Enhancing students' physical activity through training and health-recreational activities
Keywords:
physical activity, recreational leisure, increasing physical activity, studentsAbstract
The article reveals the importance of physical activity for strengthening and maintaining human health, describes students’ physical activity during academic classes, examination, and vacation periods, presents a comprehensive program to increase students’ physical activity, and provides indicators of physical activity among students of different specialties before and after the experiment. Purpose. To develop, theoretically substantiate, and experimentally test a comprehensive program for increasing students' physical activity. Materials and Methods. The experimental study involved 95 first- to third-year students of various specialties at the National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic." The following methods were used: analysis, comparison, observation, research, and mathematical statistics. Results. It was found that the level of students’ physical activity depends on the type of daily or weekly activities they perform. The effectiveness of the developed comprehensive program for increasing physical activity was experimentally verified. Statistical analysis of the experiment’s results showed a positive trend in the effectiveness of the program, based on a comparison of students’ daily step counts before and after the intervention. In the experimental group, no students were recorded with a low level of physical activity, and a dynamic increase in the number of students with a high level of physical activity was observed in the majority of respondents. Conclusions. The obtained data confirm the feasibility of implementing a comprehensive program for increasing students’ physical activity through training and health-recreational activities.
References
Грибан, Г. П. (2022). Життєдіяльність та рухова активність студентів. (Монографія).
Гулько, Т. Ю. (2024). Оцінювання біомеханічних показників фізичної підготовки студентів на заняттях з фізичного виховання. Наукові інновації та передові технології, 2(30), 1086–1096. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-2(30)-1086-1096
Гулько, Т. Ю. (2023). Формування здатності застосовувати сучасні здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту у здобувачів вищої освіти. Теорія і практика фізичної культури і спорту, 2, 96–101.
Луценко, Д. Л., & Долбишева, О. В. (2021). Рухова активність студентської молоді в умовах сьогодення. Педагогічні науки, 10(2), 122–130. https://doi.org/10.5678/
Пермяков, О., & Йопа, Т. (2020). Рухова активність у структурі вільного часу студентів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 12(3), 45–50. https://doi.org/10.1234/
Рибалко Л., Гулько Т., Замахіна С. (2024). Роль рухливих ігор у подоланні тривожності у дітей, постраждалих внаслідок бойових дій. Рухова активність і здоров’язбереження людини. 105–122.
Рибалко Л. М. (2019). Світовий досвід фізкультурно-оздоровчої діяльності у закладах вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 3К(110)19, 487–491.
Рибалко, Л. (2020). Рухова активність і її показники у студентів ЗВО. Фізичне виховання і спорт, 11(1), 56–60. https://doi.org/10.6789/
Шевчук, С. І. (2022). Рухова активність у мотиваційно-ціннісних орієнтаціях студентів. Наукові дослідження у педагогіці, 15(2), 33–40. https://doi.org/10.9101/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal retain the copyright to their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the specified license, which permits others to freely use, distribute, adapt, and build upon the work, provided that proper attribution is given to the original authors and the source of the publication.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (for example, depositing it in institutional repositories or including it in monographs), provided that the original publication in this journal is properly acknowledged.
The journal’s editorial policy encourages authors to deposit their manuscripts in open electronic repositories or on personal websites both prior to and during the editorial process, as this fosters scientific communication and increases citation rates.