Manifestations of aesthetics of skomorokhs in ballet images

Authors

  • Tetyana Lugovenko Boris Grinchenko Kyiv University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167026

Keywords:

ballet, skomorokh, ballet theater, aesthetics of skomorokh, ballet image

Abstract

Purpose of Research is to identify the main aspects of the manifestation of the aesthetics of skomorokhs in ballet images. Methodology. The use of analytical, historical, chronological, typological methods allowed us to identify and analyze in a historical sequence ballet performances, where there are images of skomorokhs, to offer a typology of images. Scientific novelty. For the first time, a comprehensive analysis of the main aspects of the manifestation of aesthetics of skomorokhs in ballet images was carried out, a typology of images of skomorokhs in ballets was proposed in accordance with their role. Conclusions. The culture of skomorokhs influenced the artistic-figurative system of the ballet theater, where we meet the images of skomorokhs and leitmotifs of skomorokhs in the performances of historical and folk themes. Rather conditionally, in accordance with the place and role of the hero- skomorokhs in ballet performances, it is possible to distribute the images into groups: skomorokh as a symbol of the contradiction of external fun and internal suffering ("Parsley"); skomorokh as a real actor, a peculiar attribute of life of the XIV-XVII centuries (“Ivan the Terrible”); skomorokh as an illustrative component, a symbol of Russian life ("Snow Maiden").

Author Biography

Tetyana Lugovenko, Boris Grinchenko Kyiv University

Candidate of Art History (PhD in art history), Associate Professor of the Department of Choreography

References

Антонова Е. Школа берендеев. Завтра. 2007. 11 декабря.

Белкин А. Русские скоморохи. Москва : Наука, 1975. 192 с.

Блок Л. Д. Классический танец: История и современность. Москва : Искусство, 1987. 556 с.

Єльохіна О. О. Проблеми розвитку танцювального мистецтва України. Період Київської Русі : автореф. дис… канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.02 «Театральне мистецтво». Київ, 1996. 25 с.

Козинко Л. Шляхи становлення, розвитку та занепаду танцювального мистецтва скоморохів в Україні. Танцювальні студії. 2018. Вип. 2. С. 35–44.

«Конек-горбунок». Балет : энциклопедия / гл. ред. Ю. Григорович. Москва : Советская энциклопедия, 1981. С. 262.

«Опальный» балет «Скоморохи» называют главным событием Гаврилинского фестиваля. Красный север. 2014. 4 ноября. URL : http://www.krassever.ru/article/opal-nyy-balet-skomorokhi-nazyvayut-glavnym-sobytiyem-gavrilinskogo-festivalya (дата звернення 22.10.2018).

Рубина А. Избранник солнца. Избранник солнца. Официальный сайт. URL : http://obranets.narod.ru/libretto.html (дата звернення 25.10.2018)

Советские балеты : краткое содержание. Москва : Советский композитор, 1985. 324 с.

Соколов-Каминский А. Русский балет и фольклор. Музыка и хореография современного балета : сб. ст. Ленинград, 1987. Вып. 5. С. 218–240.

Тимофеева М. Н. Тема скоморошества в русской музыкальной культуре: инструментоведческий аспект : дис… канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство». Санкт-Петербург, 2016. 318 с.

Фамицин А. Скоморохи на Руси. Санкт-Петербург : Алетейя, 1995. 535 с.

Федорченко О. «Конька-Горбунка» впрягли в авангард. Балет Алексея Ратманского открыл фестиваль «Мариинский». Коммерсантъ. 2009. 18 марта. URL : https://www.kommersant.ru/doc/1139647

Фокин М. М. Против течения. Воспоминания балетмейстера. Статьи, письма. Ленинград –Москва : Искусство, 1962. 639 с.

Хомайко Ю. Любовь и смерть диссидента Петрушки. Вечерний Харьков. 2000. 21 марта. С. 3.

Шамес Р. А. Собирательный образ скомороха и русская литература ХІХ – ХХ века. Герменевтика в России. 1998. № 3. URL : http://www.tversu.ru/Science/Hermeneutics/1998-3/1998-3-04.pdf (дата звернення 20.10.2018).

Antonova E. (2007, December 11). School of Berendey. Zavtra [in Russian].

Belkin, A. (1975). Russian skomorokhs. Moscow: Nauka [in Russian].

Blok, L.D. (1987). Classical dance: History and modernity. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Yelokhina, O.O. (1996). Problems of development of dance art of Ukraine. The period of Kievan Rus. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Kozynko, L. (2018). Ways of formation, development and decline of dance art of skomorokhs in Ukraine. Dance studies, issue 2, 35–44 [in Ukrainian].

“Konek-Gorbunok” [The Little Humpbacked Horse]. (1981). Grigorovich Ju. (Eds.) Ballet: Encyclopedia. Moscow: Soviet Encyclopedia [in Russian].

The “Disgraced” ballet “Skomorokhs” is called the main event of the Gavrilin festival. (2014, November 4). Krasnyj sever. Retrieved from http://www.krassever.ru/article/opal-nyy-balet-skomorokhi-nazyvayut-glavnym-sobytiyem-gavrilinskogo-festivalya [in Russian].

Rubina A. Chosen by the sun. Chosen by the sun. Official site. Retrieved from http://obranets.narod.ru/libretto.html [in Russian].

Soviet ballets: a summary (1985). Moscow: Soviet composer [in Russian].

Sokolov-Kaminskij, A. (1985). Russian ballet and folklore. Music and choreography of modern ballet, issue 5, 218–240. Leningrad [in Russian].

Timofeeva, M.N. (2016). The theme of skomorokhs in Russian musical culture: instrumental aspect. Candidate’s thesis. St. Petersburg [in Russian].

Famintsyin, A.S. (1995). Skomorokhs in Russia. St. Petersburg: Aletejja [in Russian].

Fedorchenko, O. (2009, March 18). The Konek-Gorbunok was harnessed to the vanguard. Ballet Alexei Ratmansky opened the festival "Mariinsky". Kommersant. Retrieved from https://www.kommersant.ru/doc/1139647 [in Russian].

Fokin, M.M. (1962). Against the stream. Memories choreographer. Articles, letters. Leningrad-Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Homajko, Ju. (2000, March 21). Love and death of a dissident Petrushka. Vechernij Har'kov, 3 [in Russian].

Shames, R.A. (1998). The collective image of skomorokhs and Russian literature of the XIX-XX centuries. Hermeneutics in Russia, 3. Retrieved from http://www.tversu.ru/Science/Hermeneutics/1998-3/1998-3-04.pdf [in Russian].

Published

2019-01-22

Issue

Section

Мистецтвознавство