Читання художніх творів як засіб формування умінь критичного мислення студентів-філологів ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-0303.2022.1.06Ключові слова:
Критичне мислення, художній твір, критичне читанняАнотація
У статті розглянуто теоретичні передумови розвитку поняття ‘критичне мислення’. Визначено особливості художнього тексту як засобу формування умінь критичного мислення студентів, окреслені критерії добору художніх тестів для читання з метою розвитку умінь критичного мислення. Критичне читання художнього тексту постає як ефективний інструмент формування умінь критичного мислення. Автори статті пропонують практичну ілюстрацію завдань для розвитку вмінь критичного мислення студентів за допомогою читання художнього тексту, які узгоджуються із традиційною етапністю роботи над текстом (дотекстовий, текстовий, післятекстовий) і базуються на моделі критичного мислення Ліндсей Кленфілд. На кожному із визначених етапів активізуються конкретні когнітивні процеси згідно з рівнями пізнавальної діяльності Б. Блума.
Посилання
Anderson, L. W., Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing. New York: Longman.
Arkhipova, YE.O., Kovalevska, O.V. (2012). Krytychne myslennya yak neobkhidna skladova rozumovoyi diyalnosti lyudyny v mezhakh suchasnoho informatsiynoho suspilstva. Humanitarnyy chasopys, № 2, S. 34-38.
Bilyanska, I. (2017). Kryteriyi vidboru khudozhnikh audioknyh dlya formuvannya anhlomovnoyi audytornoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv. Teoretychna i dydaktychna filolohiya. Seriya “Pedahohika”, № 26, S. 4-17.
Bloom, B. S., Krathwohl, D. R., Bertram, B. M. (1984). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Longman.
Charyulu, M. (2018). Complications in reading abridged texts: A study on cultural destruction by ELLs in meaning-making process. Review of research. UGC Approved Journal, No. 48514, 7(9), 1-4.
Crawford, A., Wendy, S., Samuel, R.M. (2005). Teaching and learning strategies for the thinking classroom. IDEA.
Drahinda O.V., Drobotun V.M., Munʹyai M.V., Osidak V.V. (2020). Modern Oriental Prose: Texts and Tasks for Critical Readers, Thinker and Writers: teksty ta zavdannya dlya rozvytku vmin usnoho ta pysemnoho movlennya. K.: Aktsent.
Elder, L. (2007). Why Critical Thinking? Retrieved from (https://www.criticalthinking.org/pages/our-conception-of-critical-thinking/411
Folomkina, S. K. (2005). Navchannya chytannya inozemnoyu movoyu v nemovnomu vuzi: navch.- metod. posibnyk. M.: Vyshcha shkola.
Fomenko, T. M. (2005). Kriticheskoye myshleniye kak osnova obucheniya kriticheskomu chteniyu studentov yazykovykh fakultetov. Problemy sovremennoho obrazovanyya, № 6, 2017.
Kant, Y. (2007). Krytyka chystoho rozumu / per. s nem. N. Losskoho. M.: Éksmo.
Kavytska, T., Shovkovyi, V., & Osidak, V. (2021). Source-Based Writing in Secondary School: Challenges and Accomplishments. In C. Giannikas (Ed.), Teaching Practices and Equitable Learning in Children's Language Education, P. 63-83.
Khaleeva, Y.Y. (1989). Osnovy teoriyi obucheniya ponimaniyu inoyazychnoy rechi (podhotovka perevodchykov). M.: Vyssh. shk.
Khalpern, D. (2000). Psykholohiya krytychnoho myslennya. SPb.: Piter.
Kozhedub, L.H. (2012). Linhvostylistychnyy analiz ta interpretatsiya oryhinalnykh khudozhnikh tekstiv u protsesi navchannya chytannya maybutnikh filolohiv. Pedahohika i psykholohiya. № 3, 32-36.
Lindsey, K. (2001). Tvorcheskoe i kriticheskoe myshleniye // Poznavatelnye psikhicheskiye protsessy / [sost. i obshch. red. A. H. Maklakova], 445-449. SPb.: Piter.
Lipman, M. (1988). Critical thinking: What can it be? // Institute of Critical Thinking. Resource Publication, Series 1, № 1.
Makarenko, V. M., Tumantsova, O. O. (2008). Yak opanuvaty tekhnolohiyu formuvannya krytychnoho myslennya. KH.: Vydavnycha hrupa «Osnova».
Matron, E.D. (2002). Khudozhestvennoe proyzvedenye na urokakh inostrannoho yazyka. M.: Flinta.
Matsenko, N.V., Svir, N.V. (2018). Vchymosya vchytysya ta krytychno myslyty. Nestandartni zavdannya za temamy tyzhniv do kursu «YA doslidzhuyu svit». 1 klas. kh. : Vyd. hrupa «Osnova».
Morozova, Y.H. (2012). Ispolʹzovanye khudozhestvennykh tekstov dlya formirovaniya sotsyokulturnoy kompetentsyy v protsesse obuchenyya inostrannomu yazyku v vuzakh // Aktualnye voprosy fylolohyy i metodiky prepodavanyya inostrannykh yazykov: materyaly tretey mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsyy. SPb.: Hosudarstvennaya polyarnaya akademiya, S.317-327.
Natsyuk, M. B. (2014). Vidbir khudozhnikh tvoriv dlya formuvannya linhvosotsiokulturnoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv anhliyskoyi movy u chytanni khudozhnoyi literatury // Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu: Seriya: «Pedahohichni nauky», № 1 (22), s. 45–50.
Nikolayeva, S. YU. (2013). Metodyka navchannya inozemnykh mov i kultur: teoriya i praktyka: pidruchnyk dlya stud. klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv / O. Bihych. B., Borysko N. F., Boretska H. E. ta in. / za zah. red. S. yu. Nikolayevoyi. K.: Lenvit.
Osidak V., Nesterenko N. (2021). Model formuvannya rozumu krytychnoho myslennya za dopomohoyu khudozhnoho tvoru na urokakh anhliyskoyi movy v seredniy shkoli. Ars Linguodidacticae, 7, 13–23.
Pakhomova, T.O. (2012). Chytatska kompetentnist u protsesi vyvchennya inshomovnykh khudozhnikh tekstiv. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, № 1(17). Rezhym dostupu: https://web.znu.edu.ua/herald/issues/2012/ped-1-2012/132-136.pdf
Petersen, S.E., & Ostendorf, M. (2007). Text Simplification for Language Learners: A Corpus Analysis. Speech and Language Technology in Education Farmington, 1(3), P. 69-72.
Pyrohova, O. E. (2014). Chtenye khudozhestvennoy literatury kak sredstvo formirovaniya yazykovoy lichnosti. Vestnik TvHU. Seriya «Filolohiya», №1, S. 231-235.
Polonska, T. K. (2016). Avtentychnyy tekst yak osnovny strukturny komponent navchalnykh posibnykiv elektyvnykh kursiv z inozemnykh mov dlya uchniv profilnoyi shkoly (na prykladi navchalnoho posibnyka “Culture and Art of Great Britain”). Problemy suchasnoho pidruchnyka, 17, 377-388.
Pometun, O. I. (2010). Osnovy krytychnoho myslennya: navchalnyy posibnyk dlya uchniv starshykh klasiv zahalnoosvitnoyi shkoly. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan.
Rokmr, T. (2011). Marks pislya marksyzma: Filosofiya Karla Marksa. M.: Kanon.
Smorzh, L. (2004). Filosofiya: navch. posib. K.: Kondor.
Solovova, E. N. (2008). Metodyka navchannya inozemnym movam. Bazovy kurs. Posobye dlya studentiv ped. vuziv i uchyteliv. M.: Astrelʹ.
Tarnopolʹsʹkyy, O.B. (2006). Metodyka navchannya inshomovnoyi movlennyevoyi diyalnosti u vyshchomu movnomu zakladi osvity: navchalnyy posibnyk. K.: INKOS.
Terno, S.O. (2019). Krytychne myslennya – serednovichna vidstalistʹ? Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, Vyp. 37, S. 301-306.
Trubitsyna, O. Y. (2019). Metodyka navchannya inozemniy movi: navchalny posibnyk i praktykum dlya akademichnoho bakalavriata. M.: Yzdatelstvo Yurayt.
Tyahlo, A. V. (1999). Krytycheskoe myshlenye: problema mirovoho obrazovanyya KHKHI stolittya. KH.: Yzd-vo Un-ta vnutrennykh del, 1999. 284 s.
Tyahlo, O. (2006) Krytychne myslennya – osvitnya innovatsiya doby demokratychno oriyentovanykh transformatsiy suspilstva. Visnyk prohram shkilnykh obminiv, № 28, C. 7–10.
Tyahlo, O.V. (2017). Dosvid zasvoyennya krytychnoho myslennya v ukrayinskiy vyshchiy shkoli. Filosofiya osvity, № 2, S. 240–257.
Tsvyrko, E.Y. (2014). Khudozhestvennyy tekst kak predmet analiticheskoho chteniya. Aktualnye problemy humanytarnoho obrazovanyya: sbornik dokladov I Mezhdunar. Internet-konf. URL: https://elib.bsu.by/handle/123456789/95196
Tsepkova, A. V. (2017). Printsypy opisaniya metodychnoho potentsyala khudozhestvennogo teksta na inostrannom yazyke. Vestnyk Novosybyrskoho hosudarstvennoho pedahohycheskoho unyversyteta. tom 7, № 4.
Van, T. Th. M. (2009). The Relevance of Literary Analysis to Teaching Literature in the EFL Classroom. English Teaching Forum, 2-9 (3).
Vishnyakova T. A. (1982). Obucheniye russkomu yazyku studentov-nefylolohov. / T. A. Vishnyakova. M.: Rus. yazyk.
Voloshyna, N.Y. (2002). Naukove obgruntuvannya zmistu predmeta literatury, kharakterystyka navchalnoyi prohramy. Naukovi osnovy metodyky literatury: navchalno-metodychnyy posibnyk./ N. Y. Voloshyna. K.: Lenvit. S. 29−35.
Vukina, N. V. (2007). Krytychne myslennya: yak tsoho navchaty: nauk.-metod. posibnyk / N. V. Vukina, N. p. Dementiyevska, I. M. Sushchenko; za nauk. red. O. I. Pometun. Kharkiv: Vydavnycha hrupa «Osnova»: «Triada+».
Zintz, M.V., and Maggart, Z.R. (1984). The reading process, the teacher and the learner. Dubuque, IA: Wm. C. Brown.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Політика охорони авторських прав відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Автори, що публікують свої статті в журналі "Ars Linguodidacticae" (журналі відкритого доступу) зберігають за собою такі права:
- Автори зберігають за собою права на авторство своєї статті та надають журналу "Ars Linguodidacticae" право першої публікації рукопису своєї статті на умовах ліцензії Creative Commons (CC BY-NC 4.0) Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на автора оригінальної роботи та першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae". Інформація про збереження права на авторство надається на титульній сторінці статті.
- Автори зберігають за собою право укладати окремі угоди на неексклюзивне розповсюдження своєї статті у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі "Ars Linguodidacticae" (наприклад, розміщувати статтю в електронних бібліотеках, архівах та каталогах або публікувати у складі інститутських збірників та монографій), за умови обов'язкового повного посилання на першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae".
- Політика журналу "Ars Linguodidacticae" дає змогу та заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад в інститутському репозитарії або на персональному сайті) рукопису роботи як до її подання до редакції, так і під час її редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно позначається на оперативності й динаміці цитування статті.
Редакція журналу зберігає за собою видавничі права на:
- зверстані оригінали статей та весь номер журналу;
- оформлення журналу, а також оригінальні ілюстративні та додаткові матеріали;
- репринтні перевидання журналу в друкованому та електронному вигляді.
Політика охорони авторських прав провадиться відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Для отримання додаткової інформації, будь ласка, прочитайте повний текст Публічної ліцензії CC BY-NC 4.0
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.