ЕМАЛЬЄРНЕ МИСТЕЦТВО В МИСТЕЦТВОЗНАВЧОМУ ДИСКУРСІ. ІСТОРІОГРАФІЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ

Автор(и)

  • Oleg Naumov

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221440

Ключові слова:

історіографія, емальєрне мистецтво, дискурс, художня емаль, гаряча емаль, техніка гарячої художньої емалі, образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, ювелірне мистецтво.

Анотація

Мета дослідження полягає у висвітленні стану наукового студіювання процесу розвитку емальєрного мистецтва у контексті мистецтвознавства. Методи. Відповідно до поставленої мети обрано комплекс дослідницьких методик сучасного мистецтвознавства, що базуються на антропному підході до аналізу мистецьких явищ, а також методи евристичного та герменевтичного пізнання у поєднанні із використанням історико-хронологічного, системного методів. Використання вказаних методів дослідження сприяло отриманню власних результатів. Аналіз історіографії засвідчив наявність наукового мистецтвознавчого дискурсу щодо місця і ролі емальєрного мистецтва у художній творчості, що виник на початку ХХІ століття. Наукова новизна одержаних результатів полягає у постановці і розробці актуальної, малодослідженої теми генези та еволюції українського емальєрного мистецтва. Результати студіювання сутності емальєрного мистецтва можуть слугувати важливою складовою у дослідженні проблем сучасного мистецтва та розвитку мистецтвознавчої науки. Висновки. Робиться висновок про те, що емальєрне мистецтво в Україні набуло значення мистецького явища, яке має свою історію, теоретичну базу, визначену періодизацію, техніко-технологічну основу. Історіографічне дослідження мистецтвознавчого дискурсу емальєрного мистецтва засвідчило наявність достатньої кількості наукової літератури з історії художньої емалі, розглядається та характеризується генеза та розвиток техніки гарячої емалі у різні періоди історичного розвитку. На основі антропного принципу робиться уточнення усталених наукових поглядів на історичний поступ емальєрства. У теорії мистецтва спостерігається намагання вчених встановити місце і роль станкового і монументального емальєрного мистецтва у структурі мистецтвознавства. На основі розгорнутого в українській науці мистецтвознавчого дискурсу автором робиться висновок, що емальєрне мистецтво набуло жанрових ознак окремого виду мистецтва, яке має синкретичний характер.

Посилання

Dovghanj Ju.O. (2008). Emaljjerne mystectvo v Ukrajini: Istorychnyj dosvid ta suchasnyj stan. Dys. na zdob. nauk. stup. kand. myst. za spec. 17.00.05 (obrazotvorche mystectvo). Kyjivsjkyj nacionaljnyj universytet budivnyctva i arkhitektury. Kyiv. [in Ukraine]

Dovghanj Ju.O. (2007). Suchasne emaljjerne mystectvo pivdnja Ukrajiny. Visnyk Kharkivsjkoji derzhavnoji akademiji dyzajnu i mystectv. Kharkiv: KhDADM. #12. S. 40-47. [in Ukraine]

Dovghanj Ju.O. (2007). Novi aspekty vykorystannja gharjachoji emali v arkhitekturnomu seredovyshhi. Mystectvoznavstvo Ukrajiny. K.: SPD Pughachov O.V. Kyiv. Vyp. 8. 84-88; Dovghanj Ju.O. (2005). Novi aspekty khudozhnjo-dekoratyvnogho ozdoblennja inter'jeriv i ekster'jeriv. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannja. K.: KNUBA. Vyp. 14. S. 159-163. [in Ukraine]

Dovghanj Ju.O. (2009). Emaljjerne mystectvo v Ukrajini: istorychnyj dosvid ta suchasnyj stan. Avtoref. Dys. na zdob. nauk. stup. kand. myst. Kharkiv: KhDADiM. [in Ukraine]

Dovghanj Ju.O. (2007). Shljakhy rozvytku stankovoji emali v Ukrajini. Tradyciji ta novaciji u vyshhij arkhitekturno-khudozhnij osviti, Pid zaghaljnoju redakcijeju N.Je. Treghub. Kharkiv: KhDADM. 4,5,6. S. 27-29. [in Ukraine]

Andrejko S.S. (2015). Razvytye russkoj domongholjskoj эmaly v kontekste ystoryko-kuljturnogho vzaymodejstvyja Rusy y Vyzanty. Vestnyk YrGhTU. 4(99), 181 – 185. [in Russia]

Kara-Vasyljjeva T., Cheghusova Z. (2005). Dekoratyvne mystectvo Ukrajiny KhKh stolittja. K.: Lybidj, 265. [in Ukraine]

Shmaghalo R.T. (2015). Encyklopedija khudozhnjogho metalu. T.2. Khudozhnij metal Ukrajiny XX – poch. XXI st. Ljviv: Apriori. [in Ukraine]

Shmaghalo R.T. (2015). Encyklopedija khudozhnjogho metalu. T.1. Svitovyj ta ukrajinsjkyj khudozhnij metal. Klasyfikacija, terminologhija, stylistyka, ekspertyza. Ljviv: LNAM. [in Ukraine]

Rybakov B.A. (1984). Myr ystoryy. Nachaljnыe veka russkoj ystoryy. M.: Molodaja ghvardyja. 348 s. [in Ukraine]

Borodaj Ju. O. (2013). Ukrajinsjka emalj. Aljbom-katalogh. K.: Ukr. pysjmennyk, 264. [in Ukraine]

Borodaj Julija. (2004). Ghrafika. Emalj. K.: Atlant JuMS, 2004, 120. [in Ukraine]

Borodaj Oleksandr. (2013). Emalj. Aljbom-katalogh. K.: Ukr. pysjmennyk, 64. [in Ukraine]

Jurkov I.M. (2015). Emaljjer. Aljbom-katalogh. Khmeljnycjkyj: FOP Meljnyk A.A.,72. [in Ukraine]

Shmaghalo R.T. (2013). Khudozhnja emalj ta juvelirstvo Ukrajiny u sviti XX – pochatku XXI st. II-j mizhn. fest. emali v Ukrajini. Katalogh. K.: Feniks. 90 – 95. [in Ukraine]

Pasichnyk L. (2013). Mystectvo khudozhnjoji emali v tvorchosti juveliriv Ukajiny kincja XX – pochatku XXI stolittja: obrazno-plastychni osoblyvosti. II-j mizhn. fest. emali v Ukrajini. Katalogh. K.: Feniks. [in Ukraine]

Lucj S.V. Suchasni emali jak zasib tvorennja khudozhnjogho obrazu v mystectvi klasychnogho juvelirnogho domu “Lobortas,” II-j mizhn. fest. emali v Ukrajini. Katalogh. K.: Feniks, 2013, 83 – 85. [in Ukraine]

Lucj S.V. (2017).Tvorchistj mytciv KJuD «Lobortas» u konteksti ukrajinsjkogho juvelirnogho mystectva kincja XX – pochatku XXI stolittja. Dys. na zdob. nauk. stup. kand. myst. za spec. 17.00.06 (dekoratyvne mystectvo). Ljviv: Ljvivsjka nacionaljna akademija mystectv. [in Ukraine]

Lucj S. V. (2019). Juvelirne mystectvo Ukrajiny na zlami XX – XXI st.: ghenezys postupu. Demiurgh: ideji, tekhnologhiji, perspektyvy dyzajnu. Tom 2. # 1. [in Ukraine]

Kravchenko M. Ja. (2017). Mystectvo prykras v Ukrajini ostannjoji tretyny XX – pochatku XXI stolittja: jevropejsjkyj kontekst, khudozhni osoblyvosti, personaliji. Dys. na zdob. nauk. stup. kand. mystectvoznavstva za specialjnistju 17.00.06 – dekoratyvne i prykladne mystectvo. Ljviv: Ljvivsjka nacionaljna akademija mystectv. [in Ukraine]

Barbalat O. (2019). Mystectvo narodzhene voghnem: starovynna tekhnika gharjachoji emali na terenakh suchasnoji Ukrajiny. Kuljturni ta mystecjki studiji XXI stolittja: naukovo-praktychne partnerstvo: materialy mizhnarodnogho sympoziumu, 6 chervnja. 2019 r. M-vo kuljt. Ukrajiny; Nac. akad. ker. kadriv kuljt. i mystec. Kyjiv: NAKKKiM. C. 121-123. [in Ukraine]

Shmaghalo R.T. (2015). Encyklopedija khudozhnjogho metalu. T.1. Svitovyj ta ukrajinsjkyj khudozhnij metal. Klasyfikacija, terminologhija, stylistyka, ekspertyza. Ljviv: LNAM. 420 s., 1780 il.; Shmaghalo R.T. Encyklopedija khudozhnjogho metalu. T.2. Khudozhnij metal Ukrajiny XX – poch. XXI st. Ljviv: Apriori. 276 s., 668 il. [in Ukraine]

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація