HIGHER INFORMATION EDUCATION: BASIC CONCEPTS OF THE DEFINITION

Authors

  • Oksana Matvienko
  • M. Tsyvin

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2017.150329

Keywords:

higher information education, library education, archival education, document science education, information analyst

Abstract

The purpose of the work. This study deals with the justification of the concept of «higher information education», identifying the main concepts appropriate for its definition. Methodology used for the justification of the scope of «higher information education» includes whitespace analysis. Comparing fragments of accumulated knowledge, it allows anticipating characteristics of yet unknown features of the object under study and delineating the boundaries of ignorance about it. Scientific novelty of the conducted research consists in the definition of «higher information education», based on the main concepts of professional information operations. Conclusions. Introduction and use of the new concepts, caused by the emergence of the new information speciality 029 «Information, Library and Information Science» objectively require clarification of their semantic values and definition of the limits of their use. One of the first and basic steps is to determine the term «higher information education» as such.


References

Бачинська Н. Базові концепції модернізації вищої бібліотечної освіти в Україні / Н. Бачинська // Вісник Книжкової палати. – 2015. – № 3. – С. 32–35.

Бездрабко В. В. Документознавство в Україні : інституціоналізація та сучасний розвиток / В. В. Бездрабко. – К. : Четверта хвиля, 2009. – 720 с.

Бруй Е.В. Гуманистическая парадигма библиотечного дела: комуникативный аспект // Вестник МГУКИ, 2016. – №3 (71). – С.169–173.

Гордукалова Г.Ф. Анализ информации: методы, технологии, организация: учеб.-практич. посо- бие. – СПб. : Профессия, 2009. – 512 с.

Доклады, прочитанные на публичных общих собраниях «Библиотечное дело как особая само- стоятельная специальность и библиотекари, как обособленная группа в ряду других специалистов» // Доклад библиотекаря Императорской Военно-медицинской академии А. Р. Войнич-Сяноженцкого (Прочитан в 1-м публичном собрании 1-го июня 1911 года) [Електрон.ресурс]. – Спосіб доступу: www. rba.ru/conference/forum3/docs/hist/voynitch.pdf

Дубова С.В. Підготовка документознавців для сфери державного управління в Україні (1995– 2008 р.р.): автореф. дис. ... канд. іст. наук : 27.00.02 / С.В. Дубова; Держ. акад. кер. кадрів культ. і мис- тец. – К., 2010. – 19 с.

Костирко Т. Бібліотечна іміджелогія як професійна інновація [Електронний ресурс] / Тамара Костирко // Вісник Книжкової палати. – 2011. – № 2. – С. 22–23.

Литвинова Л. Проблеми бібліотечної освіти у дисертаційних дослідженнях учених України // На- укові праці Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського. – 2015. – Вип. 42. – С. 555–566.

Маковська Н.В. Професійна архівна освіта в Україні: моделі, імідж, перспективи / Н. В. Мако- вська // Архіви України. – 2002. – № 1–3(249). – С. 46–54.

Малик Г. Д. Педагогічні умови реалізації компетентнісного підходу у професійній підготовці майбутнього документознавця: автореф. дис. … канд. пед. наук / Малик Галина Дмитрівна; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. – К., 2011. – 20 с.

Матвієнко О. Документознавча професіологія: проблеми і перспективи // Вісн. кн. палати. – 2007. – № 5. – С.30–32.

Матяш І. Концепція підготовки та післядипломної освіти кадрів для архівних установ України (проект) / І. Матяш, Я. Калакура, В. Лозицький, К. Селіверстова // Студії з архівної справи та докумен- тознавства. – 1998. – Т. 3. – С. 17–25.

Матяш І.Б. Левченко Л.Л. Міжнародна наукова конференція «Місце архівістів та роль архівів у суспільстві сьогодні й завтра» // Український історичний журнал. – 2013. – №1. – С. 223–228.

Назаренко Н. С. Формування комунікативної компетентності майбутніх документознавців у процесі вивчення гуманітарних дисциплін : автореф. дис. … канд. пед. наук / Назаренко Наталія Степа- нівна; Ін-т вищої освіти АПН України. – К.,2008. – 20 с.

Політова О. Документально-інформаційний потік з документознавчої професіології:структура, динаміка та сучасні тенденції // Вісник Книжкової палати.-2012.-№9.-С.38-41.

Розов М. «Парадигма», «Дисциплина», «Коллекторская программа» // Высшее образование в России. 2004. №9. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/paradigma-distsiplina-kollektorskaya-programma (дата обращения: 24.02.2017).

Сербін О. Аспекти реформування та вдосконалення сучасної бібліотечної освіти / О. Сербін, Т. Ярошенко // Вісник Книжкової палати. – 2015. – № 2. – С. 12–14.

Слободяник М.С. Стандарт як чинник відповіді документознавчої освіти на виклики часу / М.С. Слободяник // Документознавство. Бібліотекознавство. Інформаційна діяльність: проблеми на- уки, освіти, практики : зб. матеріалів VIII міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 17-19 трав. 2011 р. – К. : НАКККіМ, 2011. – С. 136–138.

