TEACHER EXCELLENCE IN THE LECTURES ON LINGUISTIC DISCIPLINES
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-0303.2019.3.07Keywords:
teaching in the tertiary school, methods of teaching, non-traditional lectures, linguistic disciplines.Abstract
Background: On the modern stage of development of excellence in lecturing, many innovative technologies and methods to perfect presentation skills of teachers are used. However, these methods are not always effective at teaching of the Humanities. This article considers ways to enhance teaching excellence in lecturing on Linguistics to Philology majors.
Purpose: to systematize and describe alternative types of lectures for teaching linguistic disciplines.
Discussion: The consideration of non-traditional types of lectures has enabled systematization of those which are effective for teaching linguistic disciplines. They include: problem-based lecture, lecture-conversation, binary lecture (two lecturers), lecture-visualisation, lecture with feedback and brainstorming. It is worthwhile to implement combined non-traditional lectures and interdisciplinary approach which will provide the blended learning with an emphasis on Science, the Humanities and general professional training.
Results: The author offers tips on how to enhance the quality of lecture materials, manner of presentation and interaction with the audience. Additionally, some typical lecturer’s mistakes were also considered in the paper.
teaching in the tertiary school; methods of teaching; non-traditional lectures; linguistic disciplines.
References
Adamov, E.A. (1985). Lichnost lektora.
M:Znaniye // (Адамов Е. А. Личность лектора. –
М.: «Знание», 1985. – 64 с.).
Vitvytska, S. (2003). Osnovy pedagogiky vyshchoyi shkoly // (Вітвицька С. С. Основипедагогіки
вищої школи: Методичний посібник. – К.: Центр
навчальної літератури, 2003. – 316 с.).
Volkov, A. (1986). Struktura lektsii // (Волков
А. А. Структура лекции. – М.: Знание, 1986. –
с.).
Volkov, A. (2001). Kurs russkoi retoriki //
(Волков А. А. Курс русской риторики. – М. :
Изд-во храма св. мц. Татианы, 2001).
Dvoryatkina, S. (2011). Innovatsionnyi podhod k organizatsii uchebno-vospitatelnogo protsessa, oriyentirovannogo na stanovleniye tselostnoi lichnosti spetsialista // (Дворяткина С. Н.
Инновационный поход к организации учебновоспитательного процесса, ориентированного
на становление целостной личности
специалиста. / Личность. Культура. Общество.
Том XIII. Вып. 4 №№ 67-68. С. 318-325).
Dmitrenko, T. (2011). Professionalno orientirovannoye obucheniye studenta v sisteme vysshego yazykovogo obrazovaniya // (Дмитренко Т. А.
Профессионально ориентированное обучение
студентов в системе высшего языкового
образования. / Личность. Культура. Общество.
Том XIII. Вып. 4 №№ 67-68. С. 325-329).
Karavan, Y. et al. Netradytsiyni formy lektsiy
u vushchiy shkoli // (Караван Ю. В. Саницька
А. О. Ташан М. С. Нетрадиційні форми лекцій
у вищій школі. Електронний ресурс. Режим
доступу: http: //nauka.zinet.info/15/caravan.
php).
Machynska N., Posysen, I. (2013). Osoblyvosti organizatsii I provedennya netradytsiynyh form lektsiynyh zanyat // (Мачинська Н.,
Посисень І. Особливості організації і
проведення нетрадиційних форм лекційних
занять. – Молодь і ринок (щомісячний науковопедагогічний журнал) №9 (104) вересень
вид. Дрогобицький державний пед. ун-т
ім. І. Франка – С. 66-71).
Metodyka // (Методика підготовки та
проведення лекцій у Київському національному
університеті внутрішніх справ / Методичні
рекомендації за ред. Є. М. Моісеєва).
[Електронний ресурс. Режим доступу: www.
naiau.kiev.ua/tslc/pages/nmr/doc].
Ortynskyi, V. (2009). Pedagogika vyshchoyi
shkoly // (Ортинський В. Л. Педагогіка вищої
школи: Навчальний посібник для студентів
вищих навчальних закладів. – К.: Центр
учбової літератури, 2009 – 427 с.).
Tyshchenko, K. (2018). Usnyi lektsiynyh kurs
«Vstup do movoznavstva» dlya 1 kursu shidnoyi filologii // (Тищенко К. М. Усний лекційний курс «Вступ до мовознавства» для 1-го курсу
східної філології (2018-2019 навчальний рік).
Turkot, T. (2013). Pedagogika ta psyhologiya vyshchoyi shkoly: navchalnyi posibnyk dlya
studentiv vyshchyh navchalnyh zakladiv //
(Туркот Т. І. Педагогіка та психологія вищої
школи: навчальний посібник для студентів
вищих навчальних закладів / Т. І. Туркот, О. А.
Коновал. – Херсон : Олді-плюс, 2013. – 466 с.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Маріана Стрижньова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright policy according to the terms of the license: Creative Commons "Attribution-NonCommercial" 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Authors who publish their articles in "Ars Linguodidacticae" (Open Access Journal) retain the following rights:
- The authors retain the copyright of their article and grant the Ars Linguodidacticae journal the right to first publish the manuscript of their article under the Creative Commons (CC BY-NC 4.0) Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with mandatory reference to the author of the original work and first original publication in the Ars Linguodidacticae journal. An indication of the retention of the copyright of the work is provided on the title page of the article.
- The authors reserve the right to enter into separate contracts for the non-exclusive distribution of their article as published in Ars Linguodidacticae (e.g., placing the article in electronic libraries, archives and catalogs or publishing it as part of institute collections and monographs), provided that a full reference to the first original publication in Ars Linguodidacticae is given.
- The policy of the "Ars Linguodidacticae" journal allows and encourages authors to post a manuscript both before and during editorial processing, as this promotes productive scientific discussion and has a positive effect on the speed and dynamics of citing the article.
The editorial board reserves publishing rights to:
- the collated original articles and to the entire issue of the journal.
- the design of the journal and original illustrative and supplementary materials.
- the reprint reprints of the Journal in printed and electronic form.
The copyright policy is carried out according to the terms of the license: Creative Commons "Attribution-NonCommercial" 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
For more information, please read the full text of the CC BY-NC 4.0 Public License.
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.