ЕМАЛЬЄРНЕ МИСТЕЦТВО В МИСТЕЦТВОЗНАВЧОМУ ДИСКУРСІ. ІСТОРІОГРАФІЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221440Ключові слова:
історіографія, емальєрне мистецтво, дискурс, художня емаль, гаряча емаль, техніка гарячої художньої емалі, образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, ювелірне мистецтво.Анотація
Мета дослідження полягає у висвітленні стану наукового студіювання процесу розвитку емальєрного мистецтва у контексті мистецтвознавства. Методи. Відповідно до поставленої мети обрано комплекс дослідницьких методик сучасного мистецтвознавства, що базуються на антропному підході до аналізу мистецьких явищ, а також методи евристичного та герменевтичного пізнання у поєднанні із використанням історико-хронологічного, системного методів. Використання вказаних методів дослідження сприяло отриманню власних результатів. Аналіз історіографії засвідчив наявність наукового мистецтвознавчого дискурсу щодо місця і ролі емальєрного мистецтва у художній творчості, що виник на початку ХХІ століття. Наукова новизна одержаних результатів полягає у постановці і розробці актуальної, малодослідженої теми генези та еволюції українського емальєрного мистецтва. Результати студіювання сутності емальєрного мистецтва можуть слугувати важливою складовою у дослідженні проблем сучасного мистецтва та розвитку мистецтвознавчої науки. Висновки. Робиться висновок про те, що емальєрне мистецтво в Україні набуло значення мистецького явища, яке має свою історію, теоретичну базу, визначену періодизацію, техніко-технологічну основу. Історіографічне дослідження мистецтвознавчого дискурсу емальєрного мистецтва засвідчило наявність достатньої кількості наукової літератури з історії художньої емалі, розглядається та характеризується генеза та розвиток техніки гарячої емалі у різні періоди історичного розвитку. На основі антропного принципу робиться уточнення усталених наукових поглядів на історичний поступ емальєрства. У теорії мистецтва спостерігається намагання вчених встановити місце і роль станкового і монументального емальєрного мистецтва у структурі мистецтвознавства. На основі розгорнутого в українській науці мистецтвознавчого дискурсу автором робиться висновок, що емальєрне мистецтво набуло жанрових ознак окремого виду мистецтва, яке має синкретичний характер.Посилання
Dovghanj Ju.O. (2008). Emaljjerne mystectvo v Ukrajini: Istorychnyj dosvid ta suchasnyj stan. Dys. na zdob. nauk. stup. kand. myst. za spec. 17.00.05 (obrazotvorche mystectvo). Kyjivsjkyj nacionaljnyj universytet budivnyctva i arkhitektury. Kyiv. [in Ukraine]
Dovghanj Ju.O. (2007). Suchasne emaljjerne mystectvo pivdnja Ukrajiny. Visnyk Kharkivsjkoji derzhavnoji akademiji dyzajnu i mystectv. Kharkiv: KhDADM. #12. S. 40-47. [in Ukraine]
Dovghanj Ju.O. (2007). Novi aspekty vykorystannja gharjachoji emali v arkhitekturnomu seredovyshhi. Mystectvoznavstvo Ukrajiny. K.: SPD Pughachov O.V. Kyiv. Vyp. 8. 84-88; Dovghanj Ju.O. (2005). Novi aspekty khudozhnjo-dekoratyvnogho ozdoblennja inter'jeriv i ekster'jeriv. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannja. K.: KNUBA. Vyp. 14. S. 159-163. [in Ukraine]
Dovghanj Ju.O. (2009). Emaljjerne mystectvo v Ukrajini: istorychnyj dosvid ta suchasnyj stan. Avtoref. Dys. na zdob. nauk. stup. kand. myst. Kharkiv: KhDADiM. [in Ukraine]
Dovghanj Ju.O. (2007). Shljakhy rozvytku stankovoji emali v Ukrajini. Tradyciji ta novaciji u vyshhij arkhitekturno-khudozhnij osviti, Pid zaghaljnoju redakcijeju N.Je. Treghub. Kharkiv: KhDADM. 4,5,6. S. 27-29. [in Ukraine]