Хомич І. Основні тенденції сучасної архівної науки та освіти в Україні у дослідженнях вітчиз- няних науковців / І. Хомич // Наукові записки з української історії. – 2012. – Вип. 32. – С. 269–273.

Чачко А.С. Теория библиотеки: гуманитарные и технологические проблемы в контексте цен- ностного (аксиологического) похода [Електрон.ресурс]. – Спосіб доступу: http://libconfs.narod.ru/2003/ s1/chachko.htm

Шемаєва Г. В. Інноваційна модель бібліотечної освіти: перспектива реалізації / Г. В. Ше- маєва // Вісник Харківської державної академії культури. – 2013. – Вип. 40. – С. 42–48.

Bachynsjka, N. (2015). The basic concept of library modernization of higher education in Ukraine. Visnyk Knyzhkovoji palaty, 3, 32-35 [in Ukrainian].

Bezdrabko, V.V. (2009). Documentation in Ukraine institutionalization and modern development. Kyiv: Chetverta khvylja [in Ukrainian].

Bruy, Ye.V. (2016). The humanistic paradigm of librarianship: the communicative aspect.Vestnik MGUKI, 3(71), 169-173 [in Russian].

Gordukalova, G.F. (2009). Information analysis: methods, technologies, organization. SPb.: Professiya [in Russian].

Reports read at public general meetings «Librarianship as a special independent specialty and librarians, as an isolated group among other specialists» // Report of the librarian of the Imperial Military Medical Academy, AR Voynich-Syаnozhentsky (Read in the 1st public meeting on June 1, 1911). Retrieved from: www.rba.ru/conference/forum3/docs/hist/voynitch.pdf

Dubova, S.V. (2010). Preparation of documentation for public administration in Ukraine (1995 - 2008 years). Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Derzh. akad. ker. kadriv kuljt. i mystec. [in Ukrainian].

Kostyrko, T. (2011). Library image study as a professional innovation. Visnyk Knyzhkovoji palaty, 2, 22-23. [in Ukrainian].

Lytvynova, L. (2015). Library Education Problems in the dissertations of scientists of Ukraine. Naukovi praci Nacionaljnoji biblioteky Ukrajiny im. V. I. Vernadsjkogho, 42, 555-566 [in Ukrainian].

Makovsjka, N.V. (2002) Professional Archival Education in Ukraine: the model image, prospects . Arkhivy Ukrajiny, 1-3(249), 46-54 [in Ukrainian].

Malyk, Gh. D. (2011). Pedagogical conditions of realization competence approach to training future of documentation specialist. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Kyjiv. un-t im. B. Ghrinchenka [in Ukrainian].

Matvijenko, O. (2007). Documentation profesiolohiya: problems and prospects. Visnyk Knyzhkovoji palaty, 5, 30–32 [in Ukrainian].

Matjash, I., & Kalakura, Ja., & Lozycjkyj, V., & Seliverstova, K.( 1998). The concept of postgraduate education and training of personnel for archival institutions in Ukraine (draft). Studiji z arkhivnoji spravy ta dokumentoznavstva, 3, 17-25 [in Ukrainian].

Matjash, I.B., & Levchenko, L.L. (2013). International Conference «The place of archivists and role of archives in the society today and tomorrow”. Ukrajinsjkyj istorychnyj zhurnal, 1, 223-228 [in Ukrainian].

Nazarenko, N. S. (2008) Formation of communicative competence of future document specialists in the study of humanities disciplines. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: In-t vyshhoji osvity APN Ukrajiny [in Ukrainian].

Politova, O. (2012). Documentary information flow from documentation profesiology: structure, dynamics and current trends.Visnyk Knyzhkovoji palaty, 9, 38-41[in Ukrainian].

Rozov, M. (2004). «Paradigm», «Discipline», «Collection program». Vysshee obrazovanie v Rossii. Retrieved from: http://cyberleninka.ru/article/n/paradigma-distsiplina-kollektorskaya-programma [in Russian].

Serbin, O., & Jaroshenko, T. (2015). Aspects of the reform and improvement of modern library education. Visnyk Knyzhkovoji palaty, 2, 12-14 [in Ukrainian].

Slobodjanyk, M.S. (2011). Standard as a factor of answer of document science education to challenges. Documentation. Library. Information activities: problems of science, education and practice: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, (pp. 136-138). Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].

Khomych, I. (2012) The main trends of contemporary archival science and education in Ukraine in the national research scientists. Naukovi zapysky z ukrajinsjkoji istoriji, 32, 269-273 [in Ukrainian].

Chachko, A.S. ( n.d.). Theory of the library: humanitarian and technological problems in the context of the value (axiological) campaign. Retrieved from http://libconfs.narod.ru/2003/s1/chachko.htm [in Russian].

Shemajeva, Gh. V. (2013). Innovative model library education: prospects of realization. Visnyk Kharkivsjkoji derzhavnoji akademiji kuljtury, 40, 42-48 [in Ukrainian].

Issue

Section

Статті