DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.88006

Actualization of professional values in the context of formation of professionalism in future nurses

Тетяна Олександрівна Закусилова

Abstract


Scientific views on professionalism and professional values of the specialists were elucidated. The importance of professional values in the structure of nurses’ professionalism was considered. It was noted, that the specificity of nurse’s professional activity needs the strict observance of ethical norms and rules, prohibitions and limitations that is conditioned by the professional feature – the permanent intervention in spiritual and biological life of other people.

It was established, that the effective method of formation of professional values of the future specialist of nurse work is the nurse tutorship that is realized through the love to the nurse profession. The great importance in the context of formation of professional values of future nurses was gained by the spreading of foremost experience of training of students of the department “Nurse work”; discussions, competitions in the nurse mastership. The features of actualization of professional values of future nurses as a component of their professionalism were characterized. The approaches that favor actualization of professional values of the future specialists of the nurse work, especially the use of innovative pedagogical technologies, were determined


Keywords


deontology; culture; future nurse; professional training; professionalism; formation; values

References


Andreeva, N. V. (2005). Kakoy dolzhna byt medsestra? Sestrinskoe delo, 5, 18–20.

Kasevych, N. M. (2013). Medsestrynska etyka i deontolohiia. Kyiv: Medicina, 200.

Strelnikova, A. N. (2000). Zachem medsestre samootsenka. Medsestra, 1, 42–43.

Sharlovich, Z. P. (2010). Teoretichnі zasadi formuvannja profesіjno-pedagogіchnoї kompetentnostі medichnih sester sіmejnoї medicini jak provіdnoї umovi medsestrins'koї dіjal'nostі. Vіsnik Zhitomirs'kogo derzhavnogo unіversitetu. Pedagogіchnі nauki, 53, 199–202. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/4623/1/vip_53_39.pdf

Andriichuk, O. Ya. (2003). Vykhovannia humannosti u studentiv medychnoho koledzhu v protsesi fakhovoi pidhotovky. Kyiv, 19.

Korolova, T. V. (2012). Vyznachennia komponentiv fakhovoi kultury maibutnikh spetsialistiv. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 12, 66–71.

Kurenkova, K. M. (2009). Formuvannia profesiinykh tsinnostei maibutnikh medychnykh sester u protsesi fakhovoi pidhotovky. Kharkiv, 253.

Kremen, V. G. (Ed.) (2008). Entsyklopediia osvity. Kyiv: Jurіnkom іnter, 1040.

Klimov, Ye. A. (1996). Psikhologiya professionalnogo samoopredeleniya. Rostov-na-Donu: Feniks, 512.

Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Libіd, 375.


GOST Style Citations


Андреева, Н. В. Какой должна быть медсестра? [Текст] / Н. В. Андреева // Сестринское дело. – 2005. – № 5. – С. 18–20.

Касевич, Н. М. Медсестринська етика і деонтологія [Текст]: підручник / Н. М. Касевич. – К.: Медицина, 2013. – 200 с.

Стрельникова, А. Н. Зачем медсестре самооценка [Текст] / А. Н. Стрельникова // Медсестра. – 2000. – № 1. – С. 42–43.

Шарлович, З. П. Теоретичні засади формування професійно-педагогічної компетентності медичних сестер сімейної медицини як провідної умови медсестринської діяльності [Текст] / З. П. Шарлович // Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. – 2010. – № 53. – С. 199–202. – Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/4623/1/vip_53_39.pdf

Андрійчук, О. Я. Виховання гуманності у студентів медичного коледжу в процесі фахової підготовки [Текст]: автореф. дис. ... канд. пед. наук / О. Я. Андрійчук. – К., 2003. – 19 с.

Корольова, Т. В. Визначення компонентів фахової культури майбутніх спеціалістів [Текст]: зб. наук. пр. / Т. В. Корольова // Педагогічна освіта: теорія і практика. – 2012. – № 12. – С. 66–71.

Куренкова, К. М. Формування професійних цінностей майбутніх медичних сестер у процесі фахової підготовки [Текст]: дис. … канд. пед. наук / К. М. Куренкова. – Х., 2009. – 253 с.

Енциклопедія освіти [Текст] / ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком інтер, 2008. – 1040 с.

Климов, Е. А. Психология профессионального самоопределения [Текст] / Е. А. Климов. – Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. – 512 с.

Гончаренко, С. Український педагогічний словник [Текст] / С. Гончаренко. – Київ: Либідь, 1997. – 375 с.







Copyright (c) 2016 Тетяна Олександрівна Закусилова

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)