримати більш радісні нотки, драматичний ефект – посилитись, зіставлення основного і фонового матеріалу утворити тривимірний ефект. На третьому рівні – формоутворювальна функція перегукувань. Вони позначають кінець розділу, пов’язані з появою тематично різного, але емоційно схожого матеріалу; важливу роль відіграють «віддалені чергування» (наприклад, два tutti, які обрамляють розробку у першій частині). На четвертому рівні – перегукування як стилетворчий чинник. Вони відбивають особливості оркестрового стилю П. І. Чайковського: опору на тембр різних струнних інструментів, особливу увага до дерев’яних духових та валторни, зокрема їх залучення, як «внутрішніх оркестрових солістів» в оркестрі. У висновках зазначено, що перегукування посилюють концертне начало у творі, слугують виявленню контрасту тембрів та фактур, додають особливої динамічності викладу та сприяють активнішому залученню оркестру до процесу розвитку. Це робить взаємодію між солістом та оркестром, а також у середині оркестрі очевидно виразнішими. Указана різноманітність перегукувань утворює багатофункціональну систему, яка стає відмінною рисою Концерту.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.