DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162556

THEATRICAL-ARTISTIC REALITY IN UKRAINE IN THE CONTEXT OF SOCIO-CULTURAL TRANSFORMATIONS

Liudmyla Vaniuha, Yaroslava Toporivska

Abstract


The purpose of the article.The article shows the peculiarities of socio-cultural transformation in modern Ukraine, the state policy in the field of theatre art, a contemporary theatre and artistic reality, the regulatory frameworkin the field of theatre art, the relations “theatre – public”, “theatre – critic”, “theatre – power”.The methodology of the research involves such methodological approaches as systemic, socio-culturological, theatrical, synergetic. The scientific novelty of the article is the attempt to carry out the systematic analysis of the theatre as a socio-cultural institution, which operates in the conditions of the transformational processes in independentUkraine. Conclusions. The theatre requires the acquisition of new functionsin the conditions of socio-cultural transformation, which will enable it to act in a globalized world and determine its place insociety.


Keywords


socio-cultural transformation; state; culture; theatre; art; Ukraine

Full Text:

PDF

References


Безгін І. Д. Театр і глядач в сучасній соціокультурній реальності Київський держ. ін-т театрального мистец-тваім.І.К.Карпенка-Карого/І.Д.Безгін,О.М.Семашко,В.І.Ковтуненко.–К.:КФНВК“Наука”,2002.–336с.

Воропаєва Т. С. Становлення колективної ідентичності громадян України в контексті сучасних соціо-культурних трансформацій (1991–2011 рр.) [Електронний ресурс] / Т. С. Воропаєва. – Режим доступу : http://intkonf.org/kand-psihol-nauk-voropaeva-ts-stanovlennya-kolektivnoyi-identichnosti-gromadyan-ukrayini-v-konteksti-suchasnih-sotsiokulnih-transformatsiy-1991-2011-rr/

Горбатенко В. АВ ОVO: друге народження ідеї модернізації, або синтагма постмодернізації / Воло-димир Горбатенко // Людина і політика. – 1999. – № 1. – С.29-33.

Горбатенко, В. Стратегія модернізації суспільства: Україна і світ на зламі тисячоліть : монографія / Володимир Горбатенко. – К. : Академія, 1999. – 240с.

Гриценко О. А. Дослідження проблем узгодження законодавчої бази культури України із законодав-ством для сфери культури Європейського Союзу : аналітичний огляд та рекомендації [Електронний ресурс] / О. А. Гриценко,В.В.Солодовник,Н.К.Гончаренко,Є.А.Мягка.–Режимдоступу: http://culturalstudies.in.ua/2008_zv_1_6.php

Грицук В. А віз і нині в розважальності або Однорідно-одноманітний український театр / Валентина Грицук // Український журнал : інформаційний культурно-політичний місячник для українців у Чехії, Польщі, Словаччині. – Прага : RUTA. – 2008. – № 6. – С.17–18.

Дзюба І. До концепції розвитку української культури / Іван Дзюба // З криниці літ. У 3 т. Т. 2. Шевченко світ; Естетика і культурологія; Знайомство з десятою музою; “Бо то не просто мова, звуки…”; Тернисті дороги порозуміння / Іван Дзюба. – К. : Києво-Могилянська академія, 2006. – С.628–635.

Дмитриевский, В. Н. Театр, зритель, критика: проблемы социального функционирования : автореф. дис. … докт. искусств. : спец. 17.00.01 “Театральное искусство” / Дмитриевский В. Н. – Л., 1991. – 33с.

Катаєв, С. Трансформація сучасного українського суспільства: постмодерністський контекст / С. Ка-таєв // Людина і політика. – 1999. – № 3. –29–32.

Катаєв, С. Л. Соціокультурна трансформація сучасного українського суспільства: автореф. дис. … док. соціол. наук : спец. 22.00.01 “Теорія та історія соціології” / Катаєв Станіслав Львович. – К, 1998. – 32с.

Ковтуненко В. І. Український театр у контексті епохи / В. І. Ковтуненко // Сучасний стан українського мистецтвознавства та шляхи його подальшого розвитку : матеріали наук. конф. / Академія мистецтв України.– К. Компас, 2000. – С. 71-72.

Красильникова О. В. Історія українського театру ХХ сторіччя : монографія / О. В. Красильникова. –К. Либідь, 1999. – 208 с.

Кузьо О. З. Державна культурна політика: культурологічні аспекти поняття / Ольга Зіновіївна Кузьо // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – К. : Міленіум, 2011. – № 4. – С.94–98.

Липківська Г. Десять років по ревізії. Погляд на вітчизняну сцену на рубежі століть / Г. Липківська // ВісникЛьвівськогоуніверситету: мистецтвознавство;Вип.1.–Л.:Львів.нац.ун-тім.І.Франка,2001. –С.79–100.

Про Концепцію державної політики в галузі культури на 2005–2007 роки : Закон України від 3 березня 2005 року № 2460-IV : за станом на 3 бер. 2005 р. [Електронний ресурс] // Відомості Верховної Ради України. – 2005. – № 16. – Ст. 264. – Режим доступу :http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2460-iv.

Про культуру : Закон України від 14 грудня 2010 року № 2778-VI : за станом на 16 жовт. 2012 р. [Еле-ктронний ресурс] // Відомості Верховної Ради України. – 2011. – № 24. – Ст. 168. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2778-17.

