СУЧАСНА МУЗЕЙНА КОМУНІКАЦІЯ В УКРАЇНІ ТА СВІТІ: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2018.150365Ключові слова:
музей, музейна комунікація, QR-код, Інтернет-сайт, віртуальний музей, віртуальна екскурсія, соціальні мережіАнотація
Мета роботи – виокремити та всебічно проаналізувати сучасні форми, канали та інструменти музейної комунікації, що сприяють адаптації цих соціокультурних закладів до ефективної діяльності в умовах інформаційного суспільства. Методологія дослідження базувалася на органічній сукупності сучасних базових наукових підходів (соціально-культурного, системного та міждисциплінарного), принципів (об’єктивності, всебічності, детермінізму, наступності) і методів (системно-структурного, логічного аналізу, синтезу, узагальнення, актуалізації). Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлень про перспективні напрями розвитку музейної комунікації, виходячи з систематизованих авторами уявлень про її провідні форми, канали та інструменти. Висновки. Комунікаційні можливості музеїв пов’язані з їхньою здатністю передавати інформацію за допомогою реальних предметів безпосередньо чи опосередковано. Основою комунікативної роботи музею є його фонди, адже й експозиція, й організовані на її основі освітньо-комунікативні проекти неможливі без науково атрибутованих та ретельно збережених колекцій. Відповідно найрезультативнішим каналом музейної комунікації залишається експозиція закладу. Поряд із традиційними формами та інструментами музейної комунікації, зокрема таких, як експозиційно-виставкова, просвітницько-освітня, видавнича, проведення наукових конференцій, представлення музеїв у ЗМІ, особливого значення набувають і новітні, пов’язані із розвитком сучасних інформаційних технологій. До них належать Інтернет-сайти музеїв, віртуальні музеї, віртуальні екскурсії та тури, QR-коди, 3D-технології, профілі музеїв у соціальних мережах. Саме активний розвиток останніх сприятиме ширшій комунікації закладу з широкою аудиторією відвідувачів, розширенню міжмузейних контактів, інтеграції вітчизняних музеїв у світове музейне співтовариство.
Посилання
Бєлікова М.В., Гресь-Євреінова С.В.Інновації в музейній практиці України та світу: досвід та проблеми запровадження. Актуальні проблеми, сучасний стан та перспективи розвитку індустрії туризму в Україні та Польщі: матеріали сьомої міжнародної науково-практичної конференції / за ред. І.В. Саух. Житомир : Вид-во ЖФ КІБІТ, 2013. С. 149-151.
Дубровіна Л., Киридон А., Матяш І. Архіви, бібліотеки, музеї – джерельна основа національної пам’яті, культурної спадщини України. Бібліотечний вісник: Науково-теоретичний журнал. 2017. № 1 (237). С. 3-10.
Маньковська Р.В. Сучасні музейні комунікації та перспективи їх розвитку. Краєзнавство. К.: Фоліант, 2013. Вип. 3. С. 75-84.
Лорд Б., Лорд Г. Менеджмент в музейном деле. М.: Логос, 2002. 256 с.
Матт Г., Льодерер Ю., Флатц Т. Культура і гроші: музей і підприємницька діяльність: практ. посіб.: пер. з нім. К, 2009. 173 с.
Bautista S.S. Museums in the Digital Age: Changing Meanings of Place, Community, and Culture. Alta Mira Press, 2017. 279 p. URL: https://books.google.com.ua/books?id=s3FBAgAAQBAJ&pg=PA208&lpg=PA208 &dq =виртуальный+музей+Уругвая&source=bl&ots=WNRet3Gl9W&sig=F6OPr4MK4LwbRFp0DqZ4HIKQVM4&hl=uk&sa=X&ved=0ahUKEwjTvtasivvZAhUI_ywKHbKnAqUQ6AEIOTAD#v=onepage&q=%D0%B2%D0%B8%D1%80%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B9%20%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9%20%D0%A3%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%B2%D0%B0%D1%8F&f=false (дата звернення: 22 березня 2018 р.)
Передерій І.Г. Віртуальна екскурсія як сучасна форма презентації музейних колекцій. Тези 69-ої наукової конференції професорів, викладачів, наукових працівників, аспірантів та студентів університету. Том 3. (Полтава, 19 квітня – 19 травня 2017 р.). Полтава: ПолтНТУ, 2017. С. 196-199.
Вайдахер Ф. Загальна музеологія: навч. посіб. Львів: Літопис, 2005. 626 с.
Virtual Museum of Canada website. URL: http://www.virtualmuseum.ca (дата звернення: 21 березня 2018 р.).
Отрох Н. Інноватика в музейній педагогіці. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/ 123456789/8622/1/Otrokh.pdf. (дата звернення: 21 березня 2018 р.).
Куценко С.Ю. Можливості використання соціальних мереж у діяльності музеїв України. Праці Центру пам’яткознавства. К., 2014. Вип. 26. С. 145-157.
Білан Н.В. Інформаційні технології в сучасному музеї (на прикладі музеїв комунальної власності міста Полтави). Документно-інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи: матеріали ІІ Всеукраїн. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Полтава, 23 листопада 2016 р. / редкол.: І.Г. Передерій, А.А. Соляник та ін. Полтава: ПолтНТУ, 2016. С. 165 – 166.
Byelikova M.V., Hres’-Yevreinova S.V. (2013). Innovations in the museum practice of Ukraine and the world: experience and implementation problems. Proceeding of the Seventh international scientific and practical conference «Current problems, current state and prospects of the tourism industry development in Ukraine and Poland». Zhytomyr. 149-151 [in Ukrainian].
Dubrovina L., Kiridon A., Matyash I. (2017). Archives, libraries, museums are the source of national memory, cultural heritage of Ukraine. Bibliotechnyj visnyk, 1 (237). 3-10 [in Ukrainian].
Man’kovska R.V. (2013). Modern museum communications and prospects for their development. Krayeznavstvo. K .: Folio. Issue. 3. 75-84 [in Ukrainian].
Lord B., Lord G. (2002). Management in the museum business. Moskow: Logos. [in Russian].
Matt G., Lolderer Y., Flatz T. (2009). Culture and Money: Museum and Entrepreneurship: Practical. manual: translation from german. Kyiv [in Ukrainian].
Bautista S.S. (2017). Museums in the Digital Age: Changing Meanings of Place, Community, and Culture. Alta Mira Press. URL: https://books.google.com.ua/books?id=s3FBAgAAQBAJ&pg=PA208&lpg=P A208&dq=виртуальный+музей+Уругвая&source=bl&ots=WNRet3Gl9W&sig= 6OPr4MK4LwbRFp0DqZ4HIKQVM4&hl=uk&sa=X&ved=0ahUKEwjTvtasivvZAhUI_ywKHbK
nAqUQ6AEIOTAD#v=onepage&q=%D0%B2%D0%B8%D1%80%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%
BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B9%20%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9%20
%D0%A3%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%B2%D0%B0%D1%8F&f=false [in English].
Perederii I.G. (2017). Virtual excursion as a modern form of presentation of museum collections. Proceeding of the 69th Conference of Professors, Teachers, Researchers, Postgraduate Students and University Students. Poltava, April 19 - May 19, 2017. Poltava: PoltNTU. Vol. 3. 196-199 [in Ukrainian].
Wajdaher F. (2005). General museology: educational manual. Lviv: Chronicle [in Ukrainian].
Virtual Museum of Canada website. URL: http://www.virtualmuseum.ca [in English].
Otroh N. Innovation in museum pedagogy. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/ 123456789/8622/1/Otrokh.pdf. [in Ukrainian].
Kutsenko S.Yu. (2014). Possibilities of using social networks in the activity of museums of Ukraine.Praci Centru pam’yatkoznavstva. Kyiv. Issue. 26. 145-157 [in Ukrainian].
Bilan N.V. (2016). Information technologies in the modern museum (on the example of museums of communal property of the city of Poltava). Proceeding of II All-Ukrainian. science-practice Internet conf. «Document and Information Communication in the Conditions of Globalization: Status, Problems and Prospects», Poltava. 165-166 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Irina Perederii, Nataliya Bilan
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.