СИМВОЛІКА ДРУГОГО КАМЕРНОГО КОНЦЕРТУ OP. 10 Ш. АЛЬКАНА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286904Анотація
Мета роботи – розкрити символічні засади другого камерного концерту op. 10 Ш. Алькана, на яких також ґрунтуються подальші опуси автора. Методологія дослідження полягає у застосуванні системно-структурного, аналітичного, семіотичного, герменевтичного, біографічно-історичного, компаративного аналізів для виявлення символічних засад та індексально-іконічних знаків другого камерного концерту Ш. Алькана. Наукова новизна: Вперше подано теорію про зародження символічного стилю Ш. Алькана починаючи з камерних концертів op. 10, включаючи метод буквено-нотного шифрування музичної мови автора, ґрунтуючись на історично-культурному ракурсі подібних прикладів, що йдуть від комбінаторики середньовіччя та дотепності бароко, біблійної нумерології та сакрального обчислення у культурах стародавніх цивілізацій. Цей метод окрім другого камерного концерту cis-moll op. 10 автор використав також в інших своїх творах, таких як парафраз «Super Flumina Babylonis» op. 52 або Велика Соната op. 33. Запропонована концепція образної сфери твору може бути використана у побудові виконавських інтерпретацій. Висновки: Другий камерний концерт Ш. Алькана op.10 cis-moll є одним з перших творів, в якому знаходимо перші прояви символізму у творчості автора. У ньому композитор починає використовувати один з барокових принципів наділення символізмом його складових елементів, показуючи в дещо патетичному стилі («Три етюди в патетичному дусі» з’являться в наступних опусах) пошук свого місця у світі та стан власної душі, полярність і водночас єдність сил, що керують Всесвітом. Другий камерний концерт намітив особливу тематичну лінію у творчості Ш. Алькана, присвячену роботі над особистістю та проповіді Спасіння у Христі, продовжену у Великій Сонаті op. 33, а також у «Benedictus» op. 54, в яких спостерігаємо барокові принципи винаходу труднощів, гри числами, нотами та словами заради гри. Вищеперелічені твори показують ускладнення шифру у порівнянні з другим камерним концертом, що пояснюється безперервним поглибленням автором енциклопедичних знань, обізнаністю в апокрифах, стародавніх рукописах грецькою, латинською та сирійською мовами, перекладами Біблії французькою мовою, творів грецьких філософів тощо. Мистецтво загадувати музичні загадки склало суттєву основу мови самого Ш. Алькана, розгадати які під силу лише людям з такими ж енциклопедичними знаннями.
Ключові слова: Шарль Алькан, камерний концерт, семантика, символіка, творчий метод.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.