MODERN MUSEUM COMMUNICATION IN UKRAINE AND THE WORLD: STATE AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT

Authors

  • Irina Perederii
  • Nataliya Bilan

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2018.150365

Keywords:

museum, museum communication, QR code, Internet site, virtual museum, virtual tour, social networks

Abstract

Purpose of Article. The purpose of the article is to highlight and comprehensively analyze the modern forms, channels, and tools of museum communication that promote adaptation of these socio-culturainstitutions to productive activity in the conditions of the information society. Methodology. The methodology of the research was based on the organic set of modern basic scientific approaches (socio-cultural, systemic and interdisciplinary), principles (objectivity, comprehensiveness, determinism, continuity) and methods (system-structural, logical analysis, synthesis, generalization, updating). Scientific novelty. The scientific innovation of the work is to broaden the ideas about the perspective directions of the development of museum communication, based on the systematized representations of its leading forms, channels, and instruments by the authors. Conclusions. Communication capabilities of museums are related to their ability to communicate information with real objects directly or indirectly. The foundation of the communicative work of the museum is its foundations since the exhibition, and the educational and communicative projects organized on its basis are impossible without scientifically attributed and carefully preserved collections. Accordingly, the most effective channel of museum communication remains the exposition of the museum. Along with traditional forms and tools of museum communication, such as exhibition and exhibition, educational and educational, publishing, holding scientific conferences, the presentation of museums in the media, the new ones, connected with the development of modern information technologies, become especially important. These include museums’ websites, virtual museums, virtual tours and tours, QR codes, 3D technology, profiles of museums in social networks. It is the active development of the latter that will promote the broader communication of the museums with a broad audience of visitors, the expansion of inter-museum contacts, the integration of domestic museums into the world museum community.


Author Biographies

Irina Perederii

Doctor of Historical Sciences,
Associate Professor,
Head of the Ukrainian Studies, Culture, and Documentation Department,
Poltava National Technical Yuri Kondratyuk University

Nataliya Bilan

Director of the State Historical and Cultural Reserve
«The Field of the Great Poltava Battle»

References

Бєлікова М.В., Гресь-Євреінова С.В.Інновації в музейній практиці України та світу: досвід та проблеми запровадження. Актуальні проблеми, сучасний стан та перспективи розвитку індустрії туризму в Україні та Польщі: матеріали сьомої міжнародної науково-практичної конференції / за ред. І.В. Саух. Житомир : Вид-во ЖФ КІБІТ, 2013. С. 149-151.

Дубровіна Л., Киридон А., Матяш І. Архіви, бібліотеки, музеї – джерельна основа національної пам’яті, культурної спадщини України. Бібліотечний вісник: Науково-теоретичний журнал. 2017. № 1 (237). С. 3-10.

Маньковська Р.В. Сучасні музейні комунікації та перспективи їх розвитку. Краєзнавство. К.: Фоліант, 2013. Вип. 3. С. 75-84.

Лорд Б., Лорд Г. Менеджмент в музейном деле. М.: Логос, 2002. 256 с.

Матт Г., Льодерер Ю., Флатц Т. Культура і гроші: музей і підприємницька діяльність: практ. посіб.: пер. з нім. К, 2009. 173 с.

Bautista S.S. Museums in the Digital Age: Changing Meanings of Place, Community, and Culture. Alta Mira Press, 2017. 279 p. URL: https://books.google.com.ua/books?id=s3FBAgAAQBAJ&pg=PA208&lpg=PA208 &dq =виртуальный+музей+Уругвая&source=bl&ots=WNRet3Gl9W&sig=F6OPr4MK4LwbRFp0DqZ4HIKQVM4&hl=uk&sa=X&ved=0ahUKEwjTvtasivvZAhUI_ywKHbKnAqUQ6AEIOTAD#v=onepage&q=%D0%B2%D0%B8%D1%80%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B9%20%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9%20%D0%A3%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%B2%D0%B0%D1%8F&f=false (дата звернення: 22 березня 2018 р.)

