Трансформація образу «мальовничого українського села» як візуальної репрезентації деяких особливостей національного характеру наприкінці ХІХ – поч. ХХІ ст

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2022.257429

Анотація

Метою статті є зіставлення деяких візуальних фреймів, виплоджених наративними уявленнями про український національний характер у ХІХ–ХХ ст., з візуальними репрезентаціями цих уявлень у популярних в Україні соціальних медіа і мережах у першій чверті ХХІ ст. Методологія дослідження поєднує кількісні (контент-аналіз, статистичні підрахунки) і якісні (структурно семіотико-семантичний аналіз) методи з культурологічною інтерпретацією результатів. Наукова новизна полягає у встановленні зовнішніх і внутрішніх видозмін у візуальних репрезентаціях українського національного характеру в соціокультурному контексті навздогінної модернізації. Висновки. Образ «мальовничого українського села» як візуальна репрезентація провідних особливостей українського національного характеру — «емоціоналізм і сентименталізм, чутливість та ліризм» й почасти «індивідуалізм» (Д. Чижевський) було сформовано в образотворчому мистецтві кінця ХІХ ст. У поширених в Україні на початку ХХІ ст. соціальних медіа і мережах він зазнав лише несуттєвих внутрішніх трансформацій (зміна ракурсу зображення, зростання масштабності того, що зображується, розширення ландшафтної складової). Натомість відбувається зовнішня його трансформація в глобальний медіапродукт. Це унаочнює незавершеність модернізації України, консервацію значимого домодерного складника в її культурі.
Ключові слова: «мальовниче українське село», національний характер, наративи, візуальні репрезентації, образотворче мистецтво, соціальні медіа.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-04

Номер

Розділ

Культурологія