TEACHER EXCELLENCE IN THE LECTURES ON LINGUISTIC DISCIPLINES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2019.3.07

Keywords:

teaching in the tertiary school, methods of teaching, non-traditional lectures, linguistic disciplines.

Abstract

Background: On the modern stage of development of excellence in lecturing, many innovative technologies and methods to perfect presentation skills of teachers are used. However, these methods are not always effective at teaching of the Humanities. This article considers ways to enhance teaching excellence in lecturing on Linguistics to Philology majors.

Purpose: to systematize and describe alternative types of lectures for teaching linguistic disciplines.

Discussion: The consideration of non-traditional types of lectures has enabled systematization of those which are effective for teaching linguistic disciplines. They include: problem-based lecture, lecture-conversation, binary lecture (two lecturers), lecture-visualisation, lecture with feedback and brainstorming. It is worthwhile to implement combined non-traditional lectures and interdisciplinary approach which will provide the blended learning with an emphasis on Science, the Humanities and general professional training.

Results: The author offers tips on how to enhance the quality of lecture materials, manner of presentation and interaction with the audience. Additionally, some typical lecturer’s mistakes were also considered in the paper. 

teaching in the tertiary school; methods of teaching; non-traditional lectures; linguistic disciplines.

Author Biography

Mariana Stryzhnova, aras Shevchenko National University of Kyiv

Department of Teaching Methodology of Ukrainian and Foreign Languages and Literatures, Institute of Philology

References

Adamov, E.A. (1985). Lichnost lektora.

M:Znaniye // (Адамов Е. А. Личность лектора. –

М.: «Знание», 1985. – 64 с.).

Vitvytska, S. (2003). Osnovy pedagogiky vyshchoyi shkoly // (Вітвицька С. С. Основипедагогіки

вищої школи: Методичний посібник. – К.: Центр

навчальної літератури, 2003. – 316 с.).

Volkov, A. (1986). Struktura lektsii // (Волков

А. А. Структура лекции. – М.: Знание, 1986. –

с.).

Volkov, A. (2001). Kurs russkoi retoriki //

(Волков А. А. Курс русской риторики. – М. :

Изд-во храма св. мц. Татианы, 2001).

Dvoryatkina, S. (2011). Innovatsionnyi podhod k organizatsii uchebno-vospitatelnogo protsessa, oriyentirovannogo na stanovleniye tselostnoi lichnosti spetsialista // (Дворяткина С. Н.

Инновационный поход к организации учебновоспитательного процесса, ориентированного

на становление целостной личности

специалиста. / Личность. Культура. Общество.

Том XIII. Вып. 4 №№ 67-68. С. 318-325).

Dmitrenko, T. (2011). Professionalno orientirovannoye obucheniye studenta v sisteme vysshego yazykovogo obrazovaniya // (Дмитренко Т. А.

Профессионально ориентированное обучение

студентов в системе высшего языкового

образования. / Личность. Культура. Общество.

Том XIII. Вып. 4 №№ 67-68. С. 325-329).

Karavan, Y. et al. Netradytsiyni formy lektsiy

u vushchiy shkoli // (Караван Ю. В. Саницька

А. О. Ташан М. С. Нетрадиційні форми лекцій

у вищій школі. Електронний ресурс. Режим

доступу: http: //nauka.zinet.info/15/caravan.

php).

Machynska N., Posysen, I. (2013). Osoblyvosti organizatsii I provedennya netradytsiynyh form lektsiynyh zanyat // (Мачинська Н.,

Посисень І. Особливості організації і

проведення нетрадиційних форм лекційних

занять. – Молодь і ринок (щомісячний науковопедагогічний журнал) №9 (104) вересень

вид. Дрогобицький державний пед. ун-т

ім. І. Франка – С. 66-71).

Metodyka // (Методика підготовки та

проведення лекцій у Київському національному

університеті внутрішніх справ / Методичні

рекомендації за ред. Є. М. Моісеєва).

[Електронний ресурс. Режим доступу: www.

naiau.kiev.ua/tslc/pages/nmr/doc].

Ortynskyi, V. (2009). Pedagogika vyshchoyi

shkoly // (Ортинський В. Л. Педагогіка вищої

школи: Навчальний посібник для студентів

вищих навчальних закладів. – К.: Центр

учбової літератури, 2009 – 427 с.).

Tyshchenko, K. (2018). Usnyi lektsiynyh kurs

«Vstup do movoznavstva» dlya 1 kursu shidnoyi filologii // (Тищенко К. М. Усний лекційний курс «Вступ до мовознавства» для 1-го курсу

східної філології (2018-2019 навчальний рік).

Turkot, T. (2013). Pedagogika ta psyhologiya vyshchoyi shkoly: navchalnyi posibnyk dlya

studentiv vyshchyh navchalnyh zakladiv //

(Туркот Т. І. Педагогіка та психологія вищої

школи: навчальний посібник для студентів

вищих навчальних закладів / Т. І. Туркот, О. А.

Коновал. – Херсон : Олді-плюс, 2013. – 466 с.).

Published

2019-06-25

How to Cite

Stryzhnova, M. (2019). TEACHER EXCELLENCE IN THE LECTURES ON LINGUISTIC DISCIPLINES. Ars Linguodidacticae, (3), 50–57. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2019.3.07

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF TEACHING FOREIGN LANGUAGE AND LITERATURE IN SECONDARY AND TERTIARY SCHOOL