Передерій І.Г. Віртуальна екскурсія як сучасна форма презентації музейних колекцій. Тези 69-ої наукової конференції професорів, викладачів, наукових працівників, аспірантів та студентів університету. Том 3. (Полтава, 19 квітня – 19 травня 2017 р.). Полтава: ПолтНТУ, 2017. С. 196-199.

Вайдахер Ф. Загальна музеологія: навч. посіб. Львів: Літопис, 2005. 626 с.

Virtual Museum of Canada website. URL: http://www.virtualmuseum.ca (дата звернення: 21 березня 2018 р.).

Отрох Н. Інноватика в музейній педагогіці. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/ 123456789/8622/1/Otrokh.pdf. (дата звернення: 21 березня 2018 р.).

Куценко С.Ю. Можливості використання соціальних мереж у діяльності музеїв України. Праці Центру пам’яткознавства. К., 2014. Вип. 26. С. 145-157.

Білан Н.В. Інформаційні технології в сучасному музеї (на прикладі музеїв комунальної власності міста Полтави). Документно-інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи: матеріали ІІ Всеукраїн. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Полтава, 23 листопада 2016 р. / редкол.: І.Г. Передерій, А.А. Соляник та ін. Полтава: ПолтНТУ, 2016. С. 165 – 166.

Byelikova M.V., Hres’-Yevreinova S.V. (2013). Innovations in the museum practice of Ukraine and the world: experience and implementation problems. Proceeding of the Seventh international scientific and practical conference «Current problems, current state and prospects of the tourism industry development in Ukraine and Poland». Zhytomyr. 149-151 [in Ukrainian].

Dubrovina L., Kiridon A., Matyash I. (2017). Archives, libraries, museums are the source of national memory, cultural heritage of Ukraine. Bibliotechnyj visnyk, 1 (237). 3-10 [in Ukrainian].

Man’kovska R.V. (2013). Modern museum communications and prospects for their development. Krayeznavstvo. K .: Folio. Issue. 3. 75-84 [in Ukrainian].

Lord B., Lord G. (2002). Management in the museum business. Moskow: Logos. [in Russian].

Matt G., Lolderer Y., Flatz T. (2009). Culture and Money: Museum and Entrepreneurship: Practical. manual: translation from german. Kyiv [in Ukrainian].

Bautista S.S. (2017). Museums in the Digital Age: Changing Meanings of Place, Community, and Culture. Alta Mira Press. URL: https://books.google.com.ua/books?id=s3FBAgAAQBAJ&pg=PA208&lpg=P A208&dq=виртуальный+музей+Уругвая&source=bl&ots=WNRet3Gl9W&sig= 6OPr4MK4LwbRFp0DqZ4HIKQVM4&hl=uk&sa=X&ved=0ahUKEwjTvtasivvZAhUI_ywKHbK

nAqUQ6AEIOTAD#v=onepage&q=%D0%B2%D0%B8%D1%80%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%

BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B9%20%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9%20

%D0%A3%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%B2%D0%B0%D1%8F&f=false [in English].

Perederii I.G. (2017). Virtual excursion as a modern form of presentation of museum collections. Proceeding of the 69th Conference of Professors, Teachers, Researchers, Postgraduate Students and University Students. Poltava, April 19 - May 19, 2017. Poltava: PoltNTU. Vol. 3. 196-199 [in Ukrainian].

Wajdaher F. (2005). General museology: educational manual. Lviv: Chronicle [in Ukrainian].

Virtual Museum of Canada website. URL: http://www.virtualmuseum.ca [in English].

Otroh N. Innovation in museum pedagogy. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/ 123456789/8622/1/Otrokh.pdf. [in Ukrainian].

Kutsenko S.Yu. (2014). Possibilities of using social networks in the activity of museums of Ukraine.Praci Centru pam’yatkoznavstva. Kyiv. Issue. 26. 145-157 [in Ukrainian].

Bilan N.V. (2016). Information technologies in the modern museum (on the example of museums of communal property of the city of Poltava). Proceeding of II All-Ukrainian. science-practice Internet conf. «Document and Information Communication in the Conditions of Globalization: Status, Problems and Prospects», Poltava. 165-166 [in Ukrainian].

Issue

Section

Статті