ІСТОРИЧНІ КОРЕНІ УКРАЇНСЬКОГО РОМАНСУ У ВИЗНАЧЕННІ ВИКОНАВСЬКИХ ПРИНЦИПІВ ЙОГО ІНТЕРПРЕТАЦІЇ

Автор(и)

  • Lаi Yuege

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221794

Ключові слова:

український кант, романс, музичний жанр, мадригал і мадригальність, національний характер музики.

Анотація

Метою роботи є історична аргументація «вростання» жанру генетично іспанського романсу в український художній світ з формуванням на хвилі становлення бідермайєра й сольного камерного вокалу в ньому, що успадковує традиції шляхетського музикування аристократії України й національної пісенної культури в цілому за її актуальною соціально-політичною спрямованістю. Методологічну базу роботи становить інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в Україні, зі спеціальним виділенням жанрово-стильового компаратива й герменевтического ракурсу згідно Г. Адлера, що був натхненником Б. Асаф’єва, а також підхоплено й складено в систему музичної історичної герменевтики в працях Лю Бінцяна, О. Маркової та ін. Наукова новизна роботи визначена тим, що вперше в українському й китайському музикознавстві музична історична герменевтика залучається для пояснення феномена романсу в українській музиці й вибудовування концепції мадригальності українського романсу як самостійної культури вираження в композиторській і у виконавській практиці. Уперше в зазначеному ракурсі виявляються повороти від українського ліричного канта до романсовості й втіленості в неї практики духовного співу, шанованого бідермайєром і поколінням Т. Шевченка, що формував поемно-романсові переваги в композиції й у виконавстві. Висновки. Український романс як жанрова якість визначився в хронології його формування від XVIII на XIX ст. на перетинанні духовної лірики канта й європейськи-актуальних «іспанізмів», які історично висунулися з кінця XVIII на першу половину XIX сторіччя, зберігаючи ранньооперні виконавські установки, що йдуть від мадригального пограниччя духовного й мирського в мистецтві. Помежовність російського й українського романсу визначено кантовими джерелами того й другого, але зі спеціальним акцентуванням повчальності й філософічної споглядальності в українському романсі, що непохитно зберігав пісенно-мадригальні підстави своєї лірики. Істотне для України поэмне – оспівуюче – орієнтування романсової образності, натхненне поемним настроєм поезії Т.Шевченка, який черпав і в спадщині Оссіана, і в ірландсько-бриттських джерелах чернечої поезії, що живила у свій час мистецтво кобзарів-бандуристів у паралель і в продовження творчості бардів-філлідів. Відповідно, український романс містить переважно філософічно-повчальні гимнічні мотиви, які зосереджують засоби виразності в руслі самозначимої вокальності й не мають того відокремлення від пісенності-мадригальності, що характеризують інші національні романсові шари творчості. Для української романсової лірики особливо значимою є лінія романсу-елегії й відповідної ментальному настрою лірики слізної покаянної сповідальності, що диктує відповідні виконавські навички наслідування від церковної співочої традиції й духовних ракурсів трагічної любовної лірики мадригалу.

Посилання

Bulat T.P. (1979) Ukrainian romance. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian]

Hеgеl G. The Lectures on histories of philosophy… see "Spirit of its time" Der Geist seines Zeit. URL: https: // ru.wikipedia.org / wiki / Дух_времени. Гегель Г. www.ru.wikipedia.org / wiki / Гегель_Дух своего времени [Electron resourse]. [in Russian]

Chant (1990) The music encyclopedic dictionary. Editor-in-chief Yu.Keldysh. Moskow: Sov.encyklopediya. P. 233[in Russian].

Маrkоvа О. (2008) Erudition to early orthodox church tradition in domestic artistic culture and her influence upon music ХІХ сentury. Music science about Ukraine: modern measurement. P. 122-128. Kyiv-Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Muravska O. (2010) The essays on histories of the foreign music culture. Iss.1. Odesa, Drukarskyi dim [in Ukrainian].

Оssian (1968) The short literary encyclopedia in 9-ti volumes. The Editor-in-chief A. Surkov. V.5. Моscow, Sov.encyklopediya. P. 485-486 [in Russian].

Pоkrоvskаja N. (1994) The history of perpormance art on harp. The course of lecture for orchestral faculty (the string branch) music high educational institutions. - Novosibirsk: Novosibirsk state conservatory name M.I. Glinka [in Russian].

Rоmаnce (1990) The music encyclopedic dictionary. Editor-in-chief Yu.Keldysh. Moskow: Sov.encyklopediya. P. 468-469 [in Russian].

Rоmаnce [Vаsina-Grоssman (1978) The music encyclopedy in 6 volumes. The Music encycloped Editor-in-chief Yu.Keldysh. V.4. Moskow: Sov.encyklopediya. P. 694-697 [in Russian].

Rоmаnce [М.L.Gаspаrоv. Romansero [N.I.Bаlаshоv. Romances spanish [М.L.Gаspаrоv, N.I.Bаlаshоv (1971) The short literary encyclopedia in 9-ti volumes. The Editor-in-chief A. Surkov. V.6. Moskow: Sov.encyklopediya. P. 367, 367-368. 368-369.

Sоkol О.V. (2014) Performance notes: image of the world and music style. Odessa: Astroprint[in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Музичне мистецтво