АРХЕТИПИ В УКРАЇНСЬКІЙ ХОРЕОГРАФІЧНІЙ КУЛЬТУРІ ТА НАРОДНО-СЦЕНІЧНИХ ТАНЦЯХ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2023.293715Анотація
Мета статті полягає в аналізі архетипів у хореографічних творах українського народно-сценічного танцю як елементів хореографічної культури. Методологія дослідження ґрунтується на використанні сукупності: джерелознавчого методу, який застосовано для вивчення наукової літератури та періодики стосовно архетипів; культурологічного аналізу – для розкриття особливості архетипів у хореографічних постановах П. Вірського, зокрема «Гопак», «Про що верба плаче», «Хміль» та національному балеті «Лісова пісня» С. Сергєєва; методу узагальнення – для актуалізації та конкретизації основної інформації щодо архетипів та української хореографічної культури. Наукова новизна дослідження полягає в осмисленні архетипів української народної хореографічної культури та народно-сценічних танців у зазначених виставах. Висновки. Визначено актуальність дослідження наукової літератури та періодичних видань стосовно архетипів: значення понять «колективне несвідоме» та «архетипи» (К.Ґ. Юнг); визначення національних архетипів як «Дім», «Поле», «Храм», «Матері», «Світло», «Часу» (С. Кримський) та «філософія серця» (П. Юркевич, Г. Сковорода, Т. Шевченко); введено в науковий обіг поняття «архетип національної культури» та їх різновиди (Н. Хамітов); узагальнено та систематизовано основні архетипи українського менталітету (О. Бичковяк); втілено архетипи в народній хореографічній культурі та здійснено їх аналіз у балетмейстерській спадщині Павла Вірського: «Ляльки», «Ой, під вишнею», «Запорожці», «Чумацькі радощі» (Л. Козинко). Проаналізовано втілення архетипів в інших хореографічних постановах П. Вірського, як-от: «Гопак», «Про що верба плаче», «Хміль» та в національному балеті «Лісова пісня» С. Сергєєва. Можемо розглядати «гопак» не лише як танець з висвітленням у ньому архетипів, а і як самостійний архетип: своєрідний код старослов'янської культури (С. Кримський), етнокод (В. Шкоріненко), ототожнення гопака із символом та уособлення з усією українською народною хореографічною культурою (А. Підлипська).
Ключові слова: архетип, танець, український народно-сценічний танець, українська хореографічна культура, балет, балетмейстерська спадщина.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.