DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.10

FEATURES OF INTERACTIVE TRAINING TECHNOLOGIES IN SOCIAL WORKERS̛ PROFESSIONAL TRAINING

Vitaliy Dudaryov, Sergii Shcherbina

Abstract


The article discusses the interactive learning essence, which lies in the fact that the learning process in a permanent, active interaction of all students. This co-educational, mutual learning (collective, group, learning in cooperation) were the student and teacher were equal, equivalent learning subjects. The teacher acts as the learning process organizer, the group leader. The interactive learning organization involves the life situations modeling, the role-playing games use, and the general solution of problems. It effectively contributes to the values formation, skills and ability, creating a cooperation and interaction atmosphere, allows the teacher to become a true leader in the student team. The structural and procedural interactive technologies characteristics are considered.
It is analyzed that the active learning model implies the students’ activity, with relative learning environment passivity. The teacher stimulates cognitive activity, initiative and independence. The main task of education within the framework of this doctrine is to assist a person in his self-realization, which is achieved not through the formation, moral qualities, values, principles development, but the development and enhancement of those abilities that are born into a child from birth, causing the success achievement as the main, primary human life purpose. From the orientation towards personal structures, interactive learning technologies are information-operational, since they contribute to the knowledge and skills formation in subjects, as well as methods of mental actions.

Keywords


training; interactive technologies; social worker; training model.

References


Александрова, О. Н. (2002). Психология социальной работы : учеб. для вузов. Санктпетербург: Питер, 350. (Aleksandrova, O. N. (2002). Psikhologiia sotcialnoi raboty (Psychology of social work) : ucheb. dlia vuzov. Sanktpeterburg: Piter, 350. [in Ukrainian]).

Архипова, С. П. (2002). Соціальна педагогіка. Чернівці: Джерело, 154. (Arkhypova, S. P. (2002). Socialjna pedaghoghika (Social pedagogy). Chernivci: Dzherelo, 154. [in Ukrainian]).

Баев, П. А. (2008).Практикум по методике Case-study: учебное пособие. Иркутск : РИО НЦ РВХ ВСНЦ СО РАМН, 210. (Baev, P. A. (2008). Praktikum po metodike Case-study: uchebnoe posobie. Irkutsk : RIO NTc RVKh VSNTc SO RAMN, 210. [in Ukrainian]).

Біда, О. С. (2007). Структура і методика інтерактивного уроку. Початкова школа, no.7, 23-29. (Bida, O. S. (2007). Struktura i metodyka interaktyvnogho uroku (Structure and methodology of the interactive lesson). Pochatkova shkola, no.7, 23-29. [in Ukrainian]).

Богданов, С. В. (2002). Соціальний захист інвалідів. Київ: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 93. (Boghdanov, S. V. (2002). Socialjnyj zakhyst invalidiv (Social protection of the disabled). Kyjiv: Vyd-vo Solomiji Pavlychko «Osnovy», 93. [in Ukrainian]).

Гера, Т. І. (2012). Психотерапевтичні засади організації професійно зорієнтованого тренінгу майбутніх інженерів-педагогів. Інноваційні підходи до науки ХХІ столітті: зб. наук. праць і матеріалів міжнарод. наук.-практ. конф. (27 квітня 2012 року) / гол. ред. В.С. Рижиков. Кіровоград : Науково-дослідний центр інноваційних технологій, 267-270. (Ghera, T. I. (2012). Psykhoterapevtychni zasady orghanizaciji profesijno zorijentovanogho treninghu majbutnikh inzheneriv-pedaghoghiv. Innovacijni pidkhody do nauky KhKhI stolitti: zb. nauk. pracj i materialiv mizhnarod. nauk.-prakt. konf. (27 kvitnja 2012 roku) / ghol. red. V.S. Ryzhykov. Kirovoghrad : Naukovo-doslidnyj centr innovacijnykh tekhnologhij, 267-270. [in Ukrainian]).

Гриненко, A. M. (2003). Соціальна політика: Навч.-метод. посібник для самостійного вивчення дисципліни. Київ: КНЕУ, 134. (Ghrynenko, A. M. (2003). Socialjna polityka (Social policy): Navch.-metod. posibnyk dlja samostijnogho vyvchennja dyscypliny. Kyjiv: KNEU, 134. [in Ukrainian]).

Комар, О. В. (2006). Навчання школярів за інтерактивними методами. Рідна школа, no.5, 57-60. (Komar, O. V. (2006). Navchannja shkoljariv za interaktyvnymy metodamy (Teaching students through interactive methods). Ridna shkola, no.5, 57-60. [in Ukrainian]).

Нойфельд, И. (1993). Методы социальной работы. Теория и практика социальной работы: отечественный и зарубежный опыт. Тула, 322–343. (Noifeld, I. (1993). Metody sotcialnoi raboty (Social work methods). Teoriia i praktika sotcialnoi raboty: otechestvennyi i zarubezhnyi opyt. Tula, 322–343. [in Ukrainian]).

Павелків, Р.В. (2013). Загальна психологія : підручник для студ. вищ. навч. закл. Київ: Кондор, 576. (Pavelkiv, R. V.(2013). Zaghaljna psykhologhija (General Psychology): pidruchnyk dlja stud. vyshh. navch. zakl. Kyjiv: Kondor, 576. [in Ukrainian]).

Попович, В. М. (2015). Компетентнісний підхід у Православній богословській освіті в контексті її модернізації. Грані: науково-теоретичний альманах, №4 (122), 112-117. (Popovych, V. M. (2015). Kompetentnisnyj pidkhid u Pravoslavnij boghoslovsjkij osviti v konteksti jiji modernizaciji. Ghrani: naukovo-teoretychnyj aljmanakh, no.4 (122), 112-117. [in Ukrainian]).

Стрельніков, В. Ю. (2002). Педагогічні основи особистісного й професійного розвитку студентів засобами інноваційних технологій навчання. Полтава : РВВ ПУСКУ, 230. (Streljnikov, V. Ju.(2002). Pedaghoghichni osnovy osobystisnogho j profesijnogho rozvytku studentiv zasobamy innovacijnykh tekhnologhij navchannja. Poltava : RVV PUSKU, 230. [in Ukrainian]).

Гус, E., Села-Аміт, M. (2018). Искусство в социальной работе: действительно ли оно нам нужно? Исследование практики социальной работы . https://doi.org/10.1177/1049731517745995 (Gus, E., Sela-Amit, M. (2018). Art in social work: do we really need it? Study of the practice of social work. https://doi.org/10.1177/1049731517745995).

Нигрен П. (2004). Експертиза професіоналів. Осло, Гюльдендаль, Академік. (Nygren P. (2004) Handlingskompetanse: Om profesjonelle personer [Competence to Act: About Professionals], Oslo, Gyldendal Akademisk).




Copyright (c) 2019 Vitaliy Dudaryov, Sergii Shcherbina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.