БАРОКОВИЙ ЖИВОПИС ВЕЛИКОЇ ПЕЧЕРСЬКОЇ ЦЕРКВИ: НЕВІДОМІ КОМПОЗИЦІЇ ТА ПРОСТОРОВІ ПАУЗИ

Автор(и)

  • Марина Бардік

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286880

Анотація

Мета статті – представити візуальні джерела первісного барокового стінопису Успенського собору, а також з’ясувати причину відсутності розписів у деяких компартиментах верхнього ярусу до 1843 р. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурного і мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна роботи. Уточнено, які компартименти верхнього ярусу Великої церкви (Успенського собору) залишалися без розписів до 1840-х. Установлено причину (конфіденційність збереження лаврської казни), через яку ці компартименти не розписали в кінці 1720-х – 1730 р., у 1772–1777 рр. Виявлені й атрибутовані композиції первісної барокової декорації храму, написані в кінці 1720-х – 1730 р., проведено їхній мистецтвознавчий аналіз. Висновки. Згідно з архівними документами верхні приділи святого апостола Андрія Первозваного (вівтар), Преображення Господнього (вівтар), преподобного Антонія Печерського і преподобного Феодосія Печерського не були розписані у XVIII ст. Відсутність стінопису у цих компартиментах була обумовлена бажанням мати таємні місця для збереження лаврської казни. Фрагменти композицій на фото (1898; колекція Національного заповідника «Києво-Печерська лавра») є настінним живописом Великої церкви кінця 1720-х – 1730 р.

Ключові слова: духовна культура, православ’я, сакральний монументальний живопис, український бароковий живопис, Києво-Печерська лавра, Успенський собор

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-03

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація