Читання художніх творів як засіб формування умінь критичного мислення студентів-філологів ЗВО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2022.1.06

Ключові слова:

Критичне мислення, художній твір, критичне читання

Анотація

У статті розглянуто теоретичні передумови розвитку поняття ‘критичне мислення’. Визначено особливості художнього тексту як засобу формування умінь критичного мислення студентів, окреслені критерії добору художніх тестів для читання з метою розвитку умінь критичного мислення. Критичне читання художнього тексту постає як ефективний інструмент формування умінь критичного мислення. Автори статті пропонують практичну ілюстрацію завдань для розвитку вмінь критичного мислення студентів за допомогою читання художнього тексту, які узгоджуються із традиційною етапністю роботи над текстом (дотекстовий, текстовий, післятекстовий) і базуються на моделі критичного мислення  Ліндсей Кленфілд. На кожному із визначених етапів активізуються конкретні когнітивні процеси згідно з рівнями пізнавальної діяльності Б. Блума.

Біографії авторів

Наталія Нестеренко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

магістр середньої освіти, кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур

Ольга Драгінда, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат філологічних наук, доцент, кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур

Посилання

Anderson, L. W., Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing. New York: Longman.

Arkhipova, YE.O., Kovalevska, O.V. (2012). Krytychne myslennya yak neobkhidna skladova rozumovoyi diyalnosti lyudyny v mezhakh suchasnoho informatsiynoho suspilstva. Humanitarnyy chasopys, № 2, S. 34-38.

Bilyanska, I. (2017). Kryteriyi vidboru khudozhnikh audioknyh dlya formuvannya anhlomovnoyi audytornoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv. Teoretychna i dydaktychna filolohiya. Seriya “Pedahohika”, № 26, S. 4-17.

Bloom, B. S., Krathwohl, D. R., Bertram, B. M. (1984). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Longman.

Charyulu, M. (2018). Complications in reading abridged texts: A study on cultural destruction by ELLs in meaning-making process. Review of research. UGC Approved Journal, No. 48514, 7(9), 1-4.

Crawford, A., Wendy, S., Samuel, R.M. (2005). Teaching and learning strategies for the thinking classroom. IDEA.

Drahinda O.V., Drobotun V.M., Munʹyai M.V., Osidak V.V. (2020). Modern Oriental Prose: Texts and Tasks for Critical Readers, Thinker and Writers: teksty ta zavdannya dlya rozvytku vmin usnoho ta pysemnoho movlennya. K.: Aktsent.

Elder, L. (2007). Why Critical Thinking? Retrieved from (https://www.criticalthinking.org/pages/our-conception-of-critical-thinking/411

Folomkina, S. K. (2005). Navchannya chytannya inozemnoyu movoyu v nemovnomu vuzi: navch.- metod. posibnyk. M.: Vyshcha shkola.

Fomenko, T. M. (2005). Kriticheskoye myshleniye kak osnova obucheniya kriticheskomu chteniyu studentov yazykovykh fakultetov. Problemy sovremennoho obrazovanyya, № 6, 2017.

Kant, Y. (2007). Krytyka chystoho rozumu / per. s nem. N. Losskoho. M.: Éksmo.

Kavytska, T., Shovkovyi, V., & Osidak, V. (2021). Source-Based Writing in Secondary School: Challenges and Accomplishments. In C. Giannikas (Ed.), Teaching Practices and Equitable Learning in Children's Language Education, P. 63-83.

Khaleeva, Y.Y. (1989). Osnovy teoriyi obucheniya ponimaniyu inoyazychnoy rechi (podhotovka perevodchykov). M.: Vyssh. shk.

Khalpern, D. (2000). Psykholohiya krytychnoho myslennya. SPb.: Piter.

Kozhedub, L.H. (2012). Linhvostylistychnyy analiz ta interpretatsiya oryhinalnykh khudozhnikh tekstiv u protsesi navchannya chytannya maybutnikh filolohiv. Pedahohika i psykholohiya. № 3, 32-36.

Lindsey, K. (2001). Tvorcheskoe i kriticheskoe myshleniye // Poznavatelnye psikhicheskiye protsessy / [sost. i obshch. red. A. H. Maklakova], 445-449. SPb.: Piter.

Lipman, M. (1988). Critical thinking: What can it be? // Institute of Critical Thinking. Resource Publication, Series 1, № 1.

Makarenko, V. M., Tumantsova, O. O. (2008). Yak opanuvaty tekhnolohiyu formuvannya krytychnoho myslennya. KH.: Vydavnycha hrupa «Osnova».

Matron, E.D. (2002). Khudozhestvennoe proyzvedenye na urokakh inostrannoho yazyka. M.: Flinta.

Matsenko, N.V., Svir, N.V. (2018). Vchymosya vchytysya ta krytychno myslyty. Nestandartni zavdannya za temamy tyzhniv do kursu «YA doslidzhuyu svit». 1 klas. kh. : Vyd. hrupa «Osnova».

Morozova, Y.H. (2012). Ispolʹzovanye khudozhestvennykh tekstov dlya formirovaniya sotsyokulturnoy kompetentsyy v protsesse obuchenyya inostrannomu yazyku v vuzakh // Aktualnye voprosy fylolohyy i metodiky prepodavanyya inostrannykh yazykov: materyaly tretey mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsyy. SPb.: Hosudarstvennaya polyarnaya akademiya, S.317-327.

Natsyuk, M. B. (2014). Vidbir khudozhnikh tvoriv dlya formuvannya linhvosotsiokulturnoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv anhliyskoyi movy u chytanni khudozhnoyi literatury // Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu: Seriya: «Pedahohichni nauky», № 1 (22), s. 45–50.

