ВИЩА ІНФОРМАЦІЙНА ОСВІТА: ОСНОВНІ КОНЦЕПТИ ВИЗНАЧЕННЯ

Автор(и)

  • Oksana Matvienko
  • M. Tsyvin

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2017.150329

Ключові слова:

вища інформаційна освіта, бібліотечна освіта, архівна освіта, документознавча освіта, інформаційний аналітик

Анотація

Мета роботи. Виконане дослідження пов’язане з обґрунтуванням поняття «вища інформацій- на освіта», виявленням основних концептів, доцільних для його визначення. Методи, застосовані при обґрунтуванні змісту поняття «вища інформаційна освіта» – пробільний аналіз, який дає змогу, по- рівнюючи фрагменти накопичених знань, припустити характеристики ще не відомих особливостей об’єкта, який вивчається, й окреслити межі незнання про нього. Наукова новизна виконаного до- слідження полягає у визначенні поняття «вища інформаційна освіта», яке ґрунтується на основних концептах сфери професійної інформаційної діяльності. Висновки. Введення і використання нових понять, чинником появи яких є нова інформаційна спеціальність 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», об’єктивно потребує визначення, уточнення їхніх змістових значень, окреслення меж використання. Одним із перших і основних кроків є визначення власне самого терміну «вища інформа- ційна освіта».


Посилання

Бачинська Н. Базові концепції модернізації вищої бібліотечної освіти в Україні / Н. Бачинська // Вісник Книжкової палати. – 2015. – № 3. – С. 32–35.

Бездрабко В. В. Документознавство в Україні : інституціоналізація та сучасний розвиток / В. В. Бездрабко. – К. : Четверта хвиля, 2009. – 720 с.

Бруй Е.В. Гуманистическая парадигма библиотечного дела: комуникативный аспект // Вестник МГУКИ, 2016. – №3 (71). – С.169–173.

Гордукалова Г.Ф. Анализ информации: методы, технологии, организация: учеб.-практич. посо- бие. – СПб. : Профессия, 2009. – 512 с.

Доклады, прочитанные на публичных общих собраниях «Библиотечное дело как особая само- стоятельная специальность и библиотекари, как обособленная группа в ряду других специалистов» // Доклад библиотекаря Императорской Военно-медицинской академии А. Р. Войнич-Сяноженцкого (Прочитан в 1-м публичном собрании 1-го июня 1911 года) [Електрон.ресурс]. – Спосіб доступу: www. rba.ru/conference/forum3/docs/hist/voynitch.pdf

Дубова С.В. Підготовка документознавців для сфери державного управління в Україні (1995– 2008 р.р.): автореф. дис. ... канд. іст. наук : 27.00.02 / С.В. Дубова; Держ. акад. кер. кадрів культ. і мис- тец. – К., 2010. – 19 с.

Костирко Т. Бібліотечна іміджелогія як професійна інновація [Електронний ресурс] / Тамара Костирко // Вісник Книжкової палати. – 2011. – № 2. – С. 22–23.

Литвинова Л. Проблеми бібліотечної освіти у дисертаційних дослідженнях учених України // На- укові праці Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського. – 2015. – Вип. 42. – С. 555–566.

Маковська Н.В. Професійна архівна освіта в Україні: моделі, імідж, перспективи / Н. В. Мако- вська // Архіви України. – 2002. – № 1–3(249). – С. 46–54.

Малик Г. Д. Педагогічні умови реалізації компетентнісного підходу у професійній підготовці майбутнього документознавця: автореф. дис. … канд. пед. наук / Малик Галина Дмитрівна; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. – К., 2011. – 20 с.

Матвієнко О. Документознавча професіологія: проблеми і перспективи // Вісн. кн. палати. – 2007. – № 5. – С.30–32.

Матяш І. Концепція підготовки та післядипломної освіти кадрів для архівних установ України (проект) / І. Матяш, Я. Калакура, В. Лозицький, К. Селіверстова // Студії з архівної справи та докумен- тознавства. – 1998. – Т. 3. – С. 17–25.

Матяш І.Б. Левченко Л.Л. Міжнародна наукова конференція «Місце архівістів та роль архівів у суспільстві сьогодні й завтра» // Український історичний журнал. – 2013. – №1. – С. 223–228.

Назаренко Н. С. Формування комунікативної компетентності майбутніх документознавців у процесі вивчення гуманітарних дисциплін : автореф. дис. … канд. пед. наук / Назаренко Наталія Степа- нівна; Ін-т вищої освіти АПН України. – К.,2008. – 20 с.

Політова О. Документально-інформаційний потік з документознавчої професіології:структура, динаміка та сучасні тенденції // Вісник Книжкової палати.-2012.-№9.-С.38-41.

Розов М. «Парадигма», «Дисциплина», «Коллекторская программа» // Высшее образование в России. 2004. №9. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/paradigma-distsiplina-kollektorskaya-programma (дата обращения: 24.02.2017).

Сербін О. Аспекти реформування та вдосконалення сучасної бібліотечної освіти / О. Сербін, Т. Ярошенко // Вісник Книжкової палати. – 2015. – № 2. – С. 12–14.

Слободяник М.С. Стандарт як чинник відповіді документознавчої освіти на виклики часу / М.С. Слободяник // Документознавство. Бібліотекознавство. Інформаційна діяльність: проблеми на- уки, освіти, практики : зб. матеріалів VIII міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 17-19 трав. 2011 р. – К. : НАКККіМ, 2011. – С. 136–138.

Хомич І. Основні тенденції сучасної архівної науки та освіти в Україні у дослідженнях вітчиз- няних науковців / І. Хомич // Наукові записки з української історії. – 2012. – Вип. 32. – С. 269–273.

Чачко А.С. Теория библиотеки: гуманитарные и технологические проблемы в контексте цен- ностного (аксиологического) похода [Електрон.ресурс]. – Спосіб доступу: http://libconfs.narod.ru/2003/ s1/chachko.htm

Шемаєва Г. В. Інноваційна модель бібліотечної освіти: перспектива реалізації / Г. В. Ше- маєва // Вісник Харківської державної академії культури. – 2013. – Вип. 40. – С. 42–48.

Bachynsjka, N. (2015). The basic concept of library modernization of higher education in Ukraine. Visnyk Knyzhkovoji palaty, 3, 32-35 [in Ukrainian].

Bezdrabko, V.V. (2009). Documentation in Ukraine institutionalization and modern development. Kyiv: Chetverta khvylja [in Ukrainian].

Bruy, Ye.V. (2016). The humanistic paradigm of librarianship: the communicative aspect.Vestnik MGUKI, 3(71), 169-173 [in Russian].

Gordukalova, G.F. (2009). Information analysis: methods, technologies, organization. SPb.: Professiya [in Russian].

Reports read at public general meetings «Librarianship as a special independent specialty and librarians, as an isolated group among other specialists» // Report of the librarian of the Imperial Military Medical Academy, AR Voynich-Syаnozhentsky (Read in the 1st public meeting on June 1, 1911). Retrieved from: www.rba.ru/conference/forum3/docs/hist/voynitch.pdf

Dubova, S.V. (2010). Preparation of documentation for public administration in Ukraine (1995 - 2008 years). Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Derzh. akad. ker. kadriv kuljt. i mystec. [in Ukrainian].

Kostyrko, T. (2011). Library image study as a professional innovation. Visnyk Knyzhkovoji palaty, 2, 22-23. [in Ukrainian].

Lytvynova, L. (2015). Library Education Problems in the dissertations of scientists of Ukraine. Naukovi praci Nacionaljnoji biblioteky Ukrajiny im. V. I. Vernadsjkogho, 42, 555-566 [in Ukrainian].

Makovsjka, N.V. (2002) Professional Archival Education in Ukraine: the model image, prospects . Arkhivy Ukrajiny, 1-3(249), 46-54 [in Ukrainian].

Malyk, Gh. D. (2011). Pedagogical conditions of realization competence approach to training future of documentation specialist. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Kyjiv. un-t im. B. Ghrinchenka [in Ukrainian].

Matvijenko, O. (2007). Documentation profesiolohiya: problems and prospects. Visnyk Knyzhkovoji palaty, 5, 30–32 [in Ukrainian].

Matjash, I., & Kalakura, Ja., & Lozycjkyj, V., & Seliverstova, K.( 1998). The concept of postgraduate education and training of personnel for archival institutions in Ukraine (draft). Studiji z arkhivnoji spravy ta dokumentoznavstva, 3, 17-25 [in Ukrainian].

Matjash, I.B., & Levchenko, L.L. (2013). International Conference «The place of archivists and role of archives in the society today and tomorrow”. Ukrajinsjkyj istorychnyj zhurnal, 1, 223-228 [in Ukrainian].

Nazarenko, N. S. (2008) Formation of communicative competence of future document specialists in the study of humanities disciplines. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: In-t vyshhoji osvity APN Ukrajiny [in Ukrainian].

Politova, O. (2012). Documentary information flow from documentation profesiology: structure, dynamics and current trends.Visnyk Knyzhkovoji palaty, 9, 38-41[in Ukrainian].

Rozov, M. (2004). «Paradigm», «Discipline», «Collection program». Vysshee obrazovanie v Rossii. Retrieved from: http://cyberleninka.ru/article/n/paradigma-distsiplina-kollektorskaya-programma [in Russian].

Serbin, O., & Jaroshenko, T. (2015). Aspects of the reform and improvement of modern library education. Visnyk Knyzhkovoji palaty, 2, 12-14 [in Ukrainian].

Slobodjanyk, M.S. (2011). Standard as a factor of answer of document science education to challenges. Documentation. Library. Information activities: problems of science, education and practice: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, (pp. 136-138). Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].

Khomych, I. (2012) The main trends of contemporary archival science and education in Ukraine in the national research scientists. Naukovi zapysky z ukrajinsjkoji istoriji, 32, 269-273 [in Ukrainian].

Chachko, A.S. ( n.d.). Theory of the library: humanitarian and technological problems in the context of the value (axiological) campaign. Retrieved from http://libconfs.narod.ru/2003/s1/chachko.htm [in Russian].

Shemajeva, Gh. V. (2013). Innovative model library education: prospects of realization. Visnyk Kharkivsjkoji derzhavnoji akademiji kuljtury, 40, 42-48 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті