БАЛАДИ Ф. ШОПЕНА В ПРЕДСТАВНИЦТВІ ІДЕЙ БІДЕРМАЄРА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286907Анотація
Мета роботи – виявлення бідермаєрівських рис мислення у крупних формах Ф. Шопена у втіленні ідей одухотвореної «легкої» гри шляхетських салонних зібрань у пам’ять про історичну Велику Польщу. І така героїчно-меланхолічна підоснова шопенівського подання своїх здобутків, особливо в межах крупних форм, надихнула розуміння думної спрямованості (за І.Белзою) його мислення. Методологічна основа дослідження – інтонаційне бачення генетичної єдності музичного і мовленнєвого начал у розвиток концепції Б. Асаф’єва і Б. Яворського за працями Д. Андросової, О. Маркової, Л. Степанової, Л. Шевченко, з акцентуванням герменевтичного ракурсу інтонаційного підходу, а також з висуненням методів – біографічно-описового, з підкресленням інтелектуально-біографічного аспекту заради точності інтерпретаційних показників аналізу творів, аналітично-структурного як зосередження музикознавчої специфіки тематично-конктруктивних ознак композицій, міжвидового стильового компаративу для усвідомлення взаємодій мистецьких і наукових-релігійних тяжінь в оточенні Ф. Шопена. Наукова новизна роботи визначається у спиранні на концепцію бідермаєра «велике в малому» при аналізі саме крупних форм балади, особливо що стосується початкового варшавського, і пізнього періодів, часу становлення і підсумкових пошуків композитора. Висновки. Бідермаєр складає недооціненну темпо-фактурну сутність подання Шопеном тих форм, які у високих темпах гри «дематеріалізовували» театральну строкатість вираження на користь наближення Балад до думних, тобто ліро-епічних форм. Останні постають пролонгованими в алілуйний комплекс надшвидкої гри Шопена як представника одухотвореного салонного легкого піанізму, з його дистанціюванням від буттєвої драматичності на користь славильного ліризму «перлинної» фіорітурності звучання у дусі пасажної фігуративністі староцерковного співу. Заслуговує на увагу паралель думного мислення Ф. Шопена із його сучасником і пристрасним сповідальником національної ідеї Т. Шевченком з поемо-думним наповненням жанрового вираження масштабних композицій.
Ключові слова: балада, жанр в музиці, бідермаєр, «легкий» стиль фортепіанної гри, думність Ф. Шопена
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.