ПРОБЛЕМНИЙ ПІДХІД У НАВЧАННІ СИНТАКСИСУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2023.2.01

Ключові слова:

проблемний підхід, навчання синтаксису української мови, модель двобічного проєктування, опитування

Анотація

У статті репрезентовано результати запровадження проблемного підходу в процес вивчення української мови у 8-му класі основної школи. Запропоновано організацію навчання за моделлю двобічного проєктування (3C3R). Структуру уроку розроблено з використанням кількох типів навчальних активностей, зокрема: представлення теми уроку як навчальної проблеми; її розв'язання спільно з учнями в серії проблемних завдань; самостійне розв'язання проблемного завдання школярами, спільний аналіз підсумків уроку. Опитування учнів організовано з метою перевірки їхнього сприйняття навчання за допомогою проблемного методу, а також знань й окремих умінь, засвоєних на уроці та під час виконання домашнього завдання. Результати дослідження свідчать про переконливу користь для учнів умінь розглядати мовну тему як навчальну проблему, а саме: ресурс зацікавлення учнів навчальною проблемою, розвиток синтаксичної компетентності, удосконалення усного супроводу логічних операцій. Авторки пропонують використовувати оригінальну структуру уроку української мови із серією проблемних завдань для розрізнення складних явищ синтаксису української мови, зокрема прикладки, порівняльного звороту і підрядного порівняльного речення.

Біографії авторів

Олеся Любашенко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор педагогічних наук, професор, кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур

Наталія Вавровська, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

студентка бакалаврської програми "Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній школі"

Анна Шишкова, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

студентка бакалаврської програми "Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній школі"

Посилання

Allen, D., Donham, R., & Bernhardt, S. (2011). Problem‐based learning. New Directions for Teaching and Learning, 128, 21–29. https://doi.org/10.1002/tl.465

Ansarian, L., & Teoh, M. L. (2018). Problembased language learning. An innovative approach to learn a new language. SpringerBriefs. https://doi.org/10.1007/978-981-13-0941-0_2

Arani, S. M. N., Zarei, A. A., & Sarani, A. (2023). Problem-based language learning: Why aren't teachers using it? Social Sciences & Humanities Open, 8(1), 100668. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100668

Bortnyk, A. (2020, February 6). Vykorystannya suchasnykh form i metodiv navchannya na riznykh etapakh urokiv ukrayinsʹkoyi movy i literatury v zakladakh zahalʹnoyi serednʹoyi osvity. [Employing modern forms and methods of teaching at various stages of Ukrainian language and literature lessons in general secondary school]. Na Urok (in Ukrainian). https://bit.ly/47gJbX7

Brent, K. (2018). Target language use and performance in project-based language learning (PBLL). The Journal of Asia TEFL, 15(1), 199–207. https://doi.org/10.18823/asiatefl.2018.15.1.14.199

Burlachenko, N. (2018). Navchalna problema yak systemoutvoryuyucha katehoriya teoriyi problemnoho navchannya [The educational problem as a system-forming category of the theory of problem-based learning]. Innovative Pedagogy, 6, 9–14 (in Ukrainian).

Cotton, C. (2011). Problem-based learning in secondary science. Issues, 95, 42–43.

Dyomina, I. (2018, March 26). Yak i koly zastosovuvaty problemne navchannya [Problem-based learning]. NUSH (in Ukrainian). https://bit.ly/48gBz8l

Glazova, O. (2021). Ukrayinska mova. Pidruchnyk dlya 8-ykh klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Ukrainian language: Textbook for 8th-grade of secondary school. Education] (in Ukrainian).

Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16, 235–266. https://doi.org/10.1023/B:EDPR.0000034022.16470.f3

Holub, N. (2015). Kontseptualni zasady suchasnoyi metodyky navchannya ukrayinskoyi movy v zahalʹnoosvitniy shkoli [Conceptual foundations of modern methods of teaching Ukrainian language in secondary schools]. Ukrainian Pedagogical Journal, 1, 107–118 (in Ukrainian). http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_1_14

Hung, W. (2006). The 3C3R model: A conceptual framework for designing problems in PBL. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 1(1), 55–77. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1006

Hung, W. (2009). The 9-step problem design process for problem-based learning: Application of the 3C3R model. Educational Research Review, 4(2), 118–141. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2008.12.001

Jonassen, D. H., & Hung, W. (2008). All Problems are not equal: Implications for problem-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 2(2), 6–28. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1080

Kashi, H., Afraz, S., & Samimi, F. (2022). Designing a problem-based model of writing development for Iranian EFL learners. Iranian Journal of Applied Language Studies, 14(1), 129–144. https://doi.org/10.22111/IJALS.2022.39135.2182

Kleban, O. (2021, October 17). Problemne navchannya. Vidminyuvannya imennykiv [Problembased learning]. Na Urok (in Ukrainian). https://bit.ly/41GqaMJ

Kök, F. Z., & Duman, B. (2023). The effect of problem-based learning on problem-solving skills in English language teaching. Journal of Pedagogical Research, 7(1), 154–173. https://doi.org/10.33902/jpr.202318642

Kucheruk, O. (2009). Perspektyvni tekhnolohiyi navchannya v shkilnomu kursi ukrayinskoyi movy [Prospective teaching technologies in the school course of the Ukrainian language]. Ivan Franko Zhytomyr State University Press (in Ukrainian).

Kyselova, O., & Yefimenko, A. (2013). Zastosuvannya tekhnolohiy problemnoho navchannya v umovakh standartyzatsiyi vyshchoyi osvity [Application of problem-based learning technologies in the conditions of higher education standardization]. Science and Education, 1(2), 23–25 (in Ukrainian).

Liubashenko, O. (2021). Navchannya usnoho dialohu na urotsi ukrayinskoyi movy metodom dyskusiyi. Ohlyad posibnyka dlya osnovnoyi serednoyi shkoly [Teaching and learning ukrainian spoken dialogue in a secondary school classroom: A book review]. Ars Linguodidacticae, 8, 58–67 (in Ukrainian). https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.8.07

Marushkevych, L. (2020, April 28). Osobystisno zoriyentovanyy urok ukrayinskoyi movy ukrayinskoyi movy u systemi problemnoho navchannya [Personality-oriented lesson of Ukrainian language in the system of problem-based learning]. Genezum (in Ukrainian). https://bit.ly/47rwUz7

Mishan, F. M. (2011). Whose learning is it anyway? Problem-based learning in language teacher development. Innovation in Language Learning and Teaching, 5(3), 253–272. https://doi.org/10.1080/17501229.2010.548558

Miy Klas. (n. d. a). Pro porivnyalnyy zvorot ta yoho oformlennya na pysmi [On the comparative turn and its presentation in writing] (in Ukrainian). https://bit.ly/47kCof1

Miy Klas. (n. d. b). SPR z pidryadnymy obstavynnymy porivnyalnymy [SPR with subordinate adverbial comparative] (in Ukrainian). https://bit.ly/47nVy3P

Othman, N., & Shah, M. I. A. (2013). ProblemBased Learning in the English Language Classroom. English Language Teaching, 6(3). https://doi.org/10.5539/elt.v6n3p125

Poddenezha, A. (2020). Problemne navchannya [Problem-based learning]. Ukrainian Language Teachers' Blog. (In Ukrainian). https://easyukrainian.blogspot.com/p/blog-page_31.html

Rosyidin, I., Nurrudin, N., & Dewanti, R. (2022). The effect of problem-based learning model towards students' comprehension of the English reading text. English Review: Journal of English Education, 10(2), 565–578. https://doi.org/10.25134/erjee.v10i2.6259

Savery, J., & Duffy, T. (1995). Problem based learning: An instructional model and its constructivist framework. Educational Technology archive, 35(5), 31–38.

Shyshkova, A. (2023. December 8). Problemne navchannya ukrayinsʹkoyi movy u 8-mu klas. Porivnyalʹnyy zvorot. [Problem-based learning of Ukrainian language in 8th grade. Comparative construction]. Vseosvita (in Ukrainian). https://bit.ly/3tDCsZH

Yavir, V., & Bilousenko, P. (1992). Problemnosytuatyvni zavdannya na urokakh ukrayinsʹkoyi movy [Problem-situational tasks in Ukrainian language lessons]. Education (in Ukrainian).

Zabolotnyi, O., & Zabolotnyi, V. (2016). Ukrayinsʹka mova Pidruchnyk dlya 8-ykh klasiv zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladiv [Ukrainian language: Textbook for 8th-grade of secondary school]. Geneza (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-26

Як цитувати

Любашенко, О., Вавровська, Н., & Шишкова, А. (2023). ПРОБЛЕМНИЙ ПІДХІД У НАВЧАННІ СИНТАКСИСУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ. ARS LINGUODIDACTICAE, (12), 5–17. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2023.2.01

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