АРХАЇЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ПЕРШОМУЗИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ТА ЇЇ ПРОЛОНГАЦІЇ У ВИКОНАВСТВО
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147516Ключові слова:
виконавська дихотомія класичне – акласичне, першомузична творчість, психологія дипластії, опозиція сакрального/ритуального – профанного/буттєвого.Анотація
Метою дослідження є виявлення у виконавських стильових двоїчностях «суворого – вільного» («класичного – акласичного», «класичного – романтичного») історичного сліду сакрального – профанного, що виросли з первинних розумових дипластій глибокої архаїки. Методологічною основою дослідження виступає інтонаційний підхід шкіл Б. Яворського й Б. Асафьєва в Україні, у межах якого виділені стильовий компаратив і культурологічний міждисциплінарний метод, за допомогою яких усвідомлюється закономірний зміст виконавських стильових автономізацій у професійній музиці. Наукова новизна зумовлена тим, що вперше в музикознавстві представлена теорія детермінації першокультурними стимулами логіки термінологічного вжитку виконавців-фахівців, для яких розрізнення класичного – акласичного й їхніх аналогів становить підставу стильової автономізації виконавського мистецтва стосовно множинності стильових градацій композиторської творчості. Висновки. Архаїчна дипластія – джерело двійкових конструкцій ідеальної сфери, що визначає апріорні розрізнення в розумових операціях типу опозицій протилежних якостей, необхідних в описі окремих предметів, явищ і характеристики істотних показників цих останніх, що має безпосередній вихід на двоїчність рахункових визначень і на архетипові конструкції релігійних символів. Троїчність, виділювана як щось специфічне в розумових операціях європейців, проте, утворює і щось показове для східного світосприймання-світорозуміння, будучи похідною від двоїчності. Базисністю для будь-якої творчої сфери, включаючи музично-виконавську, канонічних форм традиційного мистецтва, фольклорного й популярного, релігійного в тому числі, стосовно якого (= «класичному-зразковому») авторська творчість завжди утворює «вільний» (= «романтичний-одиничний») варіант, – у сукупності історичного розкладу змін ролів і типів творчої активності індивідів і колективних суб'єктів народів, націй, інших ментальних спільнот тощо. Виконавська дихотомія класичне – акласичне утворює втілення глибинних, зумовлених духовною онтологією опозицій «суворого– не-суворого» мистецтва, виконавських переваг, обумовлених співвідношенням ритуально-богослужбового й світськи-«успадкованого» мислення.
Посилання
Алкон Е. Музыкальное мышление Востока и Запада. Владивосток: изд-во: Дальн. ун-та, 1999. 169 с.
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Москва-Ленинград, Музыка, 1971. 379 с.
Бауэр В., Дюмотц И., Головин С. Энциклопедия символов. Пер. с нем. Москва, Крон-Пресс, 2000. 502 с.
Блейк У. Песни невинности и опыта. С.-Петербург, Азбука-классика, 2006. 272 с.
Гудман Ф. Магические символы. Москва, 1995. 289 с.
Гумилев Л. Этносфера. История людей и история природы. Москва: ЭКОПРОС, 1993. 544 с.
Маркус С. История музыкальной эстетики : в 2-х томах. Т.1. Москва, Музгиз, 1959. 316 с.
Мартынов В. Конец времени композиторов. Москва, Русский путь, 2002. 295 с.
Поршнев Б. О начале человеческой истории. Проблемы палеопсихологии. Москва, Мысль. 1974. 487 с.
Соколов А. Синкретизм и парадоксы современной культуры. Музыкальная композиция ХХ века : диалекти-ка творчества. Москва, 1992. С.207-221.
Уотс А. Миф и ритуал в христианстве. Киев, София; Москва, ИД “София”, 2003. 240 с.
Аlkоn E. (1999). Music thinking of the Orient and West. Vladivostok, Izdat.Dalnevostochnogo universiteta [in Russian].
Asafev B. (1971). Musical form as process. Moscow: Muzyka [in Russian]
Bauer V., Dumotz I., Golovin S. (2000). Encyclopedia of symbols. Translation with germ. Moscow, Kron-Press [in Russian].
Blake W. (2006). Canto to innocences and experience. S.-Petersburg, Azbuka-klassika [in Russian]..
Gudman F. (1995). Magic symbols. Moscow [in Russian].
Gumilev L. (1993). Etnosfera. History of the people and history of the nature. Moscow, EKOPROS [in Russian].
Markus S. (1959). History of the music aesthetics : in 2-th volumes. V.1. Moscow, Muzgiz [in Russian].
Martynov V. (2002). End of the time of composers. Moscow, Russkiy put [in Russian].
Porshnev B. (1974). About begin of human history. The Problems of paleopsychology. Moscow, Mysl [in Russian].
Sokolov A. (1992). Synkretism and paradoxes of the modern culture. The Music composition XX century : dialectics of creative activity. Moscow [in Russian].
Watts A. (2003). Myth and ritual in Christianity. Kiev, Sofiya; Moscow, ID Sofiya [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.