ПІСЕННІ ДУЕТИ Б. ЯНІВСЬКОГО В МЕЖАХ РОЗВИТКУ МАДРИГАЛЬНО-КАНТОВОЇ КУЛЬТУРИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Тетяна Буркацька

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289849

Анотація

Мета дослідження – усвідомити суттєву складову лірично-пісенного світу творів Б. Янівського як архетипового національного музичного індексу української одухотворенної поетики вираження. Методологічна основа роботи – інтонаційний підхід в розумінні природи музики в її генетичній спорідненості зі словом, як це знаходимо в герменевтичній музикознавчій аналітиці послідовників Б.Асаф’єва в Україні – у працях Д. Андросової, Н. Каданцевої, О. Козаренка, О. Маркової, О. Муравської, ін. В роботі широко застосовані методи історико-біографічного, герменевтичного, стильово- компаративного аналізу. Наукова новизна – вперше в практиці українського музикознавства розглянуті пісні Б. Янівського у прийнятій концепції мадригально-кантової виразності співу, і тим введено у науковий обіг уточнення щодо позицій українського бідермаєра ХХ століття, прийнятого в роботах О. Козаренка у засвідченні національної індексації того роду творчості. Висновки. Пісні «Не забудь», «Червона калино, чого в лузі гнешся?», «Вишнева віхола», «Будь щаслива, сестро», являючи квінтесенцію пісенного фольклоризму Б. Янівського, виявляють спорідненість із тематикою і стилістикою бардівської пісні за етично-загострено виражаною ідеєю пам’яті серця, вірності й душевної щедрості. Одночасно сольний, переважно, принцип бардівської сповідальності композитор сполучив із національною пісенно-ліричною традицією кантового-мадрігального співу, в якому, як в духовних композиціях, текст від першої особи подається у ансамблевій іпостасі, тим засвідчуючи дотичність малої форми до висот духовної лірики, - у дусі бідермаєра ХХ століття.

Ключові слова: пісенність, культура канту-мадригалу, ліризм, духовна лірика, стиль в музиці, музичний жанр.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25

Номер

Розділ

Музичне мистецтво