ДИХОТОМІЯ ФЕНОМЕНАЛЬНОГО ТА СЕМІОТИЧНОГО ТІЛА ВИКОНАВЦЯ У КОНТЕКСТІ ТЕАТРУ БЕЗ АКТОРА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240112Анотація
Мета статті – розглянути дихотомію тіла актора як змістовий інструмент дослідження сучасного театрального мистецтва і виявити особливості феноменального та семіотичного тіла виконавця у виставах театру без актора. Методологія дослідження. Застосовано синергетичний метод, завдяки якому розглянуто сутність дихотомії феноменального та семіотичного тіла виконавця і механізму її трансформації в процесі переходу від традиційного театру до театру без актора; системний метод для аналізу феноменального та семіотичного тіла виконавця як прояву цілісності в єдності всіх зв’язків та взаємовідносин; метод порівняльного аналізу, що посприяв співставленню шляхів сприйняття та осмислення глядачем сенсово-змістового наповнення сценічної постановки в традиційному, ляльковому театрі і театрі без актора та ін. Наукова новизна. Розглянуто проблематику театру без актора в контексті теорії дихотомії тіла Б. С. Тернера та моделі чергування феноменального і семіотичного тіла виконавця в постдраматичному театрі Е. Фішер-Ліхте; теоретично обґрунтовано відсутність акторів як традиційних складових елементів сценічної постановки п’єси; виявлено, що не зважаючи на відсутність виконавців, театр без актора є унікальним явищем сучасного театрального мистецтва, що реалізується завдяки дихотомії феноменально-семіотичної природи тілесності актора. Висновки. Дослідження виявило, що дихотомія феноменального та семіотичного тіла актора – змістовий інструмент дослідження інтерпретації різних видів сучасного театру. На основі аналізу постановок театру без актора («Фен-шуй в театрі без актора» Б. Булатович, А. Мустар та Я. Шименц, Словенія, Любляна, Культурний центр «Španski borci», 2011 р. та ін.) з’ясовано, що у випадку відсутності феноменального тіла актора у сценічній дії, сценографія та реквізит стають матеріальним провідником семіотичного тіла. Руйнуючи традиції і відсторонюючись від установки «актор – глядач», позбавляючи глядача актора-людини, театральні діячі прагнуть до споглядання, відкривають нові обрії театру, що може викликати незвичні відчуття і почуття.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.