ПРОБЛЕМНИЙ ПІДХІД У НАВЧАННІ СИНТАКСИСУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-0303.2023.2.01Ключові слова:
проблемний підхід, навчання синтаксису української мови, модель двобічного проєктування, опитуванняАнотація
У статті репрезентовано результати запровадження проблемного підходу в процес вивчення української мови у 8-му класі основної школи. Запропоновано організацію навчання за моделлю двобічного проєктування (3C3R). Структуру уроку розроблено з використанням кількох типів навчальних активностей, зокрема: представлення теми уроку як навчальної проблеми; її розв'язання спільно з учнями в серії проблемних завдань; самостійне розв'язання проблемного завдання школярами, спільний аналіз підсумків уроку. Опитування учнів організовано з метою перевірки їхнього сприйняття навчання за допомогою проблемного методу, а також знань й окремих умінь, засвоєних на уроці та під час виконання домашнього завдання. Результати дослідження свідчать про переконливу користь для учнів умінь розглядати мовну тему як навчальну проблему, а саме: ресурс зацікавлення учнів навчальною проблемою, розвиток синтаксичної компетентності, удосконалення усного супроводу логічних операцій. Авторки пропонують використовувати оригінальну структуру уроку української мови із серією проблемних завдань для розрізнення складних явищ синтаксису української мови, зокрема прикладки, порівняльного звороту і підрядного порівняльного речення.
Посилання
Allen, D., Donham, R., & Bernhardt, S. (2011). Problem‐based learning. New Directions for Teaching and Learning, 128, 21–29. https://doi.org/10.1002/tl.465
Ansarian, L., & Teoh, M. L. (2018). Problembased language learning. An innovative approach to learn a new language. SpringerBriefs. https://doi.org/10.1007/978-981-13-0941-0_2
Arani, S. M. N., Zarei, A. A., & Sarani, A. (2023). Problem-based language learning: Why aren't teachers using it? Social Sciences & Humanities Open, 8(1), 100668. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100668
Bortnyk, A. (2020, February 6). Vykorystannya suchasnykh form i metodiv navchannya na riznykh etapakh urokiv ukrayinsʹkoyi movy i literatury v zakladakh zahalʹnoyi serednʹoyi osvity. [Employing modern forms and methods of teaching at various stages of Ukrainian language and literature lessons in general secondary school]. Na Urok (in Ukrainian). https://bit.ly/47gJbX7
Brent, K. (2018). Target language use and performance in project-based language learning (PBLL). The Journal of Asia TEFL, 15(1), 199–207. https://doi.org/10.18823/asiatefl.2018.15.1.14.199
Burlachenko, N. (2018). Navchalna problema yak systemoutvoryuyucha katehoriya teoriyi problemnoho navchannya [The educational problem as a system-forming category of the theory of problem-based learning]. Innovative Pedagogy, 6, 9–14 (in Ukrainian).
Cotton, C. (2011). Problem-based learning in secondary science. Issues, 95, 42–43.
Dyomina, I. (2018, March 26). Yak i koly zastosovuvaty problemne navchannya [Problem-based learning]. NUSH (in Ukrainian). https://bit.ly/48gBz8l
Glazova, O. (2021). Ukrayinska mova. Pidruchnyk dlya 8-ykh klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Ukrainian language: Textbook for 8th-grade of secondary school. Education] (in Ukrainian).
Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16, 235–266. https://doi.org/10.1023/B:EDPR.0000034022.16470.f3
Holub, N. (2015). Kontseptualni zasady suchasnoyi metodyky navchannya ukrayinskoyi movy v zahalʹnoosvitniy shkoli [Conceptual foundations of modern methods of teaching Ukrainian language in secondary schools]. Ukrainian Pedagogical Journal, 1, 107–118 (in Ukrainian). http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_1_14
Hung, W. (2006). The 3C3R model: A conceptual framework for designing problems in PBL. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 1(1), 55–77. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1006
Hung, W. (2009). The 9-step problem design process for problem-based learning: Application of the 3C3R model. Educational Research Review, 4(2), 118–141. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2008.12.001
Jonassen, D. H., & Hung, W. (2008). All Problems are not equal: Implications for problem-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 2(2), 6–28. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1080
Kashi, H., Afraz, S., & Samimi, F. (2022). Designing a problem-based model of writing development for Iranian EFL learners. Iranian Journal of Applied Language Studies, 14(1), 129–144. https://doi.org/10.22111/IJALS.2022.39135.2182
Kleban, O. (2021, October 17). Problemne navchannya. Vidminyuvannya imennykiv [Problembased learning]. Na Urok (in Ukrainian). https://bit.ly/41GqaMJ
Kök, F. Z., & Duman, B. (2023). The effect of problem-based learning on problem-solving skills in English language teaching. Journal of Pedagogical Research, 7(1), 154–173. https://doi.org/10.33902/jpr.202318642
Kucheruk, O. (2009). Perspektyvni tekhnolohiyi navchannya v shkilnomu kursi ukrayinskoyi movy [Prospective teaching technologies in the school course of the Ukrainian language]. Ivan Franko Zhytomyr State University Press (in Ukrainian).
Kyselova, O., & Yefimenko, A. (2013). Zastosuvannya tekhnolohiy problemnoho navchannya v umovakh standartyzatsiyi vyshchoyi osvity [Application of problem-based learning technologies in the conditions of higher education standardization]. Science and Education, 1(2), 23–25 (in Ukrainian).
Liubashenko, O. (2021). Navchannya usnoho dialohu na urotsi ukrayinskoyi movy metodom dyskusiyi. Ohlyad posibnyka dlya osnovnoyi serednoyi shkoly [Teaching and learning ukrainian spoken dialogue in a secondary school classroom: A book review]. Ars Linguodidacticae, 8, 58–67 (in Ukrainian). https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.8.07
Marushkevych, L. (2020, April 28). Osobystisno zoriyentovanyy urok ukrayinskoyi movy ukrayinskoyi movy u systemi problemnoho navchannya [Personality-oriented lesson of Ukrainian language in the system of problem-based learning]. Genezum (in Ukrainian). https://bit.ly/47rwUz7
Mishan, F. M. (2011). Whose learning is it anyway? Problem-based learning in language teacher development. Innovation in Language Learning and Teaching, 5(3), 253–272. https://doi.org/10.1080/17501229.2010.548558
Miy Klas. (n. d. a). Pro porivnyalnyy zvorot ta yoho oformlennya na pysmi [On the comparative turn and its presentation in writing] (in Ukrainian). https://bit.ly/47kCof1
Miy Klas. (n. d. b). SPR z pidryadnymy obstavynnymy porivnyalnymy [SPR with subordinate adverbial comparative] (in Ukrainian). https://bit.ly/47nVy3P
Othman, N., & Shah, M. I. A. (2013). ProblemBased Learning in the English Language Classroom. English Language Teaching, 6(3). https://doi.org/10.5539/elt.v6n3p125
Poddenezha, A. (2020). Problemne navchannya [Problem-based learning]. Ukrainian Language Teachers' Blog. (In Ukrainian). https://easyukrainian.blogspot.com/p/blog-page_31.html
Rosyidin, I., Nurrudin, N., & Dewanti, R. (2022). The effect of problem-based learning model towards students' comprehension of the English reading text. English Review: Journal of English Education, 10(2), 565–578. https://doi.org/10.25134/erjee.v10i2.6259
Savery, J., & Duffy, T. (1995). Problem based learning: An instructional model and its constructivist framework. Educational Technology archive, 35(5), 31–38.
Shyshkova, A. (2023. December 8). Problemne navchannya ukrayinsʹkoyi movy u 8-mu klas. Porivnyalʹnyy zvorot. [Problem-based learning of Ukrainian language in 8th grade. Comparative construction]. Vseosvita (in Ukrainian). https://bit.ly/3tDCsZH
Yavir, V., & Bilousenko, P. (1992). Problemnosytuatyvni zavdannya na urokakh ukrayinsʹkoyi movy [Problem-situational tasks in Ukrainian language lessons]. Education (in Ukrainian).
Zabolotnyi, O., & Zabolotnyi, V. (2016). Ukrayinsʹka mova Pidruchnyk dlya 8-ykh klasiv zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladiv [Ukrainian language: Textbook for 8th-grade of secondary school]. Geneza (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олеся Любашенко, Наталія Вавровська, Анна Шишкова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Політика охорони авторських прав відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Автори, що публікують свої статті в журналі "Ars Linguodidacticae" (журналі відкритого доступу) зберігають за собою такі права:
- Автори зберігають за собою права на авторство своєї статті та надають журналу "Ars Linguodidacticae" право першої публікації рукопису своєї статті на умовах ліцензії Creative Commons (CC BY-NC 4.0) Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на автора оригінальної роботи та першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae". Інформація про збереження права на авторство надається на титульній сторінці статті.
- Автори зберігають за собою право укладати окремі угоди на неексклюзивне розповсюдження своєї статті у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі "Ars Linguodidacticae" (наприклад, розміщувати статтю в електронних бібліотеках, архівах та каталогах або публікувати у складі інститутських збірників та монографій), за умови обов'язкового повного посилання на першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae".
- Політика журналу "Ars Linguodidacticae" дає змогу та заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад в інститутському репозитарії або на персональному сайті) рукопису роботи як до її подання до редакції, так і під час її редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно позначається на оперативності й динаміці цитування статті.
Редакція журналу зберігає за собою видавничі права на:
- зверстані оригінали статей та весь номер журналу;
- оформлення журналу, а також оригінальні ілюстративні та додаткові матеріали;
- репринтні перевидання журналу в друкованому та електронному вигляді.
Політика охорони авторських прав провадиться відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Для отримання додаткової інформації, будь ласка, прочитайте повний текст Публічної ліцензії CC BY-NC 4.0
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.