THEATRICAL-ARTISTIC REALITY IN UKRAINE IN THE CONTEXT OF SOCIO-CULTURAL TRANSFORMATIONS

Authors

  • Liudmyla Vaniuha Volodymyr Hnatyuk Ternopil National Pedagogical University, Ukraine
  • Yaroslava Toporivska Volodymyr Hnatyuk Ternopil National Pedagogical University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162556

Keywords:

socio-cultural transformation, state, culture, theatre, art, Ukraine

Abstract

The purpose of the article.The article shows the peculiarities of socio-cultural transformation in modern Ukraine, the state policy in the field of theatre art, a contemporary theatre and artistic reality, the regulatory frameworkin the field of theatre art, the relations “theatre – public”, “theatre – critic”, “theatre – power”.The methodology of the research involves such methodological approaches as systemic, socio-culturological, theatrical, synergetic. The scientific novelty of the article is the attempt to carry out the systematic analysis of the theatre as a socio-cultural institution, which operates in the conditions of the transformational processes in independentUkraine. Conclusions. The theatre requires the acquisition of new functionsin the conditions of socio-cultural transformation, which will enable it to act in a globalized world and determine its place insociety.

Author Biographies

Liudmyla Vaniuha, Volodymyr Hnatyuk Ternopil National Pedagogical University

Candidate of Art Studies Lecturer in the Department of Theatre Arts

Yaroslava Toporivska, Volodymyr Hnatyuk Ternopil National Pedagogical University

Candidate of Science, Lecturer in the Department of Musicology
and Methodology

References

Безгін І. Д. Театр і глядач в сучасній соціокультурній реальності Київський держ. ін-т театрального мистец-тваім.І.К.Карпенка-Карого/І.Д.Безгін,О.М.Семашко,В.І.Ковтуненко.–К.:КФНВК“Наука”,2002.–336с.

Воропаєва Т. С. Становлення колективної ідентичності громадян України в контексті сучасних соціо-культурних трансформацій (1991–2011 рр.) [Електронний ресурс] / Т. С. Воропаєва. – Режим доступу : http://intkonf.org/kand-psihol-nauk-voropaeva-ts-stanovlennya-kolektivnoyi-identichnosti-gromadyan-ukrayini-v-konteksti-suchasnih-sotsiokulnih-transformatsiy-1991-2011-rr/

Горбатенко В. АВ ОVO: друге народження ідеї модернізації, або синтагма постмодернізації / Воло-димир Горбатенко // Людина і політика. – 1999. – № 1. – С.29-33.

Горбатенко, В. Стратегія модернізації суспільства: Україна і світ на зламі тисячоліть : монографія / Володимир Горбатенко. – К. : Академія, 1999. – 240с.

Гриценко О. А. Дослідження проблем узгодження законодавчої бази культури України із законодав-ством для сфери культури Європейського Союзу : аналітичний огляд та рекомендації [Електронний ресурс] / О. А. Гриценко,В.В.Солодовник,Н.К.Гончаренко,Є.А.Мягка.–Режимдоступу: http://culturalstudies.in.ua/2008_zv_1_6.php

Грицук В. А віз і нині в розважальності або Однорідно-одноманітний український театр / Валентина Грицук // Український журнал : інформаційний культурно-політичний місячник для українців у Чехії, Польщі, Словаччині. – Прага : RUTA. – 2008. – № 6. – С.17–18.

Дзюба І. До концепції розвитку української культури / Іван Дзюба // З криниці літ. У 3 т. Т. 2. Шевченко світ; Естетика і культурологія; Знайомство з десятою музою; “Бо то не просто мова, звуки…”; Тернисті дороги порозуміння / Іван Дзюба. – К. : Києво-Могилянська академія, 2006. – С.628–635.

Дмитриевский, В. Н. Театр, зритель, критика: проблемы социального функционирования : автореф. дис. … докт. искусств. : спец. 17.00.01 “Театральное искусство” / Дмитриевский В. Н. – Л., 1991. – 33с.

Катаєв, С. Трансформація сучасного українського суспільства: постмодерністський контекст / С. Ка-таєв // Людина і політика. – 1999. – № 3. –29–32.

Катаєв, С. Л. Соціокультурна трансформація сучасного українського суспільства: автореф. дис. … док. соціол. наук : спец. 22.00.01 “Теорія та історія соціології” / Катаєв Станіслав Львович. – К, 1998. – 32с.

Ковтуненко В. І. Український театр у контексті епохи / В. І. Ковтуненко // Сучасний стан українського мистецтвознавства та шляхи його подальшого розвитку : матеріали наук. конф. / Академія мистецтв України.– К. Компас, 2000. – С. 71-72.

Красильникова О. В. Історія українського театру ХХ сторіччя : монографія / О. В. Красильникова. –К. Либідь, 1999. – 208 с.

Кузьо О. З. Державна культурна політика: культурологічні аспекти поняття / Ольга Зіновіївна Кузьо // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – К. : Міленіум, 2011. – № 4. – С.94–98.

Липківська Г. Десять років по ревізії. Погляд на вітчизняну сцену на рубежі століть / Г. Липківська // ВісникЛьвівськогоуніверситету: мистецтвознавство;Вип.1.–Л.:Львів.нац.ун-тім.І.Франка,2001. –С.79–100.

Про Концепцію державної політики в галузі культури на 2005–2007 роки : Закон України від 3 березня 2005 року № 2460-IV : за станом на 3 бер. 2005 р. [Електронний ресурс] // Відомості Верховної Ради України. – 2005. – № 16. – Ст. 264. – Режим доступу :http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2460-iv.

