Формування професійних компетентностей майбутніх учителів-філологів у процесі педагогічної практики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2025.1.02

Ключові слова:

педагогічна практика, професійний стандарт "Вчитель закладу загальної середньої освіти", види діяльності, професійні компетентності вчителя-філолога

Анотація

Статтю присвячено формуванню професійних компетентностей майбутніх учителів-філологів у процесі педагогічної практики, зокрема визначенню видів діяльності, які студенти-практиканти (майбутні вчителі-філологи) можуть виконувати під час проходження педагогічної практики та які спрямовані на набуття ними компетентностей, передбачених професійним стандартом "Вчитель закладу загальної середньої освіти". Відповідно до професійного стандарту освітній процес вимагає від педагога розвитку множинних компетентностей, які сприяють успішному виконанню його функцій в школі. У статті детально розглянуто шляхи набуття низки компетентностей (мовно-комунікативної, предметно-методичної, інформаційно-цифрової, психологічної, емоційно-етичної компетентності, інклюзивної, здоров'язбережувальної, прогностичної, організаційної, оцінювальноаналітичної компетентності, а також компетентності педагогічного партнерства та здатності до навчання протягом усього життя) через практичну діяльність майбутніх учителів. Кожна компетентність описана через конкретні види діяльності та заходи, які студенти можуть виконувати під час педагогічної практики для досягнення високих результатів у навчанні. Процес набуття компетентностей передбачає проведення уроків, позаурочних заходів, участь у науково-педагогічних проєктах, аналіз законодавчих актів та навчальних програм, а також використання цифрових технологій. У підсумку, дослідження доводить, що професійні компетентності майбутнього вчителя не тільки забезпечуються теоретичною підготовкою, але й є наслідком активної практичної діяльності, що сприяє їх формуванню і вдосконаленню.

Біографії авторів

В'ячеслав Шовковий, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри методики викладання української та іноземних мов та літератур

Тетяна Шовкова, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра германської філології та перекладу

Посилання

Ivanchenko, A. V., Dubasenyuk, O. A., Sbruyeva, A. A., & Antonova, O. Ye. (2005). Pedahohichna praktyka. Navchalno-metodychnyy posibnyk. [Pedagogical Internship. Teacher manual]. Zhytomyr university. (In Ukrainian).

Kravets, L. (2012). Pedahohichna praktyka yak chynnyk profesiynoho stanovlennya maybutnoho vchytelya. [Pedagogical internship as a factor in the professional development of pre-service teachers]. Pedahohichni nauky, 55, 80-86. (In Ukrainian).

Myronchuk N.M. (2017) Metodychni osnovy orhanizatsiyi pedahohichnoyi praktyky studentiv zakladu vyshchoyi osvity: metod. posibn. [Methodological bases of organisation of pedagogical internship of students of higher education institutions: a teacher manual]. Zhytomyr. (In Ukrainian).

Ministery for Education and Science. (2024). Profesiynyy standart "Vchytel zakladu zahalnoyi serednoyi osvity". [Professional standard "Secondary school teacher"]. https://mon.gov.ua/npa/prozatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladuzahalnoi-serednoi-osvity. (In Ukrainian).

Parsons, T. (1991). The social system. Psychology Press.

Solovey, M.I., Nikolayeva, S.Yu., Kudina, V.V., Demchuk, V.S., Boretska, H.E., & Taranik-Tkachuk, K.V. (Eds.). (2020). Pedahohichna praktyka studentiv u zakladakh zahalnoyi serednoyi osvity (pershyi (bakalavrskyi) riven vyshchoyi osvity). Navchalnyi posibnyk. [Pedagogical internships of students in secondary education institutions (first (bachelor) level of higher education): Teacher manual]. Vydavnychyi tsentr KNLU. (In Ukrainian).

Vorovka, M. I., & Protsenko, A. A. (2020). Pedahohichna praktyka yak zasib formuvannya profesiynoyi maysternosti vchytelya v umovakh reformuvannya osvity. [Pedagogical internship as a means of developing teacher's professional competences in the context of education reform] Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalnoosvitniy shkolakh, 2(69), 57-61. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-2.10 (In Ukrainian).

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds. & Trans.). Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4

Yahupov, V., & Svystun, V. (2007). Kompetentnisnyy pidkhid do pidhotovky fakhivtsiv u systemi vyshchoyi osvity. [Competence approach to training in higher education]. Scientific Proceedings of the National University of" Kyiv-Mohyla Academy". KM Academia, 71, 3-8. (In Ukrainian).

Yevtukh, M. B. (Eds.). (2019). Rol pedahohichnoyi praktyky u pidhotovtsi maibutnoho vchytelia [The impact of pedagogical internships in pre-service teacher training]. Scientific discoveries: projects, strategies and development: Collection of scientific papers "ΛΌГOΣ" with proceedings of the international scientific and practical conference, UK, 2, 140-143. https://doi.org/10.36074/25.10.2019.v2.23 (In Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

Шовковий, В., & Шовкова, Т. (2025). Формування професійних компетентностей майбутніх учителів-філологів у процесі педагогічної практики. ARS LINGUODIDACTICAE, (15(1), 26–46. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2025.1.02

Номер

Розділ

ПЕРСПЕКТИВИ ЛІНГВОДИДАКТИКИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ТА УНІВЕРСИТЕТІ