Andrejko S.S. (2015). Razvytye russkoj domongholjskoj эmaly v kontekste ystoryko-kuljturnogho vzaymodejstvyja Rusy y Vyzanty. Vestnyk YrGhTU. 4(99), 181 – 185. [in Russia]
Kara-Vasyljjeva T., Cheghusova Z. (2005). Dekoratyvne mystectvo Ukrajiny KhKh stolittja. K.: Lybidj, 265. [in Ukraine]
Shmaghalo R.T. (2015). Encyklopedija khudozhnjogho metalu. T.2. Khudozhnij metal Ukrajiny XX – poch. XXI st. Ljviv: Apriori. [in Ukraine]
Shmaghalo R.T. (2015). Encyklopedija khudozhnjogho metalu. T.1. Svitovyj ta ukrajinsjkyj khudozhnij metal. Klasyfikacija, terminologhija, stylistyka, ekspertyza. Ljviv: LNAM. [in Ukraine]
Rybakov B.A. (1984). Myr ystoryy. Nachaljnыe veka russkoj ystoryy. M.: Molodaja ghvardyja. 348 s. [in Ukraine]
Borodaj Ju. O. (2013). Ukrajinsjka emalj. Aljbom-katalogh. K.: Ukr. pysjmennyk, 264. [in Ukraine]
Borodaj Julija. (2004). Ghrafika. Emalj. K.: Atlant JuMS, 2004, 120. [in Ukraine]
Borodaj Oleksandr. (2013). Emalj. Aljbom-katalogh. K.: Ukr. pysjmennyk, 64. [in Ukraine]
Jurkov I.M. (2015). Emaljjer. Aljbom-katalogh. Khmeljnycjkyj: FOP Meljnyk A.A.,72. [in Ukraine]
Shmaghalo R.T. (2013). Khudozhnja emalj ta juvelirstvo Ukrajiny u sviti XX – pochatku XXI st. II-j mizhn. fest. emali v Ukrajini. Katalogh. K.: Feniks. 90 – 95. [in Ukraine]
Pasichnyk L. (2013). Mystectvo khudozhnjoji emali v tvorchosti juveliriv Ukajiny kincja XX – pochatku XXI stolittja: obrazno-plastychni osoblyvosti. II-j mizhn. fest. emali v Ukrajini. Katalogh. K.: Feniks. [in Ukraine]
Lucj S.V. Suchasni emali jak zasib tvorennja khudozhnjogho obrazu v mystectvi klasychnogho juvelirnogho domu “Lobortas,” II-j mizhn. fest. emali v Ukrajini. Katalogh. K.: Feniks, 2013, 83 – 85. [in Ukraine]
Lucj S.V. (2017).Tvorchistj mytciv KJuD «Lobortas» u konteksti ukrajinsjkogho juvelirnogho mystectva kincja XX – pochatku XXI stolittja. Dys. na zdob. nauk. stup. kand. myst. za spec. 17.00.06 (dekoratyvne mystectvo). Ljviv: Ljvivsjka nacionaljna akademija mystectv. [in Ukraine]
Lucj S. V. (2019). Juvelirne mystectvo Ukrajiny na zlami XX – XXI st.: ghenezys postupu. Demiurgh: ideji, tekhnologhiji, perspektyvy dyzajnu. Tom 2. # 1. [in Ukraine]
Kravchenko M. Ja. (2017). Mystectvo prykras v Ukrajini ostannjoji tretyny XX – pochatku XXI stolittja: jevropejsjkyj kontekst, khudozhni osoblyvosti, personaliji. Dys. na zdob. nauk. stup. kand. mystectvoznavstva za specialjnistju 17.00.06 – dekoratyvne i prykladne mystectvo. Ljviv: Ljvivsjka nacionaljna akademija mystectv. [in Ukraine]
Barbalat O. (2019). Mystectvo narodzhene voghnem: starovynna tekhnika gharjachoji emali na terenakh suchasnoji Ukrajiny. Kuljturni ta mystecjki studiji XXI stolittja: naukovo-praktychne partnerstvo: materialy mizhnarodnogho sympoziumu, 6 chervnja. 2019 r. M-vo kuljt. Ukrajiny; Nac. akad. ker. kadriv kuljt. i mystec. Kyjiv: NAKKKiM. C. 121-123. [in Ukraine]
Shmaghalo R.T. (2015). Encyklopedija khudozhnjogho metalu. T.1. Svitovyj ta ukrajinsjkyj khudozhnij metal. Klasyfikacija, terminologhija, stylistyka, ekspertyza. Ljviv: LNAM. 420 s., 1780 il.; Shmaghalo R.T. Encyklopedija khudozhnjogho metalu. T.2. Khudozhnij metal Ukrajiny XX – poch. XXI st. Ljviv: Apriori. 276 s., 668 il. [in Ukraine]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Oleg Naumov
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.