Nikolayeva, S. YU. (2013). Metodyka navchannya inozemnykh mov i kultur: teoriya i praktyka: pidruchnyk dlya stud. klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv / O. Bihych. B., Borysko N. F., Boretska H. E. ta in. / za zah. red. S. yu. Nikolayevoyi. K.: Lenvit.

Osidak V., Nesterenko N. (2021). Model formuvannya rozumu krytychnoho myslennya za dopomohoyu khudozhnoho tvoru na urokakh anhliyskoyi movy v seredniy shkoli. Ars Linguodidacticae, 7, 13–23.

Pakhomova, T.O. (2012). Chytatska kompetentnist u protsesi vyvchennya inshomovnykh khudozhnikh tekstiv. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, № 1(17). Rezhym dostupu: https://web.znu.edu.ua/herald/issues/2012/ped-1-2012/132-136.pdf

Petersen, S.E., & Ostendorf, M. (2007). Text Simplification for Language Learners: A Corpus Analysis. Speech and Language Technology in Education Farmington, 1(3), P. 69-72.

Pyrohova, O. E. (2014). Chtenye khudozhestvennoy literatury kak sredstvo formirovaniya yazykovoy lichnosti. Vestnik TvHU. Seriya «Filolohiya», №1, S. 231-235.

Polonska, T. K. (2016). Avtentychnyy tekst yak osnovny strukturny komponent navchalnykh posibnykiv elektyvnykh kursiv z inozemnykh mov dlya uchniv profilnoyi shkoly (na prykladi navchalnoho posibnyka “Culture and Art of Great Britain”). Problemy suchasnoho pidruchnyka, 17, 377-388.

Pometun, O. I. (2010). Osnovy krytychnoho myslennya: navchalnyy posibnyk dlya uchniv starshykh klasiv zahalnoosvitnoyi shkoly. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan.

Rokmr, T. (2011). Marks pislya marksyzma: Filosofiya Karla Marksa. M.: Kanon.

Smorzh, L. (2004). Filosofiya: navch. posib. K.: Kondor.

Solovova, E. N. (2008). Metodyka navchannya inozemnym movam. Bazovy kurs. Posobye dlya studentiv ped. vuziv i uchyteliv. M.: Astrelʹ.

Tarnopolʹsʹkyy, O.B. (2006). Metodyka navchannya inshomovnoyi movlennyevoyi diyalnosti u vyshchomu movnomu zakladi osvity: navchalnyy posibnyk. K.: INKOS.

Terno, S.O. (2019). Krytychne myslennya – serednovichna vidstalistʹ? Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, Vyp. 37, S. 301-306.

Trubitsyna, O. Y. (2019). Metodyka navchannya inozemniy movi: navchalny posibnyk i praktykum dlya akademichnoho bakalavriata. M.: Yzdatelstvo Yurayt.

Tyahlo, A. V. (1999). Krytycheskoe myshlenye: problema mirovoho obrazovanyya KHKHI stolittya. KH.: Yzd-vo Un-ta vnutrennykh del, 1999. 284 s.

Tyahlo, O. (2006) Krytychne myslennya – osvitnya innovatsiya doby demokratychno oriyentovanykh transformatsiy suspilstva. Visnyk prohram shkilnykh obminiv, № 28, C. 7–10.

Tyahlo, O.V. (2017). Dosvid zasvoyennya krytychnoho myslennya v ukrayinskiy vyshchiy shkoli. Filosofiya osvity, № 2, S. 240–257.

Tsvyrko, E.Y. (2014). Khudozhestvennyy tekst kak predmet analiticheskoho chteniya. Aktualnye problemy humanytarnoho obrazovanyya: sbornik dokladov I Mezhdunar. Internet-konf. URL: https://elib.bsu.by/handle/123456789/95196

Tsepkova, A. V. (2017). Printsypy opisaniya metodychnoho potentsyala khudozhestvennogo teksta na inostrannom yazyke. Vestnyk Novosybyrskoho hosudarstvennoho pedahohycheskoho unyversyteta. tom 7, № 4.

Van, T. Th. M. (2009). The Relevance of Literary Analysis to Teaching Literature in the EFL Classroom. English Teaching Forum, 2-9 (3).

Vishnyakova T. A. (1982). Obucheniye russkomu yazyku studentov-nefylolohov. / T. A. Vishnyakova. M.: Rus. yazyk.

Voloshyna, N.Y. (2002). Naukove obgruntuvannya zmistu predmeta literatury, kharakterystyka navchalnoyi prohramy. Naukovi osnovy metodyky literatury: navchalno-metodychnyy posibnyk./ N. Y. Voloshyna. K.: Lenvit. S. 29−35.

Vukina, N. V. (2007). Krytychne myslennya: yak tsoho navchaty: nauk.-metod. posibnyk / N. V. Vukina, N. p. Dementiyevska, I. M. Sushchenko; za nauk. red. O. I. Pometun. Kharkiv: Vydavnycha hrupa «Osnova»: «Triada+».

Zintz, M.V., and Maggart, Z.R. (1984). The reading process, the teacher and the learner. Dubuque, IA: Wm. C. Brown.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-01

Як цитувати

Нестеренко, Н., & Драгінда, О. (2023). Читання художніх творів як засіб формування умінь критичного мислення студентів-філологів ЗВО. ARS LINGUODIDACTICAE, (9), 81–101. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2022.1.06

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ВИЩІЙ ТА СЕРЕДНІЙ ШКОЛАХ