Про культуру : Закон України від 14 грудня 2010 року № 2778-VI : за станом на 16 жовт. 2012 р. [Еле-ктронний ресурс] // Відомості Верховної Ради України. – 2011. – № 24. – Ст. 168. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2778-17.

Собуцька В. Михайло Форгель: “Думаю, ми знайшли місток до глядача” / Влада Собуцька // Двапера – одна любов / Галина Садовська, Влада Собуцька. – Тернопіль : Збруч, 2007. – С.33-35.

Шлемко О. Д. Модель народного театру в наукових розвідках Івана Франка / Ольга Дмитрівна Шлем-ко // Мистецтвознавчі записки : зб. наук. праць. – К. : Міленіум, 2010. – Вип. 18. – С.138–146.

Данчук О. Шляхи розвитку художньо-естетичних орієнтирів в українському театрі. Вісник Національ-ної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2014. № 1.С.170-176

Bezgin, I. D., Semashko, O. M., Kovtunenko, V. I. (2002). Theater and spectator in modern socio-cultural reality. I. K. Karpenko-Karyi Kyiv State Institute of Theatre Arts. Kyiv: СF SPC “Nauka” [in Ukrainian].

Voropaeva, T. S. Formation of the Ukrainian citizens collective identity in the context of modern socio-cultural transformations (1991–2011years). (Electronic resource). Retrieved from: http://intkonf.org/kand-psihol-nauk-voropaeva-ts-stanovlennya-kolektivnoyi-identichnosti-gromadyan-ukrayini-v-konteksti-suchasnih-sotsiokulnih-transformatsiy-1991-2011-rr/ [in Ukrainian].

Horbatenko, V. P. (1999). AB OVO: the second birth of the idea of modernization, or syntagma of postmodernization. Liudyna i polityka, no. 1, pp. 29–33 [in Ukrainian].

Horbatenko, V. P. (1999). Society modernization strategy: Ukraine and the world at the turn of the millennium (monograph). Kyiv: Akademiia. [in Ukrainian].

Hrytsenko, O. A., Solodovnyk, V. V., Honcharenko, N. K., Miahka Ye. A. Study of the problems of the

Ukrainian culture legislative framework harmonization with the legislation for the sphere of the European Union culture: analytical review and recommendations] (Electronic resource). Retrieved from:http://culturalstudies.in.ua/2008_zv_1_6.php [in Ukrainian].

Hrytsuk, V. (2008). A cart is still in entertainment or a Homogeneous monotonous Ukrainian theatre. Ukrainskyi zhurnal: informatsiinyi kulturno-politychnyi misiachnyk dlia ukraintsiv u Chekhii, Polshchi, Slovachchyni. Praha: RUTA, no. 6, pp. 17–18 [in Ukrainian].

Dziuba, I. (2006). To the concept of Ukrainian culture development Z krynytsi lit, vol. 2. Shevchenko and the world; Aesthetics and cultural studies; Getting to know the tenth muse; “Because that is not just a language, sounds...”; Thorny ways of understanding. Kyiv: Kyievo-Mohylianska akademiia, pp. 628–635. [in Ukrainian].

Dmitrievskij, V. N. (1991). Theatre, viewer, criticism: problems of social functioning. Doctor of Arts Thesis. Leningrad [in Russian].

Kataiev, S. L. (1991). Modern Ukrainian society transformation: postmodern context. Liudyna i polityka, no. 3, pp. 29–32 [in Ukrainian].

Kataiev, S. L. (1998). Socio-cultural transformation of modern Ukrainian society. (Doctor of Sociology Thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Kovtunenko, V. I. (2000). Ukrainian theater in the context of the era. Proceedings of the The current state of Ukrainianartandthewaysofitsfurtherdevelopment.AkademiiamystetstvUkrainy.Kyiv:Kompas,pp.71–72[in Ukrainian]

Krasylnykova, O. V. (1999). Ukrainian theater history of the 20th century (monograph). Kyiv: Lybid [in

Ukrainian].

Kuzio, O. Z. (2011). State cultural policy: cultural aspects of the concept. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, no. 4, pp. 94–98 [in Ukrainian].

Lypkivska, H. (2001). Ten years on revision. A glance at the national scene at the turn of the century. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mystetstvoznavstvo, Vol. 1. Lviv, Lviv. nats. un-t im. I. Franka, pp. 79–100. [in Ukrainian].

Law of Ukraine, no. 2460-IV. (2005). About the State Policy Concept in the Field of Culture for 2005–2007 years]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, no. 16, p. 264, (Electronic resource). Retvited from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2460-iv [in Ukrainian].

Law of Ukraine, no. 2778-VI. (2011). About culture. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, no. 24, p. 168, (Electronic resource). Retvited from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2778-17 [in Ukrainian].

Sadovska, H., Sobutska, V. (2007). Mykhailo Forhel: “I think we’ve found the bridge to the viewer”. Dva pera – odna liubov. Ternopil: Zbruch, pp. 33–35. [in Ukrainian].

Shlemko, O. D. (2010). Folk theatremodel in Ivan Franko’s scientific research. Mystetstvoznavchi zapysky: zbirnyk naukovyh prats, vyp. 18. Kyiv: Milenium, pp. 138–146. [in Ukrainian].

Danchuk, O. (2014). Ways of development of artistic and aesthetic landmarks in the Ukrainian theater. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, 1, 170-176 [in Ukrainian].

Downloads

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство