«КУПАЛЬСЬКА СПРАВА» МИКОЛИ ЛИСЕНКА: КОНЦЕРТНО-ХОРОВЕ ВТІЛЕННЯ НАРОДНОГО ОБРЯДУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2023.277681Анотація
Метою роботи є виявлення особливостей концертно-хорового втілення циклу купальських пісень в опрацюванні М. Лисенка. Методи дослідження спираються на синтез фольклористичного та мистецтвознавчого підходів, що дало змогу довести плідність взаємодоповнення різних видів діяльності митця. Застосовано культурно-історичний, системно-аналітичний і дидактичний методи для вивчення способів концертного переосмислення народно-обрядового дійства через звучання мішаного хору із супроводом фортепіано та для узагальнення пізнавально-духовних вартостей репертуару такого роду. Наукова новизна дослідження полягає у вперше здійсненому аналізі відповідності задуму композитора та його реалізації через обраний комплекс виражальних засобів до змісту й сутності давнього виду календарно-обрядової автентики на прикладі конкретного хорового твору. Висновки. Обрядово-хоровому циклу «Купальська справа» притаманний синтез народної архаїки з новаторськими прийомами концертного збагачення музичної мови. Три народні пісні під спільним заголовком поєднані драматургічним задумом, що спирається на народну філософію літнього свята Купала, його символіку очищення вогнем, водою і парування молоді. Наскрізна циклічність композиції скріплена оптимістичною ідеєю прославлення життя. Важливу формотвірну функцію відіграє партія фортепіано, яка водночас деталізує словесний текст і доповнює хорову партитуру в образно-смисловому аспекті. Ладогармонічна мова твору сприяє збереженню архаїчності його колориту. Загальна гомофонно-гармонічна фактура виявляє подекуди ознаки поліфонії пластів, що диференціюються за жіночими й чоловічими голосами. Їхнє нашарування відбиває контрастність тембрів, регістрів і характеру мелодій. У результаті досягається своєрідна стилістика хорової театралізації, яка збігається зі синкретичністю первинного календарно-обрядового дійства.
Ключові слова: композитор, фольклор, календарна обрядовість, Купало, хорова фактура, фортепіанна партія.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.