Собуцька В. Михайло Форгель: “Думаю, ми знайшли місток до глядача” / Влада Собуцька // Двапера – одна любов / Галина Садовська, Влада Собуцька. – Тернопіль : Збруч, 2007. – С.33-35.

Шлемко О. Д. Модель народного театру в наукових розвідках Івана Франка / Ольга Дмитрівна Шлем-ко // Мистецтвознавчі записки : зб. наук. праць. – К. : Міленіум, 2010. – Вип. 18. – С.138–146.

Данчук О. Шляхи розвитку художньо-естетичних орієнтирів в українському театрі. Вісник Національ-ної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2014. № 1.С.170-176

Bezgin, I. D., Semashko, O. M., Kovtunenko, V. I. (2002). Theater and spectator in modern socio-cultural reality. I. K. Karpenko-Karyi Kyiv State Institute of Theatre Arts. Kyiv: СF SPC “Nauka” [in Ukrainian].

Voropaeva, T. S. Formation of the Ukrainian citizens collective identity in the context of modern socio-cultural transformations (1991–2011years). (Electronic resource). Retrieved from: http://intkonf.org/kand-psihol-nauk-voropaeva-ts-stanovlennya-kolektivnoyi-identichnosti-gromadyan-ukrayini-v-konteksti-suchasnih-sotsiokulnih-transformatsiy-1991-2011-rr/ [in Ukrainian].

Horbatenko, V. P. (1999). AB OVO: the second birth of the idea of modernization, or syntagma of postmodernization. Liudyna i polityka, no. 1, pp. 29–33 [in Ukrainian].

Horbatenko, V. P. (1999). Society modernization strategy: Ukraine and the world at the turn of the millennium (monograph). Kyiv: Akademiia. [in Ukrainian].

Hrytsenko, O. A., Solodovnyk, V. V., Honcharenko, N. K., Miahka Ye. A. Study of the problems of the

Ukrainian culture legislative framework harmonization with the legislation for the sphere of the European Union culture: analytical review and recommendations] (Electronic resource). Retrieved from:http://culturalstudies.in.ua/2008_zv_1_6.php [in Ukrainian].

Hrytsuk, V. (2008). A cart is still in entertainment or a Homogeneous monotonous Ukrainian theatre. Ukrainskyi zhurnal: informatsiinyi kulturno-politychnyi misiachnyk dlia ukraintsiv u Chekhii, Polshchi, Slovachchyni. Praha: RUTA, no. 6, pp. 17–18 [in Ukrainian].

Dziuba, I. (2006). To the concept of Ukrainian culture development Z krynytsi lit, vol. 2. Shevchenko and the world; Aesthetics and cultural studies; Getting to know the tenth muse; “Because that is not just a language, sounds...”; Thorny ways of understanding. Kyiv: Kyievo-Mohylianska akademiia, pp. 628–635. [in Ukrainian].

Dmitrievskij, V. N. (1991). Theatre, viewer, criticism: problems of social functioning. Doctor of Arts Thesis. Leningrad [in Russian].

Kataiev, S. L. (1991). Modern Ukrainian society transformation: postmodern context. Liudyna i polityka, no. 3, pp. 29–32 [in Ukrainian].

Kataiev, S. L. (1998). Socio-cultural transformation of modern Ukrainian society. (Doctor of Sociology Thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Kovtunenko, V. I. (2000). Ukrainian theater in the context of the era. Proceedings of the The current state of Ukrainianartandthewaysofitsfurtherdevelopment.AkademiiamystetstvUkrainy.Kyiv:Kompas,pp.71–72[in Ukrainian]

Krasylnykova, O. V. (1999). Ukrainian theater history of the 20th century (monograph). Kyiv: Lybid [in

Ukrainian].

Kuzio, O. Z. (2011). State cultural policy: cultural aspects of the concept. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, no. 4, pp. 94–98 [in Ukrainian].

Lypkivska, H. (2001). Ten years on revision. A glance at the national scene at the turn of the century. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mystetstvoznavstvo, Vol. 1. Lviv, Lviv. nats. un-t im. I. Franka, pp. 79–100. [in Ukrainian].

Law of Ukraine, no. 2460-IV. (2005). About the State Policy Concept in the Field of Culture for 2005–2007 years]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, no. 16, p. 264, (Electronic resource). Retvited from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2460-iv [in Ukrainian].

Law of Ukraine, no. 2778-VI. (2011). About culture. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, no. 24, p. 168, (Electronic resource). Retvited from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2778-17 [in Ukrainian].

Sadovska, H., Sobutska, V. (2007). Mykhailo Forhel: “I think we’ve found the bridge to the viewer”. Dva pera – odna liubov. Ternopil: Zbruch, pp. 33–35. [in Ukrainian].

Shlemko, O. D. (2010). Folk theatremodel in Ivan Franko’s scientific research. Mystetstvoznavchi zapysky: zbirnyk naukovyh prats, vyp. 18. Kyiv: Milenium, pp. 138–146. [in Ukrainian].

Danchuk, O. (2014). Ways of development of artistic and aesthetic landmarks in the Ukrainian theater. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, 1, 170-176 [in Ukrainian].