Роль представниць родини Крихів у фортепіанному мистецтві Тернопілля
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2022.257683Анотація
Мета роботи. Дослідження пов’язане із висвітленням постатей піаністок-виконавиць і педагогів родини Крих як представниць традицій львівської фортепіанної школи, їх ролі у становленні фахового фортепіанного виконавства на Тернопіллі. Методологія дослідження полягає у використанні історико-компаративного та персоналістичного підходів. Це дозволяє системно висвітлити постаті Ірини Крих (Любчак), сестер Марії та Лідії Крих як піаністок-виконавиць та педагогів, пов’язаних із Тернопіллям. Наукова новизна. Увагу зосереджено на ролі І. Крих як представниці львівської фортепіанної школи у започаткуванні класу фортепіано при філії Вищого музичного інституту М. Лисенка у Тернополі (1928), на значенні її виконавської та педагогічної діяльності у формуванні традицій фортепіанного виконавства у краї. Прослідковано, що визначальні риси піанізму і фортепіанної педагогіки І. Крих як представниці «давніх традицій львівської піаністики» (за Н. Кашкадамовою): охоплення різностильового репертуару, популяризація українського фортепіанного репертуару, захопленість ансамблевим виконавством та ін., знайшли продовження і трансформацію у поколіннях учнів І. Крих, насамперед у виконавській та педагогічній діяльності Марії і Лідії Крих, у діяльності наступних поколінь їх вихованців. Наведені короткі характеристики фортепіанного виконавського стилю, педагогічних підходів Ірини Крих (Любчак), Марії Крих (Угляр) і Лідії Крих, які передавалися у прямий спосіб (через навчання) чи опосередкований (через майстер-класи, концерти, консультації, лекції тощо) на різних рівнях музичної освіти на Тернопіллі від початкової – до вищої. Виокремлено постаті піаністів-вихованців, пов’язаних із Тернопіллям, які продовжили навчання у Л. Крих. Висвітлено постать О. Рапіти як представниці ще однієї музичної династії Рапіт-Драганів, пов’язаної із Тернополем, її вихованця В. Валентієва. Висновки. Простежено наступність та плідність виконавських традицій львівської фортепіанної школи, закладених на початку XX століття, підкреслено вагоме місце представників музичної династії Крих у музичній культурі Тернопілля, Львова.
Ключові слова: музична культура Західної України, XX – перша чверть XXI ст., фортепіанне виконавство, фортепіанні школи, піаністи-виконавці та педагоги Львова та Тернопілля.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.