ПРОЯВИ ЕСТЕТИКИ СКОМОРОСТВА В БАЛЕТНИХ ОБРАЗАХ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167026Ключові слова:
балет, скоморох, балетний театр, естетика скомороства, балетний образАнотація
Мета дослідження – виявити основні аспекти прояву естетики скомороства в балетних образах. Методологія. Застосування аналітичного, історико-хронологічного, типологічного методів дозволило виявити та проаналізувати в історичній послідовності балетні вистави, де присутні образи скоморохів, запропонувати типологію образів. Наукова новизна. Вперше проведено комплексний аналіз основних аспектів прояву естетики скомороства в балетних образах, запропоновано типологію образів скоморохів у балетах у відповідності до їхньої ролі. Висновки. Культура скоморохів вплинула на художньо-образну систему балетного театру, де зустрічаємо образи скоморохів та лейтмотивів скомороства у виставах історичної та фольклорної тематики. Досить умовно, у відповідності до місця та ролі героїв-скоморохів у балетних виставах, можна провести розподіл образів на групи: скоморох як символ протиріччя зовнішньої веселощі та внутрішнього страждання («Петрушка»); скоморохи як реальна діюча особа, своєрідний атрибут життя XIV–XVІI століть («Іван Грозний»); скоморох як ілюстративна складова, символ російського побуту («Снігуронька»).Посилання
Антонова Е. Школа берендеев. Завтра. 2007. 11 декабря.
Белкин А. Русские скоморохи. Москва : Наука, 1975. 192 с.
Блок Л. Д. Классический танец: История и современность. Москва : Искусство, 1987. 556 с.
Єльохіна О. О. Проблеми розвитку танцювального мистецтва України. Період Київської Русі : автореф. дис… канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.02 «Театральне мистецтво». Київ, 1996. 25 с.
Козинко Л. Шляхи становлення, розвитку та занепаду танцювального мистецтва скоморохів в Україні. Танцювальні студії. 2018. Вип. 2. С. 35–44.
«Конек-горбунок». Балет : энциклопедия / гл. ред. Ю. Григорович. Москва : Советская энциклопедия, 1981. С. 262.
«Опальный» балет «Скоморохи» называют главным событием Гаврилинского фестиваля. Красный север. 2014. 4 ноября. URL : http://www.krassever.ru/article/opal-nyy-balet-skomorokhi-nazyvayut-glavnym-sobytiyem-gavrilinskogo-festivalya (дата звернення 22.10.2018).
Рубина А. Избранник солнца. Избранник солнца. Официальный сайт. URL : http://obranets.narod.ru/libretto.html (дата звернення 25.10.2018)
Советские балеты : краткое содержание. Москва : Советский композитор, 1985. 324 с.
Соколов-Каминский А. Русский балет и фольклор. Музыка и хореография современного балета : сб. ст. Ленинград, 1987. Вып. 5. С. 218–240.
Тимофеева М. Н. Тема скоморошества в русской музыкальной культуре: инструментоведческий аспект : дис… канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство». Санкт-Петербург, 2016. 318 с.
Фамицин А. Скоморохи на Руси. Санкт-Петербург : Алетейя, 1995. 535 с.
Федорченко О. «Конька-Горбунка» впрягли в авангард. Балет Алексея Ратманского открыл фестиваль «Мариинский». Коммерсантъ. 2009. 18 марта. URL : https://www.kommersant.ru/doc/1139647
Фокин М. М. Против течения. Воспоминания балетмейстера. Статьи, письма. Ленинград –Москва : Искусство, 1962. 639 с.
Хомайко Ю. Любовь и смерть диссидента Петрушки. Вечерний Харьков. 2000. 21 марта. С. 3.
Шамес Р. А. Собирательный образ скомороха и русская литература ХІХ – ХХ века. Герменевтика в России. 1998. № 3. URL : http://www.tversu.ru/Science/Hermeneutics/1998-3/1998-3-04.pdf (дата звернення 20.10.2018).
Antonova E. (2007, December 11). School of Berendey. Zavtra [in Russian].
Belkin, A. (1975). Russian skomorokhs. Moscow: Nauka [in Russian].
Blok, L.D. (1987). Classical dance: History and modernity. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Yelokhina, O.O. (1996). Problems of development of dance art of Ukraine. The period of Kievan Rus. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Kozynko, L. (2018). Ways of formation, development and decline of dance art of skomorokhs in Ukraine. Dance studies, issue 2, 35–44 [in Ukrainian].
“Konek-Gorbunok” [The Little Humpbacked Horse]. (1981). Grigorovich Ju. (Eds.) Ballet: Encyclopedia. Moscow: Soviet Encyclopedia [in Russian].
The “Disgraced” ballet “Skomorokhs” is called the main event of the Gavrilin festival. (2014, November 4). Krasnyj sever. Retrieved from http://www.krassever.ru/article/opal-nyy-balet-skomorokhi-nazyvayut-glavnym-sobytiyem-gavrilinskogo-festivalya [in Russian].
Rubina A. Chosen by the sun. Chosen by the sun. Official site. Retrieved from http://obranets.narod.ru/libretto.html [in Russian].
Soviet ballets: a summary (1985). Moscow: Soviet composer [in Russian].
Sokolov-Kaminskij, A. (1985). Russian ballet and folklore. Music and choreography of modern ballet, issue 5, 218–240. Leningrad [in Russian].
Timofeeva, M.N. (2016). The theme of skomorokhs in Russian musical culture: instrumental aspect. Candidate’s thesis. St. Petersburg [in Russian].
Famintsyin, A.S. (1995). Skomorokhs in Russia. St. Petersburg: Aletejja [in Russian].
Fedorchenko, O. (2009, March 18). The Konek-Gorbunok was harnessed to the vanguard. Ballet Alexei Ratmansky opened the festival "Mariinsky". Kommersant. Retrieved from https://www.kommersant.ru/doc/1139647 [in Russian].
Fokin, M.M. (1962). Against the stream. Memories choreographer. Articles, letters. Leningrad-Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Homajko, Ju. (2000, March 21). Love and death of a dissident Petrushka. Vechernij Har'kov, 3 [in Russian].
Shames, R.A. (1998). The collective image of skomorokhs and Russian literature of the XIX-XX centuries. Hermeneutics in Russia, 3. Retrieved from http://www.tversu.ru/Science/Hermeneutics/1998-3/1998-3-04.pdf [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.