DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.94378

The stages of experimental work with formation of deontological culture of students in higher educational institutions and its analysis

Svitlana Khliestova

Abstract


The article presents the results of experimental work on formation of deontological culture in students of higher educational institutions. The aim of research was the determination of effectiveness of introduction of structural-functional model into the practice of social-upbringing work of higher educational institution and provision of pedagogical conditions of formation of students’ deontological culture. For attaining this aim the theoretical-methodological analysis of the problem of formation of deontological culture in students of higher educational institutions was realized, the structural-functional model of formation of deontological culture in students of higher educational institutions was elaborated; the  criteria, parameters and levels of formation of deontological culture in students of higher educational institutions were determined; the content-technological support of the process of formation of deontological culture in students of higher educational institutions was elaborated and introduced.

The following methods of research were used: empirical ones – questionnaire, testing; narrative methods, independent expert assessment, analysis of pedagogical situations for determination of the level of formation of deontological culture in students; statistical ones – ranging, establishment of coefficient scale, qualitative and quantitative analysis of empirical data for verification of the results of experimental work as to the formation of deontological culture in students in social-upbringing work of higher educational institution

Keywords


Deontological culture; students; social-upbringing work; higher educational institution; parameters

References


Vajnola, R. H.; Sysoeva, S. O. (Ed.) (2008). Osobystisnyj rozvytok majbutn'ogo social'nogo pedagoga v procesi profesijnoi' pidgotovky. Zaporizhzhia: HNRBC, 460.

Vasyl'eva, M. P. (2004). Teoretychni osnovy deontologichnoi' pidgotovky pedagoga. Kharkiv, 38.

Gusarev, S. D., Tyhomyrov, O. D. (2008). Jurydychna deontologija (osnovy jurydychnoi' dijal'nosti). Kyiv: Znannja, 495.

Dovgan, A. (2003). Svitova deontologichna dumka. Antologija tekstiv. Ternopil: TISIT, 200.

Filonenko, M. M. (2016). Psyhologija osobystisnogo stanovlennja majbutn'ogo likarja. Kyiv, 42.

Ficula, M. M. (2010). Pedagogika vyshhoi' shkoly. Kyiv: Akademvydav, 456.

Karahanova, G. A. (2007). Formirovanie deontologicheskoj kul'tury uchitilej v sisteme nepreryvnogo professional'nogo obrazovanija. Moscow, 409.

Kertaeva, G. M. (2005). O deontologicheskoj gotovnosti budushhego pedagoga. Stanovlenie professional'noj kul'tury budushhego pedagoga. Barnaul, 115–123.

Horuzha, L. L. (2008). Pedagogichna deontologija. Kyiv: B. D. Grinchenka KMPU, 96.

Hlestova, S. S., Vajnola, R. H. (2010). Deontologichna kul'tura. Vinnitsa, 60.


GOST Style Citations


Вайнола, Р. Х. Особистісний розвиток майбутнього соціального педагога в процесі професійної підготовки [Текст]: монографія / Р. Х. Вайнола; ред. С. О. Сисоєвa. – Запоріжжя: ХНРБЦ, 2008. – 460 с.

Васильєва, М. П. Теоретичні основи деонтологічної підготовки педагога [Текст]: автореф. дис. … д-ра пед. наук / М. П. Васильєва. – Х., 2004. – 38 с.

Гусарєв, С. Д. Юридична деонтологія (основи юридичної діяльності) [Текст]: навч. пос. / С. Д. Гусарєв, О. Д. Тихомиров. – К.: Знання, 2008. – 495 с.

Довгань, А. Світова деонтологічна думка. Антологія текстів [Текст]: навч. пос. / А. Довгань. – Тернопіль: ТІСІТ, 2003. – 200 c.

Філоненко, М. М. Психологія особистісного становлення майбутнього лікаря [Текст]: автореф. дис. ... д-ра психол. наук / М. М. Філоненко. – К., 2016. – 42 с.

Фіцула, М. М. Педагогіка вищої школи [Текст]: навч. пос. / М. М. Фіцула. – К.: Академвидав, 2010. – 456 с.

Караханова, Г. А. Формирование деонтологической культуры учитилей в системе непрерывного профессионального образования [Текст]: дисс. ... д-ра пед. наук / Г. А. Караханова. – М., 2007. – 409 с.

Кертаева, Г. М. О деонтологической готовности будущего педагога [Текст]: науч.-прак. конф. / Г. М. Кертаева // Становление профессиональной культуры будущего педагога. – Барнаул, 2005. – С. 115–123.

Хоружа, Л. Л. Педагогічна деонтологія [Текст]: навч.-метод. пос. / Л. Л. Хоружа. – К.: КМПУ імені Б. Д. Грінченка, 2008. – 96 c.

Хлєстова, С. С. Деонтологічна культура [Текст]: навч.-метод. пос. / С. С. Хлєстова, Р. Х. Вайнола. – Вінниця, 2010. – 60 с.







Copyright (c) 2017

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)