Темброві перегукування як багатофункціональна система у Концерті для скрипки з оркестром Чайковського
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240077Анотація
Мета статті полягає у розгляді перегукувань у Скрипковому концерті П. І. Чайковського як багаторівневої системи. Методологія включає аналіз оркестровки як шлях до визначення функцій у Концерті окремих інструментів і варіанти їх взаємодії між собою; стилістичний аналіз з метою висвітлення специфічних рис викладу в оркестрі П. І. Чайковського; компаративний метод дослідження, що дозволяє порівняти особливості викладу в оркестрі у різних композиторів. Наукова новизна полягає у трактуванні перегукувань у Скрипковому концерті як взаємопов’язаної системи з багатогранним впливом. Виявлено, що перегукування різних інструментів у Концерті виявляються на кількох рівнях. На першому йдеться про перегукування як засіб експонування музичного матеріалу, адже зміна тембру стає поштовхом до розгортання теми: навіть за умови повторення музичного матеріалу інша оркестровка привносить у виклад новий відтінок. На другому рівні – перегукування як засіб музичної виразності: ліричний настрій може отримати більш радісні нотки, драматичний ефект – посилитись, зіставлення основного і фонового матеріалу утворити тривимірний ефект. На третьому рівні – формоутворювальна функція перегукувань. Вони позначають кінець розділу, пов’язані з появою тематично різного, але емоційно схожого матеріалу; важливу роль відіграють «віддалені чергування» (наприклад, два tutti, які обрамляють розробку у першій частині). На четвертому рівні – перегукування як стилетворчий чинник. Вони відбивають особливості оркестрового стилю П. І. Чайковського: опору на тембр різних струнних інструментів, особливу увага до дерев’яних духових та валторни, зокрема їх залучення, як «внутрішніх оркестрових солістів» в оркестрі. У висновках зазначено, що перегукування посилюють концертне начало у творі, слугують виявленню контрасту тембрів та фактур, додають особливої динамічності викладу та сприяють активнішому залученню оркестру до процесу розвитку. Це робить взаємодію між солістом та оркестром, а також у середині оркестрі очевидно виразнішими. Указана різноманітність перегукувань утворює багатофункціональну систему, яка стає відмінною рисою Концерту.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.