RANKING SYSTEM AS A COMPONENT OF THE HIGHER EDUCATION INSTITUTION IMAGE FORMING PROCESS

Authors

  • Valeriia Vasylenko Vasyl’ Stus Donetsk National University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2019.175882

Keywords:

image, the institution of higher education, foreign experience, average growth rate, ranking.

Abstract

The purpose of the article: to identify the formation features of international and national rankings as an integral part of a higher education institution image. The methodology of the research provides for the use of a number of general scientific and special methods of knowledge, in particular, the method of analysis and systematization of the scientific literature, logical method, monitoring, as well as the description and method of visualization of research results. The scientific novelty. The average growth rate of the number of Ukrainian students abroad from 2013 to 2018 has been determined. The presented indicators of the similarities and differences of the most popular and influential rankings of universities of the world, European and Ukrainian levels. Conclusions. It was determined that the borrowing and use of foreign experience is a necessary condition in the process of forming the image of the Ukrainian institution of higher education in modern information and communication space. The dynamics of change in the number of Ukrainian students abroad in relation to the total volume of graduates of Ukrainian schools is presented in dynamics. The calculation was carried out and the average (rate) growth rate of the number of Ukrainian students abroad from 2013 to 2018 students was presented. A comparative analysis of the top, most popular ratings of the SVR rating in the world, in Europe and in Ukraine was carried out. The main differences of the image formation models of foreign higher educational institutions are determined.

Author Biography

Valeriia Vasylenko, Vasyl’ Stus Donetsk National University

Information Supply Officer

References

Алтайцев А.М. Корпоративная культура университетов США. Идея университета: парадоксы самоописания : сб. матер. Междун. науч.-практ. конф. Минск : БГУ, 2002. С. 101-106.

Балинова В. С. Статистика в вопросах и ответах: уч. пособие. Москва : Проспект, 2004. 344 с.

Венидиктов С.В., Шавы Ф.С. Образовательная идеология как фактор формирования положи- тельного имиджа высшего учебного заведения: опыт университета Франклин Пирс (США). Вестник РУДН. 2012. № 3. С. 145-150.

Гуреева А. К вопросу о формировании эффективного имиджа высшего учебного заведения. Ме- диа альманах. 2014. № 5. С. 38-43.

Дейна Д., Наласовски Ф. Университет как средство спасения городов, находящихся в упадке (на примере польского города Грудзёндз). Вестник ВГУ. 2014. № 2(22). С. 47-56.

Карпенко Ю. М., Карпенко Н. Л. Імідж вищого навчального закладу: основні складові та про- блеми формування. Науковий вісник Полісся. 2015. № 1(1). С. 118-124.

Кинчарова А. Мировые рейтинги университетов: методология, єффекті и критика. Томск : Евро- пейский университет в Санкт-Петербурге, 2013. 49 с.

Киричок А. Участь вищих навчальних закладів у рейтингах як інструмент ефективного PR- просування. European Cooperation. 2017. № 8(27). С. 17-28.

Луговий В., Слюсаренко О., Таланова Ж. Стратифікація та стійкість «орбіт» топ-закладів вищої освіти у світі. Вища освіта України. 2014. № 2. С. 13-20.

Освіта в Україні (дошкільна, загальна, середня, позашкільна). Інформаційно-статистичні мате- ріали за результатами діяльності у 2016/2017 н. р. Київ., 2017. С. 24.

Остапйовський І., Остапйовська Т. Рейтинг закладів вищої освіти як важлива складова їхнього іміджу. Педагогічний часопис Волині. 2018. № 1(8). С. 47-56.

Павлов С.Н. Информационный фактор в формировании имиджа ВУЗа. Фундаментальные ис- следования. 2012. № 9. С. 635-640.

Сало А.В. Сучасний стан вищої освіти в Україні. Бізнесінформ. 2015. № 7. С. 54-61.

Українське студентство за кордоном: дані до 2017/18 навчального року. URL: https://cedos. org.ua/uk/articles/ukrainske-studentstvo-za-kordonom-dani-do-201718-navchalnoho-roku. (дата звернення 20.04.2019).

Mackelo O., Drūteikenė G. The image of a higher education institution, its structure and hierarchical level: the case of the Vilnius university faculty of economics. EKONOMIKA. 2010. № 89(3). С. 105-121.

Altaytsev A. M. (2002). Corporate culture of US universities. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference «The idea of the university: self-description paradoxes». (p. 101-106). Minsk: BSU [in Russian].

Balinova V. S. (2004). Statistics in questions and answers. Moscow: Prospekt [in Russian].

Venidiktov S. V., & Shavy F.S. (2012). Educational ideology as a factor in the formation of a positive image of a higher education institution: the experience of the University of Franklin Pierce (USA). Vestnik RUDN, 3, 145-150 [in Russian].

Gureeva A. (2014). On the formation of an effective image of higher education. Медиа альманах, 5, 38-43 [in Russian].

Deina D., & Nalasowski F .(2014). University as a means of saving cities in decline (on the example of the Polish city of Grudziёdz). Vestnik VGU, 2(22), 47-56 [in Russian].

Karpenko, Yu. M. & Karpenko, N. L. (2015). The image of a higher educational institution: the main components and problems of formation. Scientific bulletin of Polissia, 1(1). 118-124 [in Ukrainian].

Kincharova A. (2013). World University Rankings: Methodology, Effects, and Criticism. Tomsk: Evropeyskii universitet v Sankt-Peterburge [in Russian].

Kyrychok A. (2017). University ratings participation as an instrument of effective PR-promotion. European Cooperation, 8(27), 17-28 [in Ukrainian].

Lugovy V., Slyusarenko O., Talanova Zh. (2014). Stratification and stability of “orbits” of top-level institutions of higher education in the world. Vyshcha osvita Ukrayiny, 2, 13-20 [in Ukrainian].

Education in Ukraine (pre-school, general, secondary, extra-curricular). (2017). Informational and statistical materials by results of activity in 2016/2017. Kyyiv [in Ukrainian].

Ostapyovsky I., Ostapyovska T. (2018). Rating of establishments of higher education as an important component of their image. Pedahohichnyy chasopys Volyni, 1(8), 47-56 [in Ukrainian].

Pavlov S. N. (2012). Information factor in formation of image of higher education institution. Fundamental’nyye issledovaniya, 9, 635-640 [in Russian].

Salo A V. (2015). Current State of Higher Education in Ukraine. Biznesinform, 7, 54-61 [in Ukrainian].

Ukrainian Students Abroad: Data Up to 2017/18 of the Academic Year. Retrieved from https://cedos. org.ua/uk/articles/ukrainske-studentstvo-za-kordonom-dani-do-201718-navchalnoho-roku [in Ukrainian].

Mackelo O., Drūteikenė G. (2010). The image of a higher education institution, its structure and hierarchical level: the case of the Vilnius university faculty of economics. EKONOMIKA, 89(3), 105-121 [in English].

Published

2019-04-28

Issue

Section

Статті