Навчальна програма з фізичної культури для закладів фахової передвищої освіти. Модуль «Кросфіт»
Ключові слова:
кросфіт, фізичне виховання, професійна освіта, комплекси вправ, здобувачі освітиАнотація
У статті представлено авторську програму модуля «Кросфіт» для закладів фахової передвищої освіти. Мета дослідження полягає у розробці та науковому обґрунтуванні програми модуля «Кросфіт» для інтеграції в освітній процес з фізичного виховання закладів фахової передвищої освіти. Особливість програми полягає в поєднанні різних видів фізичних вправ (гімнастика, важка й легка атлетика, робота з обтяженням та вагою власного тіла) на основі єдиної методичної структури. Матеріал і методи: аналіз наукових публікацій, систематизація даних, розробка структури й змісту програмного матеріалу. Результати. Програма розрахована на три роки навчання відповідно до трьох рівнів (Beginner, Scaled, Advanced), які поступово ускладнюються. У межах кожного року передбачені три блоки з чітким змістом. Теоретичний блок охоплює правила техніки безпеки під час занять кросфітом, розгляд історії кросфіту та його значення для фізичної культури, вплив фізичних вправ на різні системи організму. Блок спеціальної фізичної підготовки включає вправи без обтяжень, з обтяженням, бігові вправи, загальнорозвивальні вправи, рухливі ігри та естафети. Блок технічної підготовки зосереджений на базових вправах кросфіту, як без обтяжень, так і з обтяженням, а також містить перелік класичних кросфіт-комплексів (WOD). Програма також передбачає інструкторську та суддівську практику. Оцінювання прогресу здійснюється через виконання контрольних нормативів наприкінці кожного навчального року, що дозволяє оцінити якість засвоєння матеріалу. Висновки. Програма модуля «Кросфіт» пропонує сучасний комплексний підхід до гармонійного розвитку здобувачів, спрямована на підвищення мотивації молоді до рухової активності й може стати дієвим інструментом формування здорової та сильної нації для успішного вирішення викликів, що постають перед нашою державою.
Посилання
Базилевич, Н., Мовчан, В., & Гордієнко, О. (2022). Методика підвищення рухової активності студентів ЗВО засобами Кросфіту. Scientific Collection "InterConf+", 28(137), 460–478. https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.12.2022.047
Бала, Т., & Петрова, А. (2019). Аналіз ставлення школярів старших класів до інноваційних видів рухової діяльності у системі шкільної фізичної освіти. Слобожанський науково-спортивний вісник, 4(72), 33–37. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-4.006
Жук, В. (2025). Вплив кросфіту на рівень розвитку швидкісно-силових здібностей здобувачів освіти закладів фахової передвищої освіти. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації, 114, 159–162. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/721
Жук, В. О. (2019). Використання сервісу Google Trends для дослідження інтересів населення України у сфері фізичної культури та спорту. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи. 153–154. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/497
Жук, В. О. (2019). Зміни інтересу до різних видів фітнесу в Україні у період 2004–2018 років. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 82–90. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/248599
Жук, В. О. (2024). Виникнення і розвиток кросфіту. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи, 42–43. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/719
Жук, В. О. (2024). Кросфіт у фізичному вихованні закладів освіти. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 126–141. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/321444
Жук, В. О., & Михайленко, А. (2020). Аналіз ставлення здобувачів освіти до уроків фізичної культури та особистої навчальної діяльності у ЗВО. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи, 23–24. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/498
Митчик, О. (2023). Особливості використання системи кросфіт у фізичному вихованні студентської молоді. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 3(161), 114–117. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.03(161).26
Отравенко, О. (2020). Формування мотивації здобувачів повної загальної середньої освіти до занять кросфіту. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 132–138. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/249697
Петрова, А. (2021). Вплив вправ кросфіту на рівень фізичної підготовленості школярів старшого шкільного віку. Слобожанський науково-спортивний вісник, (2(82), 63–69. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-2.010
Петрова, А., & Бала, Т. (2019). Вплив засобів кросфіту на серцево-судинну систему школярів старших класів. Молода спортивна наука України, 4, 105-106. Вилучено з https://sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/msnu/article/view/844
Петрова, А., & Бала, Т. (2020). Стан кардіореспіраторної системи хлопців 10–11 класів після впровадження варіативного модуля «Кросфіт». Слобожанський науково-спортивний вісник, 3(77), 12–19. https://doi.org/10.15391/snsv.2020-3.002
Петрова, А., & Бала, Т. (2022). Динаміка показників рівня розвитку сили школярів старших класів під впливом вправ кросфіту. Слобожанський науково-спортивний вісник, 6(86), 50–56. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.008
CrossFit Inc. (2019). CrossFit Level 1 Training Guide. Вилучено з https://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_English_Level1_TrainingGuide.pdf
CrossFit Inc. (2019). CrossFit Level 2 Training Guide. Вилучено з https://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_English_L2_TrainingGuide.pdf
CrossFit Inc. (n.d.). CrossFit Movements. Вилучено з https://www.crossfit.com/crossfit-movements
CrossFit Inc. (n.d.). CrossFit Workout. Вилучено з https://www.crossfit.com/workout
Kolomiitseva, O., Prikhodko, I., Prikhodko, A., Anatsky, R., Turchynov, A., Fishev, S., Gungbin, S., & Harkavy, O. (2020). Effectiveness of physical training of students on the basis of motivational choice of the CrossFit program. Physical Activity Review, 8(1), 26–38. https://doi.org/10.16926/par.2020.08.04
Pavlova, T., & Zastavska, O. (2019). Influence of CrossFit classes on the mental state and quality of life of youth. Journal of Health Psychology, 24(6), 812–821. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2019-01-62-70
Petrova, A. (2021). Impact of crossfit exercises on the level of physical preparedness of high school-age pupils. Slobozhanskyi herald of science and sport, 9(2), 109-121. Retrieved from https://journals.uran.ua/sport_herald/article/view/232273
Petrova, A., & Bala, T. (2021). Influence of crossfit exercises on the power abilities of high school pupils. Slobozhanskyi herald of science and sport, 9(6), 86-98. Retrieved from https://journals.uran.ua/sport_herald/article/view/252519
Petrova, A., Bala, T., Masliak, I., & Mameshina, M. (2022). The effect of CrossFit exercises on the physical health level of 16–17-year-old boys. Journal of Physical Education and Sport, 22(4), 955–961. https://doi.org/10.7752/jpes.2022.04121

##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Жук Вячеслав Олександрович, Масляк Ірина Павлівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, зберігають авторські права на свою роботу та надають журналу право першої публікації на умовах зазначеної ліцензії, що дозволяє іншим особам вільно використовувати, розповсюджувати, адаптувати та створювати похідні твори, за умови обов’язкового посилання на авторів та джерело оригінальної публікації.
Автори можуть укладати окремі додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження опублікованої версії роботи (наприклад, розміщення у репозитаріях або в складі монографій), за умови зазначення першої публікації у цьому журналі.
Редакційна політика журналу заохочує попереднє та паралельне розміщення авторами рукописів у відкритих електронних сховищах або на особистих сайтах, що сприяє розвитку наукової комунікації та підвищує рівень цитування.