WRITING RESPONSE TO OPEN-ENDED TASKS IN THE EXTERNAL INDEPENDENT EVALUATION TEST IN THE UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE: A LESSON IN THE 11TH GRADE OF UPPER SECONDARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.8.06

Keywords:

problem question, thesis, arguments, example from literature or other art form, example from history or from a test-participant’s personal experience, conclusion

Abstract

The article presents a lesson plan on coherent speech development in 11th- grade upper secondary school students. The study focuses on revealing the students’ understanding of the concept of problem question as it is essential for enhancing the learners’ skills to express their own ideas on the issues offered for discussion in the certification paper by providing well-grounded arguments and relevant examples. The emphasis is laid on structural components, compositional features, and language of the text as a result of performing the open-ended tasks with a detailed written response at the external independent evaluation test in the Ukrainian language and literature.

Author Biographies

Nataliia Khomin, Lyceum of Pavlivka, Volyn Region

teacher

Tetiana Tarasiuk, Lesya Ukrainka Volyn National University

PhD in Philology, associate professor

References

Vlasne vyslovlennia. Instruktyvno-metodychni materialy dlia pidhotovky ekzamenatoriv iz perevirky vidkrytykh zavdan zovnishnoho nezalezhnoho otsiniuvannia 2016 roku z ukrainskoi movy i literatury (2016) / ukl. N. Bilous, O. Danyleiko, I. Klymets, T. Kokhanevych, S. Lomakovych, I. Mamchych, L. Ovdii, A. Panchenkov, N. Syniavska, V. Tereshchenko. In Ukr. (Власне висловлення. Інструктивно-методичні матеріали для підготовки екзаменаторів із перевірки відкритих завдань зовнішнього незалежного оцінювання 2016 року з української мови і літератури / укл. Н. Білоус, О. Данилейко, І. Климець, Т. Коханевич, С. Ломакович, І. Мамчич, Л. Овдій, А. Панченков, Н. Синявська, В. Терещенко)

McDougall Christopher (2018). Born to Run. A Hidden Tribe, Superathletes,and the Race the World Has Never Seen. Kyiv: Nash format. In Ukr. (Макдуґал Крістофер. Народжені бігати. Рух до безмежних можливостей / пер. з англ. Оксана Кацанівська. Київ: Наш формат).

Slovnyk ukrainskoi movy. (1970-1980) / za red. I. Bilodida: v 11 t. Kyiv: Naukova dumka. In Ukr. (Словник української мови (1970-1980) / за ред. І. Білодіда: в 11 т. Київ: Наукова думка).

Skhemy otsiniuvannia zavdan vidkrytoi formy z rozghornutoiu vidpoviddiu z ukrainskoi movy i literatury 2021 roku (osnovna sesiia) [Е-resource]. – Available from: https://testportal.gov.ua/ukrmovalit/ In Ukr. (Схеми оцінювання завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю з української мови і літератури 2021 року (основна сесія). URL: https://testportal.gov.ua/ukrmovalit/).

Published

2021-11-23

How to Cite

Khomin, N., & Tarasiuk, T. (2021). WRITING RESPONSE TO OPEN-ENDED TASKS IN THE EXTERNAL INDEPENDENT EVALUATION TEST IN THE UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE: A LESSON IN THE 11TH GRADE OF UPPER SECONDARY SCHOOL. Ars Linguodidacticae, (8), 52–57. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.8.06

Issue

Section

TEACHING LANGUAGES IN SECONDARY AND TERTIARY SCHOOL: SHARING EXPERIENCE