ПРОЯВИ ЕСТЕТИКИ СКОМОРОСТВА В БАЛЕТНИХ ОБРАЗАХ

Автор(и)

  • Tetyana Lugovenko Київський університет імені Бориса Грінченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167026

Ключові слова:

балет, скоморох, балетний театр, естетика скомороства, балетний образ

Анотація

Мета дослідження – виявити основні аспекти прояву естетики скомороства в балетних образах. Методологія. Застосування аналітичного, історико-хронологічного, типологічного методів дозволило виявити та проаналізувати в історичній послідовності балетні вистави, де присутні образи скоморохів, запропонувати типологію образів. Наукова новизна. Вперше проведено комплексний аналіз основних аспектів прояву естетики скомороства в балетних образах, запропоновано типологію образів скоморохів у балетах у відповідності до їхньої ролі. Висновки. Культура скоморохів вплинула на художньо-образну систему балетного театру, де зустрічаємо образи скоморохів та лейтмотивів скомороства у виставах історичної та фольклорної тематики. Досить умовно, у відповідності до місця та ролі героїв-скоморохів у балетних виставах, можна провести розподіл образів на групи: скоморох як символ протиріччя зовнішньої веселощі та внутрішнього страждання («Петрушка»); скоморохи як реальна діюча особа, своєрідний атрибут життя XIV–XVІI століть («Іван Грозний»); скоморох як ілюстративна складова, символ російського побуту («Снігуронька»).

Біографія автора

Tetyana Lugovenko, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидат мистецтвознавства,  доцент кафедри хореографії

Посилання

Антонова Е. Школа берендеев. Завтра. 2007. 11 декабря.

Белкин А. Русские скоморохи. Москва : Наука, 1975. 192 с.

Блок Л. Д. Классический танец: История и современность. Москва : Искусство, 1987. 556 с.

Єльохіна О. О. Проблеми розвитку танцювального мистецтва України. Період Київської Русі : автореф. дис… канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.02 «Театральне мистецтво». Київ, 1996. 25 с.

Козинко Л. Шляхи становлення, розвитку та занепаду танцювального мистецтва скоморохів в Україні. Танцювальні студії. 2018. Вип. 2. С. 35–44.

«Конек-горбунок». Балет : энциклопедия / гл. ред. Ю. Григорович. Москва : Советская энциклопедия, 1981. С. 262.

«Опальный» балет «Скоморохи» называют главным событием Гаврилинского фестиваля. Красный север. 2014. 4 ноября. URL : http://www.krassever.ru/article/opal-nyy-balet-skomorokhi-nazyvayut-glavnym-sobytiyem-gavrilinskogo-festivalya (дата звернення 22.10.2018).

Рубина А. Избранник солнца. Избранник солнца. Официальный сайт. URL : http://obranets.narod.ru/libretto.html (дата звернення 25.10.2018)

Советские балеты : краткое содержание. Москва : Советский композитор, 1985. 324 с.

Соколов-Каминский А. Русский балет и фольклор. Музыка и хореография современного балета : сб. ст. Ленинград, 1987. Вып. 5. С. 218–240.

Тимофеева М. Н. Тема скоморошества в русской музыкальной культуре: инструментоведческий аспект : дис… канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство». Санкт-Петербург, 2016. 318 с.

Фамицин А. Скоморохи на Руси. Санкт-Петербург : Алетейя, 1995. 535 с.

Федорченко О. «Конька-Горбунка» впрягли в авангард. Балет Алексея Ратманского открыл фестиваль «Мариинский». Коммерсантъ. 2009. 18 марта. URL : https://www.kommersant.ru/doc/1139647

Фокин М. М. Против течения. Воспоминания балетмейстера. Статьи, письма. Ленинград –Москва : Искусство, 1962. 639 с.

Хомайко Ю. Любовь и смерть диссидента Петрушки. Вечерний Харьков. 2000. 21 марта. С. 3.

Шамес Р. А. Собирательный образ скомороха и русская литература ХІХ – ХХ века. Герменевтика в России. 1998. № 3. URL : http://www.tversu.ru/Science/Hermeneutics/1998-3/1998-3-04.pdf (дата звернення 20.10.2018).

Antonova E. (2007, December 11). School of Berendey. Zavtra [in Russian].

Belkin, A. (1975). Russian skomorokhs. Moscow: Nauka [in Russian].

Blok, L.D. (1987). Classical dance: History and modernity. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Yelokhina, O.O. (1996). Problems of development of dance art of Ukraine. The period of Kievan Rus. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Kozynko, L. (2018). Ways of formation, development and decline of dance art of skomorokhs in Ukraine. Dance studies, issue 2, 35–44 [in Ukrainian].

“Konek-Gorbunok” [The Little Humpbacked Horse]. (1981). Grigorovich Ju. (Eds.) Ballet: Encyclopedia. Moscow: Soviet Encyclopedia [in Russian].

The “Disgraced” ballet “Skomorokhs” is called the main event of the Gavrilin festival. (2014, November 4). Krasnyj sever. Retrieved from http://www.krassever.ru/article/opal-nyy-balet-skomorokhi-nazyvayut-glavnym-sobytiyem-gavrilinskogo-festivalya [in Russian].

Rubina A. Chosen by the sun. Chosen by the sun. Official site. Retrieved from http://obranets.narod.ru/libretto.html [in Russian].

Soviet ballets: a summary (1985). Moscow: Soviet composer [in Russian].

Sokolov-Kaminskij, A. (1985). Russian ballet and folklore. Music and choreography of modern ballet, issue 5, 218–240. Leningrad [in Russian].

Timofeeva, M.N. (2016). The theme of skomorokhs in Russian musical culture: instrumental aspect. Candidate’s thesis. St. Petersburg [in Russian].

Famintsyin, A.S. (1995). Skomorokhs in Russia. St. Petersburg: Aletejja [in Russian].

Fedorchenko, O. (2009, March 18). The Konek-Gorbunok was harnessed to the vanguard. Ballet Alexei Ratmansky opened the festival "Mariinsky". Kommersant. Retrieved from https://www.kommersant.ru/doc/1139647 [in Russian].

Fokin, M.M. (1962). Against the stream. Memories choreographer. Articles, letters. Leningrad-Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Homajko, Ju. (2000, March 21). Love and death of a dissident Petrushka. Vechernij Har'kov, 3 [in Russian].

Shames, R.A. (1998). The collective image of skomorokhs and Russian literature of the XIX-XX centuries. Hermeneutics in Russia, 3. Retrieved from http://www.tversu.ru/Science/Hermeneutics/1998-3/1998-3-04.pdf [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство