DIFFERENTIATION IN BUILDING LEXICAL COMPETENCE IN ENGLISH ORAL COMMUNICATION OF LAW MAJORS: ANALYSIS OF EXPERIMENTAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2019.3.06

Keywords:

lexical competence, experiment, differentiated teaching, efficiency, oral communication, goals, tasks and stages of the experiment, Law majors.

Abstract

Background. Several factors affect the identification of topicality of this research. First, the rapid integration of Ukraine into the European space requires some strong and determined changes in various spheres of our life, including education and law enforcement activity. Second, reforms and European integration require a fresh look at training competitive, proficient and competent specialists with developed skills in at least one foreign language. Therefore, the FL trainers of non-Linguistics majors are faced with the challenge to teach FL to students who have limited number of FL classroom hours and different levels of language proficiency. Consequently, applying differentiated teaching seems the best option.

Purpose. So, the goal of this research is to analyze the results of the experimental FL training aimed at validating the differentiated methodology of building lexical competence in the English oral communication of Law majors. Additionally, the paper describes the purpose, tasks and stages as well as the process of planning, preparing and conducting the experiment under consideration.

Discussion. Apart from the teaching methodology, the author offers criteria for selecting participants of the study alongside with the criteria to assess lexical competence in oral communication of Law students. The hypothesis of the study was verified by the methods of systematization and processing of the research data. Thus, the data obtained from the experimental training and assessment have demonstrated a positive trend in boosting lexical competence in the English oral communication of the research participants.

Results. To sum up, the goal of this research is reached, and the tasks are solved. The experiment data prove that the differentiation model of building lexical competence in English oral communication is effective.

Author Biography

Ihor Romanov, National Academy of Internal Affairs

Department of foreign languages

References

Bochkarova O. Yu. (2005). Harakteristika

anglomovnogo metodichnogo auditivnogo povidomlennya / O. Yu Bochkarova / Visnik Kyivskogo natsionalnogo Lingvsstichnogo unsversitetu. Seriya Pedagogika ta psihologiya. K.: Vid.

Tsentr KNLU // (Бочкарьова О. Ю. Характеристика англомовного методичного аудитивного повідомлення / О. Ю Бочкарьова //

Вісник Київського національного лінгвістичного

університету. Серія Педагогіка та психологія. –

К.: Вид. Центр КНЛУ, 2005. – Вип. 9. – С. 201-

.

Buhbinder V. A. (1971). Pro strukturu

gipotezi ta rol u metodichnomu doslidzhenni / Materiali II respublikanskoyi konferentsiyi z problem eksperimentuvannya v metoditsi

navchannya inozemnih mov // (Бухбіндер В. А.

Про структуру гіпотези та її роль у методичному

дослідженні / В. А. Бухбіндер // Матеріали

ІІ республіканської конференції з проблем

експериментування в методиці навчання

іноземних мов. – Київ, 1971. – С. 38–39).

Goryunova E. S. (2011). Kriterii otbora tekstov

dlya obucheniya studentov neyazyikovyih vuzov

inoyazyichnomu professionalno orientirovannomu chteniyu [Elektronniy resurs] / Vestnik

Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, Tomsk, № 2 // (Горюнова Е. С.

Критерии отбора текстов для обучения студентов неязыковых вузов иноязычному

профессионально ориентированному чтению

[Електронний ресурс] / Е. С. Горюнова

// Вестник Томского государственного

педагогического университета. – Томск. –

№ 2).

Gurvich P. B. (1980). Teoriya i praktika eksperimenta v metodike prepodavaniya inostrannyih yazyikov : spetskurs. M-vo prosvescheniya RSFSR: Vladimir. gos. ped. in-tim.

P. I. Lebedeva-Polyanskogo // (Гурвич П. Б.

Теория и практика эксперимента в

методикепреподавания иностранных языков :

спецкурс / Перси Борисович Гурвич ; М-во

просвещения РСФСР, Владимир. гос. пед. интим. П. И. Лебедева-Полянского. – Владимир :

[б. в.], 1980. – 104 с.).

Lazorenko L. V. (2016). Navchannya anglomovnogo monologichnogo movlennya maybutnih matematikiv z vikoristannyam Veb-kvestu

: dis. ... kand. ped. nauk : 13.00.02. M-vo osviti i nauki Ukrainy: Kyiv. nats. un-t im. Tarasa Shevchenka // (Лазоренко Л. В. Навчання

англомовного монологічного мовлення

майбутніх математиків з використанням Вебквесту : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02

/ ЛазоренкоЛюдмила Володимирівна ; М-во

освіти і науки України, Київ. нац. ун-т ім. Тараса

Шевченка. – Київ, 2016. – 251 арк.).

Paschuk V. S. (2002). Navchannya studentiv movnih spetsialnostey usnogo angliyskogo

monologichnogo movlennya z vikoristannyam

avtentichnih hudozhnih filmiv : dis. ... kand. ped.

nauk : 13.00.02. Kyiv: Kyiv. nats. Lingvistichniy un-t. // (Пащук В. С. Навчання студентів

мовних спеціальностей усного англійського

монологічного мовлення з використанням

автентичних художніх фільмів : дис. ...

канд. пед. наук : 13.00.02 / Пащук Вікторія

Степанівна ; Київ. нац. лінгвістичний ун-т. –

Київ, 2002. – 247 арк. : табл. – На правах

рукопису).

Seregin N. V. (2012). Nauchnaya problematika, gipoteza i kriterii uspeshnosti teoreticheskoy

osnovyi pedagogicheskogo issledovaniya / Mir

nauki, kulturyi, obrazovaniya. №1, S. 147–149 //

(Серегин Н. В. Научная проблематика, гипотеза

и критерии успешности теоретической основы

педагогического исследования / Н. В. Серегин

// Мир науки, культуры, образования. – 2012. –

№ 1. – С. 147–149).

Shtulman E. A. (1988). K voprosu o metodologii nauchnyih issledovaniy / Inostrannyie yazyiki v shkole. № 1, S. 77–79 // (Штульман Э. А. К

вопросу о методологии научных исследований

/ Э. А. Штульман // Иностранные языки в

школе. – 1988. – № 1. – С. 77–79).

Nunan D. (1989). Designing tasks for the

communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Nunez P., Cristina Moral Competencia léxica y competencia comunicativa: bases para el

diseño de programas didácticos en la educación

escolar. Accessed from: http://www.sedll.org/

sites/default/files/journal/competencia_lexica_y_

competencia_comunicativar_nunez_maa_p.pdf

Published

2019-06-25

How to Cite

Romanov, I. (2019). DIFFERENTIATION IN BUILDING LEXICAL COMPETENCE IN ENGLISH ORAL COMMUNICATION OF LAW MAJORS: ANALYSIS OF EXPERIMENTAL TRAINING. Ars Linguodidacticae, (3), 45–50. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2019.3.06

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF TEACHING FOREIGN LANGUAGE AND LITERATURE IN SECONDARY AND TERTIARY SCHOOL