МОТИВАЦІЙНІ ЧИННИКИ НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ РЕДАГУВАННЯ УКРАЇНСЬКОГО ТЕКСТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2022.2.01

Ключові слова:

мотиваційні чинники, текстоцентричний підхід, компетентність у галузі редагування, мовна норма, опитувальник

Анотація

Стаття репрезентує результати дослідження мотиваційних чинників розвитку компетентності редагування українських висловлювань і текстів у процесі вивчення української мови в старшій школі. В основу дослідження покладено метод опитування та текстоцентричний підхід у навчанні української мови в старшій школі. У фокусі уваги авторів постали: знання й уміння редагувати висловлювання, що викликають труднощі в писемному мовленні; рівень задоволення учнів власною компетентністю редагування; мотиваційні потреби учнів здійснювати діяльність редагування задля успішності в житті і професії, самостійно впливати на сценарій опанування шкільної програми. Автори пропонують враховувати думку старшокласників для корекції типових програм з української мови в 10-11-му класах, зокрема застосувати блоковий принцип для формування редакторських умінь та засвоювати мовні норми безпосередньо під час роботи з текстом. Встановлено, що старшокласники прагнуть автономії в організації навчання редагуванню в школі, керуються зовнішніми й внутрішніми мотиваційними чинниками, які відповідають кільком пунктам шкали AMS-28 (Vallerand, Blais, 1992).

Біографії авторів

Олеся Любашенко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор педагогічних наук, професор. Кафедра методики викладання країнської та іноземних мов та літератур, Навчально-науковий інститут філології

Олександра Зайцева, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

магістрантка кафедри методики викладання української та іноземних мов та літератур Навчально-наукового інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Посилання

Bandura, A., & Locke, E. (2003). Negative self-efficacy and goal effects revisited. Journal of Applied Psychology, 88(1), 87-99. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.1.87

Byrd, D.(2003). Practical tips for implementing peer editing tasks in the foreign language classroom. Foreign Language Annals, 36(3), 434-441. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.2003.tb02125.x

Diab, N. (2010). Effects of peer-versus selfediting on students’ revision of language errors in revised drafts. System, 38, 85-95. https://doi.org/10.1016/j.system.2009.12.008

Dörnyei,Z.(2020). Іnnovations and сhallenges in language learning motivation. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429485893

Dörnyei, Z., & Taguchi, T. (2010). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203864739

Fırat, E., & Laramee, R. (2018). Towards a survey of interactive visualization for education. In Tam, G. and Vidal, F. (Eds.) Computer Graphics and Visual Computing: The Eurographics Association, 91-101.

Gonzales, R., & Lopez, M. (2015). Foreign language learning motivation questionnaire: Further examination of a six-factor model. Development Strategists International Consulting, 1-24. Inc. & University of Santo Tomas Graduate School, Manila.

Holub, N. (2015). Kontseptualni zasady suchasnoi metodyky navchannia ukrainskoi movy v zahalnoosvitnii shkoli [Conceptual grounds of modern methods of teaching the Ukrainian language in a secondary school]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 107-118. In Ukr.

Holub, N., Horoshkina O. (2019). Kontseptsiia navchannia ukrainskoi movy uchniv starshoi shkoly [The concept of teaching the Ukrainian language to high school students]. Pedahohichna dumka. In Ukr.

ISCED.(2011). Operational manual: Guidelines for classifying national education programmes and related qualifications. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264228368-en.

Jesnek, L. (2011). Peer editing in the 21st century college classroom: Do beginning composition students truely reap the benefits? Journal of College Teaching & Learning, 8(5), 17-24. https://doi.org/10.19030/tlc.v8i5.4257

King, R., Datu, J (2018). Grateful students are motivated, engaged, and successful in school: Cross-sectional, longitudinal, and experimental evidence. Journal of School Psychology, 70, 105–122. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.08.001

Leshchenko, H. (2016). Osoblyvosti roboty z tekstom na urokakh ukrainskoi movy za kompetentnisnym pidkhodom [Specifics of working with the text in Ukrainian language lessons according to the competence approach]. Naukovyi Visnyk Skhidnoievropeiskoho Natsionalnoho Universytetu imeni Lesi Ukrainky. Pedahohichni nauky, 1, 79-85. In Ukr.

Little, D. (2006). Learner autonomy: Drawing together the threads of self-assessment, goalsetting and reflection. Training teachers to use the European Language Portfolio. European Centre for Modern Languages.

Liubashenko, O. (2013). Tekstotsentrychnyi pidkhid u pobudovi linhvodydaktychnykh stratehii navchannia u vyshchii shkoli [A text-based approach in the construction of teaching and learning strategies in higher education]. Naukovi Zapysky: Zbirnyk Statei, 112, 107-113. In Ukr.

Machtakova, O. (2013). Motyvatsiia: vid antychnosti do postmodernu: Monohrafiia. [Motivation: from antiquity to postmodernity]. Atlant. In Ukr.

Patten, M. (2016). Questionnaire research: A practical guide. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315265858

Shapoval, T. (2005). Rozvytok indyvidualnosti y motyvy uchinnia v starshomu shkilnomu vitsi [Development of individuality and learning motives in high school age]. Psykholoh, 1, 3-7. In Ukr.

Shelekhova, H. (2012). Formuvannia motyvatsii na urokakh ukrainskoi movy v uchniv osnovnoi shkoly [Modeling of motivation in Ukrainian language lessons among primary school students]. Teoretychna i Dydaktychna Filolohiia: Zbirnyk Naukovykh Prats, 12, 29 – 34. In Ukr.

Vallerand, R., Pelletier, P.J., Blais, L. G., Briere, N. M., Senécal, C., & Vallieres, E. (1992). The academic motivation scale: a measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003–1017. https://doi.org/10.1177/0013164492052004025.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-01

Як цитувати

Любашенко, О., & Зайцева, О. (2023). МОТИВАЦІЙНІ ЧИННИКИ НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ РЕДАГУВАННЯ УКРАЇНСЬКОГО ТЕКСТУ. ARS LINGUODIDACTICAE, (10), 4–17. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2022.2.01

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