Образ як поліфункціональний феномен культури
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2022.257440Анотація
Мета дослідження – виокремити та обґрунтувати специфіку функцій образу як феномену культури. Методологія дослідження полягає у застосуванні системного, аксіологічного, культур-герменевтичного підходів, аналітичного, семіотичного, феноменологічного методів для осмислення образу крізь призму різних методологічних стратегій культурологічного знання. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше в
контексті культурологічного знання здійснено опрацювання концепту «образ» через обґрунтування виконуваних ним системи функцій. Обґрунтовано, що образ виступає як універсальний знак інформаційного обміну, функція якого – творення та кодування смислів. Через множинність художніх виявів образ виявляє здатність виконувати трансляційну функцію, передаючи акумульовані в знаково-символічних кодах значущі смисли. Інформаційно-комунікативна функція реалізується через складні механізми функціонування колективної свідомості, зокрема й культурної. Пізнавальна функція образу виявляється як спосіб художнього відображення дійсності. Ціннісно-смисловий, духовно-творчий характер культури та акумульованих в ній матеріальних і духовних цінностей обумовлює наявність аксіологічної функції образу. Кумулятивна функція
образу спирається на ірраціональні, не до кінця раціоналізовані елементи, що виявляють сутнісну характеристику культури. Через можливість повідомляти про потенційне, неостаточне, про невідому компоненту відомого реалізується прогностична функція образу. Висновки. Домінування образного методу рефлексії, що характеризується пріоритетністю візуального над вербальним, підсвідомого над свідомим, створює підстави для трансформації феномену образу під впливом візуальних, інформаційних, іміджмейкерських технологій. Як поліфункціональний феномен образ виконує ряд функцій (творення та кодування смислів, трансляційна, інформаційно-комунікативна, пізнавальна, аксіологічна, прогностична),
системна цілісність яких відображає новітні наукові підходи до осмислення образу як феномену культури.
Ключові слова: образ, культури, функція, культурологія, поліфункціональний феномен.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.